Regelmatig roem ik mijn woon-werk CX. Nooit klagen, altijd onberispelijk starten en lopen, mij nog nooit laten staan en dat alles voor miniem onderhoud en zonder poetsbeurten (ook niet na de winterperiode).
En nu ....... nu hapert ie sinds een week. Het is de rechter cylinder niet altijd meewerkt . Soms stottert de motor, houdt in, ploft eens in de uitlaat en vreoooooom het vermogen is plots weer beschikbaar. Lastig als ik inhaal. En ook stationair wil ie dan niet meer lopen. En de andere keer, niets aan de hand gewoon weer als vanouds !
Maar goed, het lijkt mij niet de stator (juist omdat maar 1 cylinder symptomen heeft); probleemloos draait de motor tot 10.000 t/min. Lijkt net of ie af en toe wat te weinig benzine of te weinig lucht krijgt (maar goed die symptomen worden vaker beschreven en het is vaak dan toch de stator). Heb vorige week de bougies vervangen en vanmorgen een reiniger door de benzine gedaan, maar heb niet de indruk dat het echt helpt.
En het is begonnen in de regen.
Ik ga de komende dagen op onderzoek uit.
Stekkerverbindingen schoonmaken, bedrading nalopen, schakelaars schoonmaken. Dan de bougiedop controleren, andere CDI box monteren, bobine vervangen etc. Ook even de compressie controleren en de synchronisatie van de carbs. Misschien ook eens een ander setje carbs plaatsen.
Als het dan toch de stator zou blijken te zijn, dan is dat voor mij de 1e keer. Maar goed, dat mag ook wel een keer, deze CX draait zo'n 15.000 km per jaar en heeft er nu toch al weer 230.000 km opzitten.
Ik hou jullie op de hoogte.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.