Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

elektriche toerenteller

Schrijver custom_patrick
Gast 
#1 | Geplaatst: 5 maart 2007 20:27 
goededag cx500 vrienden

ik ben mijn cx500 aant customizen, en heb mij vorige week andere tellerset gekocht maar deze heeft een elektriche toerenteller (geen elekTRONiche) dus met een draaispoel meter. dus voor hem aan te sluiten heb je een toerenafhankelijke spanning nodig deze heb ik gelukkig gevonden van de dynamo, maar hij start 1000 toeren te laag dus hij moet een paar volt meer hebben. iemand een oplossing voor mij of ervaring hiermee. ik heb geen zin om hele elektroniche schakelingen te maken dan laat ik het liever zo.

alvast bedankt
M.V.G. custom_patrick

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 maart 2007 23:44 
Hallo Patrick,

dat kon wel eens moeilijk worden, de spanning loopt echt niet netjes lineair op tot aan de 10000 toeren, voor die tijd wordt de spanningsregelaar actief. En zelfs de spanning direct van de stator zal niet netjes mee op en neer gaan vrees ik, die is ook afhankelijk van belasting en ook onbelast niet evenredig met het toerental.

Maar waar komt zo'n metertje uit of af, en hoe werkte het daar ?

gr.

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver custom_patrick
Gast 
#3 | Geplaatst: 6 maart 2007 13:11 
de tellerset komt van een honda magna uit 1994.
ksouw niet weten hoe die daarop gezeten heeft maar neem aan de aansluitingen te zien aan dat hij daar ook op een toerenafhankelijke spanningsdraad zat.
hij doet het bij mij zoals hij nu zit aangesloten goed, loopt precies op en met dezelfde snelheid als de gewoone toerenteller aleen hij zit 1000 toeren te laag het gaat wel maar zou het leuker vinden als het gewoon goed werkte.

alvast bedankt.
M.V.G. custom_patrick

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 maart 2007 14:07 
Ik weet niet of dit wel mogelijk is, bij de cx zitten ook nog andere spoelen voor de cdi unit. Deze geven waarschijnlijk een veel te hoge spanning af. Wat je kan doen is dan een potmeter er tussen plaatsen en dan maar af gaan regelen zoals jij hem wilt hebben. Ik ga er van uit dat de belasting minimaal is. Dan moet je alleen nog even de voedings spoel draaden van de cdi unit er bij zoeken. Helaas weet ik zo niet de kleuren uit mijn hoofd, dus je moet even het schema er bij pakken. Let wel deze spanning is veel maar dan ook veel hoger.

Wie weet kan je er wat mee. Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver custom_patrick
Gast 
#5 | Geplaatst: 6 maart 2007 20:09 
heb idd ook nog 3 gele draden gevonden met een hoge CONSTANTE spanning.
er zaten in de bundel vanaf de cdi/dynamo maar 2 toerenafhankelijke spanningsdraden ene was veeslte weinig volts en deze dan ik was ook aan het denken om er nog een spannings draad bij te pakken voor die paar volts erbij te krijgen maar was aan het twijfelen of ik dan geen kortsluiting maak of een onderdeel waar die toerenafhankelijke draad naar toe gaat ook voorzie van die opgekrikte spanning . snapje? kga even het schema erbij pakken en kijken en denken en anders gwn ff uitproberen.

maar we zijn teminste een stapje dichterbij harstikke bedankt

M.V.G. custom_patrick

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 elektriche toerenteller

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven