Hallo nogmaals! Ik had een heel verhaal ingetoetst en daarna op AFSLUITEN gedrukt, zodat ik het onderwerp afgesloten heb en mijn tekst kwijt was! Maar hierbij een nieuwe poging
Afgelopen vriidag met Jan Dielissen de zaak bekeken.
De bougies, bougiekabels, bonines, ontsteking zijn goed. Benzine bereikt beide carburateurs. Carburateurs lijken goed te werken (ik heb vooralsnog geen set andere). Aansluiting van carburateurs naar cilinder en naar luchtfilterhuis zijn goed.
De motor loopt alleen op de linker cilinder, de rechter doet echt niets.
MAAR: als we de schroefjes tussen de carburateur en de cilinder eruit draaien (daar waar je de syncronisatie van de carburateurs mee afsteld) het volgende: aan de linkerkant trekt het gaatje vacuum (goed toch?) aan de rechtekant BLAAST!! het stevig door het gaatje!
Wie heeft goede raad. Komend weekend ga ik weer aan de slag dus elke suggestie is welkom. We verdenken de kleppen, zoals Puk al aangaf, maar geeft dat deze problemen?
Groeten, Gé IJzendoorn
Onderstaand het (per ongeluk afgesloten) verhaal tot nu toe.
IJzen004 Gegevens # Geplaatst: 17 Feb 2007 19:06:15
Hallo,
GL500D Silverwing 1982
Bij starten, sinds jaar en dag, eerst lopen op de linker cilinder waarna de rechter er iets later bij kwam. Verder liep de motor dan goed. Dus zo'n 3 jaar zonder problemen gereden.
In november 2006 hield de rechter cilinder er tijdens het rijden spontaan mee op en tot nog toe heb ik dit niet op kunnen lossen.
Wetenswaardigheden tot vandaag: Nieuwe bougies. Kabels slaan niet door. Bougies vonken goed. Carbs gedemonteerd, zien er heel goed uit, schoonmaken nauwelijs nodig. Benzine bereikt beide carbs. Luchtfilter schoon, afdichtingen richting cilinders en luchtfiter goed.
Stand van zaken: Bij starten loopt de motor op de linker cilinder. De rechter slaat niet aan maar in de rechter carb ploft en klapt het! Ook loopt er benzine richting het luchtfilter.
Wie heeft goede raad en/of oplossingen! Alle raadgevingen zijn welkom!!
Met vriendelijke groet, Gé IJzendoorn Leidschendam
puk Gegevens # Geplaatst: 17 Feb 2007 21:11:08 ˇ Bewerkt door: puk
klepspeling niet naukeurig?? als bvb de inlaatklep te weinig speling heeft , sluit de kamer niet 100% bij koude motor en kan deze terug ploffen in de carb, stel ze iets ruimer , is de speling correct , dan zou wel eens een klep kunnen zijn ingebrand en daarvoor even de compressie meten. Is mischien niet de oplossing , maar wel een mogelijkheid greets puk
Hans Gegevens # Geplaatst: 17 Feb 2007 23:17:35
Probeer eens andere carbs !
jandielissen Gegevens # Geplaatst: 20 Feb 2007 12:32:47
je kunt met mij contact op nemen gé via de mail of telefoon ik woon in leidschendam en heb van morgen met je vrouw gesproken 3837014 of e-mail
jandielissen@gmail.com
groeten daar
Lemmy Gegevens # Geplaatst: 20 Feb 2007 20:46:42
Bobine (rechts) wel oke? Anders kun je misschien de bobines (links en rechts) even verwisselen. Biedt het geen oplossing, dan kun je in ieder geval weer iets uitsluiten.
Lemmy Gegevens # Geplaatst: 20 Feb 2007 20:49:03
Ohaj, weet je zeker dat de bougiekappen niet doorslaan? (kun je dat zien als je de kabels&doppen buiten de cilinder hebt hangen??) Anders zou je ook die links en rechts nog even kunnen wisselen.
Hans Gegevens # Geplaatst: 20 Feb 2007 23:15:27
Nooit een CDI CX laten lopen met aan een kant de bougiedop van de bougie afgenomen. Kunnen de ontstekingspoelen op de dynamostator en CDI zeer slecht tegen.
Lemmy Gegevens # Geplaatst: 21 Feb 2007 21:09:16
Laatste opmerking van Hans snap ik even niet; waarom zou iemand een motor willen laten lopen met 1 afgenomen bougiedop?
IJzen004 Gegevens # Geplaatst: 27 Feb 2007 18:30:22
Alvast bedank voor de reacties!
Een aantal zaken reeds uitgesloten: Bougies zijn nieuw, bougiekappen slaan niet door, links en rechts omgewisseld. Deze acties nog zonder resultaat. We zoeken verder, ik houd jullie op de hoogte.
ps: a.s. vrijdag ga ik met Jan Dielissen (die zich spontaan aanbood) de problemen nog eens te lijf. Wordt vervolgd
Groeten Gé IJzendoorn
Hans Gegevens # Geplaatst: 27 Feb 2007 20:49:58
Lemmy,
da's een oude truc om bij een meercylinder te controleren welke bougie het slechts vonkt/welke cylinder het slechts loopt. Trek je de dop van de goed lopende cylinder er af dan zal de motor ogenblikkelijk afslaan; trek je die van de slecht lopende cylinder los dan zal de motor (eventueel haperend) toch blijven doorlopen.
Maar daarvoor zijn ook hulpmiddelen te koop. Zelf heb ik ooit eens een vonkbrug in een doorzichtige buis gekocht; de ene kant wordt in de bougiedop geschoven, de andere kant op de bougie, motor starten en je ziet duidelijk of er een krachtige vonk wordt geproduceerd. Voordeel is dat hierdoor de ontstekingsspoelen niet onnodig zwaar worden belast omdat deze de opgebouwde spanning vanwege gebrek aan massa niet kwijt kunnen.
Lemmy Gegevens # Geplaatst: 28 Feb 2007 14:14:33
Aha, nu snap ik wat je bedoelde. Weer wat geleerd.
Thx (met z'n allen weten we best veel ;) ) |