Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Nogmaals: GL500D loopt op 1 cilinder!!

 
Schrijver IJzen004
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 maart 2007 00:19 
Hallo nogmaals!
Ik had een heel verhaal ingetoetst en daarna op AFSLUITEN gedrukt, zodat ik het onderwerp afgesloten heb en mijn tekst kwijt was! Maar hierbij een nieuwe poging

Afgelopen vriidag met Jan Dielissen de zaak bekeken.

De bougies, bougiekabels, bonines, ontsteking zijn goed.
Benzine bereikt beide carburateurs.
Carburateurs lijken goed te werken (ik heb vooralsnog geen set andere).
Aansluiting van carburateurs naar cilinder en naar luchtfilterhuis zijn goed.

De motor loopt alleen op de linker cilinder, de rechter doet echt niets.

MAAR: als we de schroefjes tussen de carburateur en de cilinder eruit draaien (daar waar je de syncronisatie van de carburateurs mee afsteld)
het volgende:
aan de linkerkant trekt het gaatje vacuum (goed toch?)
aan de rechtekant BLAAST!! het stevig door het gaatje!

Wie heeft goede raad. Komend weekend ga ik weer aan de slag dus elke suggestie is welkom.
We verdenken de kleppen, zoals Puk al aangaf, maar geeft dat deze problemen?

Groeten,
Gé IJzendoorn

Onderstaand het (per ongeluk afgesloten) verhaal tot nu toe.

IJzen004
Gegevens # Geplaatst: 17 Feb 2007 19:06:15

Hallo,

GL500D Silverwing 1982

Bij starten, sinds jaar en dag, eerst lopen op de linker cilinder waarna de rechter er iets later bij kwam. Verder liep de motor dan goed.
Dus zo'n 3 jaar zonder problemen gereden.

In november 2006 hield de rechter cilinder er tijdens het rijden spontaan mee op en tot nog toe heb ik dit niet op kunnen lossen.

Wetenswaardigheden tot vandaag:
Nieuwe bougies. Kabels slaan niet door.
Bougies vonken goed.
Carbs gedemonteerd, zien er heel goed uit, schoonmaken nauwelijs nodig.
Benzine bereikt beide carbs.
Luchtfilter schoon, afdichtingen richting cilinders en luchtfiter goed.

Stand van zaken:
Bij starten loopt de motor op de linker cilinder.
De rechter slaat niet aan maar in de rechter carb ploft en klapt het!
Ook loopt er benzine richting het luchtfilter.


Wie heeft goede raad en/of oplossingen! Alle raadgevingen zijn welkom!!

Met vriendelijke groet,
Gé IJzendoorn
Leidschendam


puk
Gegevens # Geplaatst: 17 Feb 2007 21:11:08 ˇ Bewerkt door: puk


klepspeling niet naukeurig?? als bvb de inlaatklep te weinig speling heeft , sluit de kamer niet 100% bij koude motor en kan deze terug ploffen in de carb, stel ze iets ruimer , is de speling correct , dan zou wel eens een klep kunnen zijn ingebrand en daarvoor even de compressie meten.
Is mischien niet de oplossing , maar wel een mogelijkheid
greets puk


Hans
Gegevens # Geplaatst: 17 Feb 2007 23:17:35


Probeer eens andere carbs !


jandielissen
Gegevens # Geplaatst: 20 Feb 2007 12:32:47


je kunt met mij contact op nemen gé via de mail of telefoon
ik woon in leidschendam
en heb van morgen met je vrouw gesproken
3837014 of e-mail

jandielissen@gmail.com

groeten daar


Lemmy
Gegevens # Geplaatst: 20 Feb 2007 20:46:42


Bobine (rechts) wel oke? Anders kun je misschien de bobines (links en rechts) even verwisselen. Biedt het geen oplossing, dan kun je in ieder geval weer iets uitsluiten.


Lemmy
Gegevens # Geplaatst: 20 Feb 2007 20:49:03


Ohaj, weet je zeker dat de bougiekappen niet doorslaan? (kun je dat zien als je de kabels&doppen buiten de cilinder hebt hangen??) Anders zou je ook die links en rechts nog even kunnen wisselen.


Hans
Gegevens # Geplaatst: 20 Feb 2007 23:15:27


Nooit een CDI CX laten lopen met aan een kant de bougiedop van de bougie afgenomen.
Kunnen de ontstekingspoelen op de dynamostator en CDI zeer slecht tegen.


Lemmy
Gegevens # Geplaatst: 21 Feb 2007 21:09:16


Laatste opmerking van Hans snap ik even niet; waarom zou iemand een motor willen laten lopen met 1 afgenomen bougiedop?


IJzen004
Gegevens # Geplaatst: 27 Feb 2007 18:30:22


Alvast bedank voor de reacties!

Een aantal zaken reeds uitgesloten: Bougies zijn nieuw, bougiekappen slaan niet door, links en rechts omgewisseld. Deze acties nog zonder resultaat. We zoeken verder, ik houd jullie op de hoogte.

ps: a.s. vrijdag ga ik met Jan Dielissen (die zich spontaan aanbood) de problemen nog eens te lijf. Wordt vervolgd

Groeten
Gé IJzendoorn


Hans
Gegevens # Geplaatst: 27 Feb 2007 20:49:58


Lemmy,

da's een oude truc om bij een meercylinder te controleren welke bougie het slechts vonkt/welke cylinder het slechts loopt. Trek je de dop van de goed lopende cylinder er af dan zal de motor ogenblikkelijk afslaan; trek je die van de slecht lopende cylinder los dan zal de motor (eventueel haperend) toch blijven doorlopen.

Maar daarvoor zijn ook hulpmiddelen te koop. Zelf heb ik ooit eens een vonkbrug in een doorzichtige buis gekocht; de ene kant wordt in de bougiedop geschoven, de andere kant op de bougie, motor starten en je ziet duidelijk of er een krachtige vonk wordt geproduceerd.
Voordeel is dat hierdoor de ontstekingsspoelen niet onnodig zwaar worden belast omdat deze de opgebouwde spanning vanwege gebrek aan massa niet kwijt kunnen.


Lemmy
Gegevens # Geplaatst: 28 Feb 2007 14:14:33


Aha, nu snap ik wat je bedoelde. Weer wat geleerd.

Thx
(met z'n allen weten we best veel ;) )

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 maart 2007 08:54 
Tja ook jij hebt het probleem van de "Uitvallende rechter cylinder".
Ik ook alleen bij nat weer/regen. (zie mijn topic: Haperingen in de ouwe getrouwe)
Diep in mijn hart verdenk ik toch de stator die heeft besloten naar de motorhemel te gaan.
Maar waarom dan alleen bij vocht ?

Heb inmiddels ook de bougiedoppen doorgemeten en zijn OK. De carb synchronisatie is ook OK.
Ga vanavond maar de CDI box vervangen. Misschien dat het daaraan ligt.
Zou ik ook in jouw geval eens proberen.

En vor de rest, gewoon mogelijke oorzaken proberen te elemineren; dan komt de ware vanzelf boven drijven.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 maart 2007 09:48 
Ik heb niet alles gelezen,, maar toch nog een vraagje. Blijft er een klep hangen?

Want blazen uit het vacuem gaatje lijkt me niet kloppen.

Dus ik denk dat er wel wat aan de hand is. Mechanich wel te verstaan.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 maart 2007 10:01 
Een inlaat klep blijft open staan,een inlaat klep is verbrand, een inlaat klep zitting is verbrand ,er kan ook een stukje alluminium tussen een inlaatklep zitten ,dit is dan afkomstig uit de zuig gedeelte van de kop ,
Maar controlleer eerst de klepspeling en zet deze tijdelijk iets meer ruimer
verders om dit te controlleren ,haal de rubberen gedeelte van kop naar carb er af,,start de motor en voel dan of deze nog blaast of zuigt [na dat je de kleppen afgesteld hebt
hoor of zie wel op de Site hoe het afgelopen is
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver IJzen004
Gast 
#5 | Geplaatst: 11 maart 2007 21:06 
Vandaag tijd gehad om de kleppen te cotroleren.

Bij een poging tot afstellen blijkt dat de tuimelaars aan de carburateur kant (inlaatkleppen?) geen speling hebben op het afstelpunt (de tuimelaars aan de uitlaatkant wel). Sterker nog ze hebben op geen enkel punt speling!?
Toch de kop eraf?

Groeten Gé IJzendoorn
Leidschendam

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 11 maart 2007 21:47 | Aangepast door: MAST 
Hallo Gé, controleer eerst of de klepstelboutjes niet teveel zijn ingesleten. Het komt wel eens voor dat die dingen verslijten. Dan kan altijd nog de cilinderkop eraf als blijkt dat die dingen wel goed waren.
Succes, Marcel.
Foto van een bijna verwijderde klepstelbout:
klepstelboutje
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver IJzen004
Gast 
#7 | Geplaatst: 12 maart 2007 10:24 
Marcel,
Dank voor je reactie. De klepstelboutjes zijn m.i. niet te veel ingesleten.
Ik heb ze er zelfs geheel uitgedraaid waarbij dus blijkt dat de tuimelaars in geen enkele stand speling hebben! Ze bewegen wel tijdens een omwenteling (de kleppen gaan dus wel open en dicht??).
Groeten Gé

Schrijver IJzen004
Gast 
#8 | Geplaatst: 14 maart 2007 17:08 
Help!
Bij een poging tot afstellen blijkt dat de tuimelaars aan de carburateur kant (inlaatkleppen?) geen speling hebben op het afstelpunt (de tuimelaars aan de uitlaatkant wel). Sterker nog ze hebben op geen enkel punt speling!?
Toch de kop eraf?

De klepstelboutjes zijn m.i. niet te veel ingesleten.
Ik heb ze er zelfs geheel uitgedraaid waarbij dus blijkt dat de tuimelaars in geen enkele stand speling hebben! Ze bewegen wel tijdens een omwenteling (de kleppen gaan dus wel open en dicht??).
Groeten Gé

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Nogmaals: GL500D loopt op 1 cilinder!!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven