Hoi Marc,
voor de CX zijn twee groottes van mechanical waterpomp seal in gebruik.
Voor de vroegere CX'en de kleinere, voor de latere de grote.
Die krengen zijn duur; vervanging (ik geloof voor de grotere diameter) biedt de mechanical seal die in de Yamaha XZ 550 wordt gebruikt; dat scheelt de helft met de prijs van de Honda seal.
Ik weet ook dat de passing nauw is; dus dat de seal snel te groot lijkt voor de boring. Ook dat je snel de cup die in de boring komt te zitten 'crushed'. Vandaar dat wordt aangeraden de seal door de Honda dealer met het speciale gereedschap te laten monteren (die daar ook niet happig op is).
Zelf heb ik een drukplaat met bus gemaakt om de seal zonder demontage van het motorachterdeksel te kunnen monteren. Alleen heb ik die in al die jaren nog niet nodig gehad (mijn woon-werk CX lekt nu een beetje en bouwt geen druk in het koelsysteem meer op dus ik zal er binnenkort wel aan moeten geloven; de temperatuur blijft overigens nog binnen de toleranties op dit moment. Dat zal in de zomer denk ik wel anders worden ?). Meestal ging met het verversen van de koelvloeistof lekkage wel over of anders even het waterpomprad demonteren en met een nieuwe koperen ring en nieuwe dopmoer hermonteren.
Ik ben benieuwd naar jouw 'tool' en ervaringen daarmee.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.