Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

kleppen stellen!!

 
Schrijver IJzen004
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 maart 2007 17:12 
Help!
Bij een poging tot afstellen blijkt dat de tuimelaars aan de carburateur kant (inlaatkleppen?) geen speling hebben op het afstelpunt (de tuimelaars aan de uitlaatkant wel). Sterker nog ze hebben op geen enkel punt speling!?
Toch de kop eraf?

De klepstelboutjes zijn m.i. niet te veel ingesleten.
Ik heb ze er zelfs geheel uitgedraaid waarbij dus blijkt dat de tuimelaars in geen enkele stand speling hebben! Ze bewegen wel tijdens een omwenteling (de kleppen gaan dus wel open en dicht??).
Groeten Gé

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 maart 2007 18:49 
ja ja bij techniek staat hoe en hoe het moet
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 maart 2007 19:40 | Aangepast door: Hans 
Dat is inderdaad vreemd.
Jouw verhaal lezende dacht ik in eerste instantie aan versleten nokken op de nokkenas.
Maar je schrijft dat de inlaatkleppen bij het ronddraaien van de motor wel open en dicht gaan. Dus zit er nog voldoende 'vlees' op de nokkenas.
Het enig wat ik zo van afstand kan bedenken is dat de nokkenas zelf krom is of op een andere manier uit lijn is geraakt. Het lijkt mij stug dat de tuimelaars zelf zijn verbogen, tenzij iemand ze ooit eens met een hamer heeft bewerkt.
Of misschien dat ooit eens de kleppen zijn vervangen en dat kleppen met een langere klepsteel zijn gebruikt. Dan is natuurlijk de speling die de stelboutjes moeten opvangen niet aanwezig.
Je zou het kunnen controleren aan de hand van de uitlaatkleppen; de hoogte van de uitlaatklepstelen moet dezelfde zijn als de hoogte van de inlaatklepstelen (maw ze moeten evenver uit de klepzetels steken).

Succes met de speurtocht.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jandielissen
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 maart 2007 20:01 
Ge
Ik denk dat de inlaat kleppen verbrand en misschien wel zo danig vervormd zijn dat ze niet goed meer sluiten op de klepzitting van de kop.
door het blijven hangen van de choke klep .
Zijn waarschijnlijk de kleppen zo heet geworden en vervormd.
Ik heb wel eens een gesmolten zuigers van een volvo kattenrug gezien die twee honderd kilometer met de choke er op had gereden.

ik kom vrijdag middag wel even kijken bij je

met vriendelijke groet
jan dielissen

Schrijver jandielissen
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 maart 2007 20:05 
Ge
Ik denk dat de inlaat kleppen verbrand en misschien wel zo danig vervormd zijn dat ze niet goed meer sluiten op de klepzitting van de kop.
door het blijven hangen van de choke klep .
Zijn waarschijnlijk de kleppen zo heet geworden en vervormd.
Ik heb wel eens een gesmolten zuigers van een volvo kattenrug gezien die twee honderd kilometer met de choke er op had gereden.

ik kom vrijdag middag wel even kijken bij je

met vriendelijke groet
jan dielissen

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 maart 2007 21:09 
Ja Jan driemaal recht is scheeps recht
Dus nog een keer je antwoord en je bent er
En Vrijdag veel plezier met de kleppen ,we zien wel hoe het afgelopen is groeten O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver puk
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 maart 2007 11:43 
ijzeren 004 ,
Klepspeling kan zowel vergroten tijdens het rijden alsook verkleinen, dus dat je op een bepaald moment geen speling meer hebt , wijst erop dat hij dringend dient bijgesteld te worden,
effe kort
de klepspeling vergroot als de klepsteel of klepstoter inslaat op de tuimelaar( afslijt) door meestal grote klepspeling
de klepspeling verkleint als de klep (dichting verbrandingskamer, onderkant dus) inslaat op de klepzitting, dan komt de klep eigenlijk steeds hoger terug en heb je geen speling meer, rij je door dan verbrand ze.
Stel je kleppen dus eerst af ( zeker met koude motor) en controleer de compressie, is deze in orde , dan is het goed , zoniet is er een klep verbrand
alles wat je zelf doet doe je meestal beter

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 maart 2007 13:40 
Ik begrijp dat hij vanwege het gebrek van enige speling tussen de tuimelaars (dus zelfs zonder ingedraaide stelbout) en klepsteel de inlaatkleppen helemaal niet meer kan stellen.
Als een klep verbrand dan dicht ie niet goed meer af op de klepzetel. Het pasvlak van ofwel de klep ofwel de zetel ofwel beiden is gedeeltelijk weggevreten. Het gevolg is verslechterde afdichting, compressieverlies, slecht lopen en bij een verbrande inlaatklep terugblazen van megsel in de carb.
Maar daardoor wordt in principe niet veroorzaakt wat hij beschrijft.

Wat wel kan is dat de klep zodanig ver in de klepzetel is ingeslagen dat zelfs ten opzichte van de tuimelaar helemaal geen speling meer aanwezig is (maar dan moet de klep wel heel behoooooooorlijk zijn ingeslagen). Bij een CX lijkt mij dat stug want het zou dan beide inlaatkleppen in die cylinder betreffen die gelijktijdig en evenver zijn ingeslagen. Da's mij net even te toevallig.
Maar goed, even de kop lichten en hij weet meer.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jandielissen
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 maart 2007 14:00 
De kop moet er sowieso af .
En het klopt de rechter cilinder blaast als een compressor zo hard in het inlaat spruitstuk.
Al met al een hoop werk en kosten o.a nieuwe koppakking en afdicht seals.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 15 maart 2007 14:39 | Aangepast door: Hans 
Jan,

de hoeveelheid werk (in uren) valt wel mee.
Kop er af, kleppen er uit, nieuwe klepzetels, nieuwe kleppen en klepseals en monteren maar weer.
Alleen de kosten kunnen behoorlijk oplopen (revisiebedrijf voor het frezen en plaatsen van de beide klepzetels).

Het is misschien makkelijker om een goede gebruikte cylinderkop te monteren.
Die moeten in de club nog wel ergens rondzweven.
Dan ben je in principe klaar met een nieuwe koppakking en ca 3 uur werk.
En je kunt het helemaal zelf doen !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver JosvanR
Gast 
#11 | Geplaatst: 16 maart 2007 22:52 
Effe voor de goede orde: heb je de speling wel gemeten op het juiste punt? Het BDP dus. Kijk eerst eens rustig of je wel goed hebt gemeten voor je allerlei moeilijke akties gaat ondernemen.

Schrijver IJzen004
Gast 
#12 | Geplaatst: 17 maart 2007 21:24 
Bedankt voor de reacties!

Begonnen met het demonteren van de kop.
ouwe jan, bij techniek kan ik 'kleppen stellen' niet vinden; zoek ik verkeerd?
Jos, er is geen speling te bekennen (zelfs niet op het BDP).
Jan, bedank voor de info vrijdag.
Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 kleppen stellen!!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven