Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX 500 E sport '83 iets te hoog

 
Schrijver tabatchnik
Gast 
#1 | Geplaatst: 27 maart 2007 21:22 
Ik ben Dolf Tabachnik en ben sinds kort blije eigennaar van een CX 500 E sport '83, en ik heb een klein probleem, mijn benen zijn net iets te kort om lekker op de grond te kunnen staan, als ik op de motor zit. Dit is een beetje lastig bij verkeerslichten en bol wegdek.

Mijn vraag is; weet iemand een idee om mijn motor iets lager te krijgen, zodat ik iets beter mijn voeten met volle zool op de grond kan staan.

met vriendelijke groeten ,
Dolf uit Vlissingen

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 maart 2007 21:26 
Een verlaagd zadel is wellicht een oplossing. Succes!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 27 maart 2007 22:55 
Als je contact opneemt met de verkoper, doe dat via SMS, want hij is slechthorend.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 maart 2007 08:16 
Begin bij de voor kant, Belangrijk is dat je de veer poten zo diep mogelijk in de balhoofd platen zet. Belangrijk is dat het voorwielspatbord niet de claxon en of onderste balhoofd plaat raakt met zeer diep in veren. Met deze handeling is het mogelijk om de fiets 2 cm te verlagen.
Pas op als je de 4 bouten los neemt kan de fiets in een keer naar beneden gaan. Zet een krik onder het blok en stel hem dan op deze manier. Bovenste balhoofd plaat zitten 2 m7 ver chroomde boutje dopje 10. Alleen maar los draaien niet verwijderen.
Twee bouten steek 14 op de onderste balhoofd plaat. Ook deze lossen. Draai aan de poten en nu kan je de voor poten omhoogschuiven. Grof weg 2 tot 3 cm moet mogelijk zijn. Test alles wel en kijk of het spatbord niet de andere zaken gaat aanraken met diep in veren.

Dan de achter kant. Zet de vering zo slap mogelijk. Als dit niet toerijkend is dan kan men daar kleinere veren plaatsen.
Ook dit moet grofweg 4cm op leveren.

dan je zadel, hierin moet je zelf het een en ander aan de fiets willen veranderen. Hier kun je een compleet ander zadel plaatsen waardoor je lager komt te zitten.

Mocht er aan de voorkant meer mogelijk met het in veren, haal dan de extra veer uit de veerpoten voor weg en plaats daar een passende maat buisje voor terug. Hierdoor is de voorspanning lager en zal de fiets al gelijk lager zijn. Doe wel meer olie in de veer poten om extra diep in veren te voorkomen. Hoe meer olie in de voorpoten des te meer tegen druk er onstaat in de lucht ruimte boven de olie in de veerpoten. Hiermee vorkom je makelijk diep in veren. Maar de basis opzet is dan wel lager omdat de voorspanning op de veren ook lager is. Dus er blijft wel een kortere veer weg over omdat hij gewoon dieper in de veren staat.
Ok die kan nog een 2 cm opleven en dat is al boven op het aantal cm dat de poten naar boven waren geschoven.

Dus je kan met de voorkant nog wel het een en ander uit proberen zonder dat het je veel geld kost.

groetjes marco becker
Tel 0321 312336
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver tabatchnik
Gast 
#5 | Geplaatst: 28 maart 2007 17:33 
@ Floris : hartelijk dank voor jou advies

Groeten Dolf

Schrijver tabatchnik
Gast 
#6 | Geplaatst: 28 maart 2007 17:39 
marcobecker

Marco , ik wil je bedanken voor de reactie en advies, maar het volgende doet zich voor. Het is een sport uitvoering met Pro-link systeem en jij spreekt hier over een regular vering. Hoe nu te handelen met een Pro-link systeem en is het ook mogelijk om deze te verlagen ?

Groeten Dolf

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 maart 2007 10:31 
Ja, ik las het ook wat te laat, ook hiervoor zijn er mogelijk heden.
De prolink is ook zeer zeker vervangbaar voor een korte type, dit is geen goedkope oplossing, reken op grofweg 350 euro. Het kan dus wel.
Wat ook kan is de kam aan de onderkant van de achter brug aan te passen. Daar waar de achter brug aan de onderkant wordt vast geboud kan men een tussen stuk plaatsen. Hiervoor moet je wel verstand hebben om ijzer zo te vijlen dat je het passen krijgt. Als je aan de onderkant van
je achter brug 2 cm er bij zou plaatsen tussen de kam en achter brug staat de fiets al heel veel lager. Door dan juist de achtervering goed op spanning te houden vorkom je diep inveren. Ook hier geld dat je het proef onder vindelijk moet vast stellen of het achterwiel vrij blijft met diep inveren.

De truuk is dat de achter brug hangt aan de vering, dus een metalen strip is al sterk genoeg om het hele zaakje op de weg te houden. Maar maak het netjes en zo breed mogelijk dat alles precies past. Vijligheid voor op, een strip mag dan wel sterk genoeg zijn maar dat is niet zo als het hoord.

Kijk er maar eens goed naar, en wie weet zie je wat je moet aan passen.
wie weet is twee metalen stripjes aan elke kan wel voldoen en dan de rest speling op vullen met karoserie ringen. Als alles goed zit kun je over wegen om deze strips later als nog aan de achter brug te lassen. Let goed op plaat dikktes waarmee de kam nu vast zit aan bijde kanten onder aan het frame.




Vraag?/tip, ga eens invormeren over er banden zijn met een lagere wang, helaas schiet mijn kennis en ervaring te kort om daar een antwoord op te geven.

Hopende hiermee toch nog even een wat beter antwoord te hebben gegeven.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver tabatchnik
Gast 
#8 | Geplaatst: 3 april 2007 21:24 
marcobecker

Hallo Marco,

Ik wilde je bedanken voor het laatste advies wat je me gegeven heb over de pro-link. We hadden zelf ook zoiets al bedacht , maar wisten niet of dat inderdaad mogelijk was. We zijn nu al begonnen om het zadel dunner te maken, maar nu het seizoen begint , wil ik eerst gaan rijden.
Straks als de winter invalt gaan we verder sleutelen aan de vering en de pro-link en er een cafe' racer van te maken. als hij klaar is sturen we wel een foto.

Hartelijke dank en groeten Dolf

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX 500 E sport '83 iets te hoog

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven