Da's inderdaad wel de meest slechte achterbrug die ik ooit heb gezien.
Meestal zijn ze alleen aan de linkerkant (jiffy kant) doorgerot en zelden aan de cardanas kant.
Het lijkt mij het eerste wat ze zou kunnen gaan merken is dat de bevestigingsstang van de achteremtrommel uitbreekt en de zaak achter vastslaat.
Dat het wiel als zodanig loskomt lijkt mij niet als eerste voor de hand liggend.
Maar het is goed om regelmatig de achterbrug op roest te controleren. En als je (nog) een goede achterbrug hebt conserveer hem dan.
Zelf heb ik dat gedaan door bovenin de 'doos' een gat (6 mm) te boren en door flink schudden de rommel (meestal is dat heel fijn zand) in die doos los te maken en door dat gat te verwijderen. Daarna de openingen van de doos op beide vorken dicht kitten, flink (gebruikte -lekker zuur- motor)olie door het 6 mm gat gieten en met een stop het gat afdichten.
In ieder geval bij mijn woon-werk CX (die ik uiteraard toch ook maar even voor de zekerheid heb geinspecteerd nav dit nare verhaal) helpt het uitstekend en na al die jaren in weer/wind/regen/sneeuw/pekel nog geen roestspatje te bekennen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.