Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

vreemd gevoel

Schrijver stijn
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 maart 2007 22:14 
als ik in stilstand (in neutrale versnelling) gas geef, lijkt het alsof de achterkant van de moto naar rechts trekt??? zeeeer vreemd gevoel. iemand die weet wat dit zou kunnen zijn?
alvast bedankt,
stijn

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 maart 2007 22:18 
Dat is normaal en typisch van de CX. Ik weet niet meer precies de oorzaak hiervan dat zou ik even in mijn documentatie na moeten kijken maar het heeft te maken met het ontwerp van het blok.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver stijn
Gast 
#3 | Geplaatst: 28 maart 2007 22:18 
ik heb wel een ander voorspatbord gemonteerd (plastiek dat op een cb 1100 zat) en ergens op het forum las ik iets van een stabilisator aan het voorspatbord?? zou het dat kunnen zijn?
stijn

Schrijver stijn
Gast 
#4 | Geplaatst: 28 maart 2007 22:19 
bedankt voor het suuuuuuuuper-snelle antwoord wouter
ciao
stijn

Schrijver jost

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 maart 2007 22:39 
Het naar rechts trekken van de moto komt door de reactie-krachten van de krukas. Gedeeltelijk worden deze opgeheven door de koppeling/versnellingsbak die de andere kant opdraaien. Vooral bij oudere bmw's en guzzi is dit een bekend euvel. Bij de modernere versies wordt dit opgeheven door balansassen die de andere kant opdraaien.
gr. Joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 maart 2007 22:42 
De reactie op gas geven dat de motor naar rechts lijkt te drukken is geen gevoel maar werkelijkheid.

Het heeft te maken met de wet van de traagheid wat zoiets wil zeggen het versnellen of vertragen van bewegende delen gaat met krachten gepaard.

Vliegwielen zijn gebasseerd op dit verschijnsel, een vliegwiel neemt bewegingsenergie op en geeft die weer af en houdt daarmee de draaiende krukas op gang en al wat daaraan hangt in gang. Bij het gas geven wordt dus iets van die traagheidsmomenten opgemerkt.

Kortom: geen zorg om dit kanteleffect, het hoort er gewoon bij, wordt bij de CX dus veroorzaakt door de traagheidsmomenten van de bewegende delen die op het gas versnellen.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver techsolo
Gast 
#7 | Geplaatst: 28 maart 2007 22:47 
is heel leuk in de bocht :)

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 28 maart 2007 22:47 
Jaaa, Dat was het. De grijze cellen wilde even niet in werking treden vanavond.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#9 | Geplaatst: 29 maart 2007 09:45 
Het werd / word ook wel karakter genoemd, een eigenschap wat bij een bepaalde motor hoort.

Mooii eenkaraktermotor hebben ipv een allemansvriend.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 29 maart 2007 10:17 
als ik de koppeling los laat komt het voorwiel ook los, wat is dat dan voor een reactie kracht?
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver stijn
Gast 
#11 | Geplaatst: 29 maart 2007 12:26 
bedankt allemaal, ik had beter moeten opletten in de lessen fysica ;)
stijn

Schrijver techsolo
Gast 
#12 | Geplaatst: 1 april 2007 00:00 
DAs te veel koppel marco :)

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 vreemd gevoel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven