Het kleppenmechnisme van een CX rammelt altijd wel wat.
Hoe hoger de km stand hoe meer gerammel.
Kan komen door:
- ingeslagen klepsteelboutjes (zijn redelijk gemakkelijk te vervangen)
- ingeslagen klepstelen (heeft mijn woon-werk CX last van)
Door beiden onstaat een verkeerde klepafstelling. Immers door het inslaan worden boutje/klepsteel hol/bol. Als je er dan een voelermaat tussen schuift meet je op de randen (die niet dragen) en niet op het contactvlak tussen stelboutje en klepsteel.
En dan staat het altijd te ruim met als gevolg veel herie in het vooronder. Dat wordt dan ook nog versterkt door de nokkenasketting (staat wel onder spanning met een veer, maar kan altijd gaan slaan).
Daarnaast klopt de afstelling op de dynamorotor merktekens ook niet helemaal. Beter is op een andere manier de kleppen te stellen (mijn bijdrage daarover staat ergens op dit forum).
Dan is het geluid een stuk minder, zijn de kleppen beter gesteld en loopt en start ie ook beduidend beter.
En bij the way; ik zoui mij pas zorgen gaan maken als de CX niet meer rammelt :).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.