Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

reaktie terug waterpompseal

 
Schrijver sjouke
Gast 
#1 | Geplaatst: 6 april 2007 10:34 
Hello again, zoals beloofd ga ik jullie eerst mijn ervaringen met de waterpompseal nog even geven. Zoals het nu lijkt was het vervangen van de koelvloeistof afdoende, het lekken is bijna helemaal gestopt. Achteraf bleek ik toch een lekke koppakking te hebben achter de radiateur waarbij de olie over het blok liep, ik had trouwens geen last van sludge of witte rook. Bij het verwijderen van de kop was het gelijk duidelijk dat de pakking gescheurd was. Alles vernieuwd hierbij een aantal tips van het forum gebruikt (nu al onmisbaar voor mij als beginnende CX rijder/sleutelaar). Ik heb ondertussen de olie en ook het oliefilter vervangen. Zoals het de bedoeling is, heb ik ook de kleppen opnieuw gesteld volgens de richtlijnen uit het handboek en loopt en rijdt de motor naar mijn bescheiden mening mooier en beter dan voorheen. Alleen omdat dit mijn eerste keer was met zo'n operatie vraag ik me af hoe weet ik of de operatie geslaagd is. En dan vooral hoe merk ik dat de kleppen goed gesteld zijn? Dan heb ik nog een vraagje omdat de motor een tijd stilgestaan heeft is volgens mij de rechter remklauw iets vast gaan zitten, hij piept iets en de schijf wordt snel warm. Hoe kan ik dit probleem volgens jullie het beste oplossen? Ik wacht weer met spanning af. Groet Sjouke.

Schrijver theojansen
Gast 
#2 | Geplaatst: 6 april 2007 11:38 
helaas maar een goede oplossing voor de remmen:
remklouw demonteren en alles schoonmaken. zonodig nieuwe rubber seals en stofkappen.http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/72024
(link naar site met plaatjes)
theo.

Schrijver Ray
Gast 
#3 | Geplaatst: 6 april 2007 15:59 
Als je blok mooier stiller lekkerder loopt is je operatie geslaagd. Als je het echt niet goed had gedaan had je al rondvliegende kleppen gezien bij 6000 rpm!
Tja, en remmetjes: uit elkaar halen en goed schoonmaken is het devies. Alle info inderdaad hier op de site. Als je schijf warm wordt loopt ie aan, da's nie goed! Kan je een kromme schijf opleveren als je niet snel wat doet. Dus: aan de gang. Wees niet bang, ik ben zonder boek of site ooit begonnen aan remklauwen en het wijst zich vanzelf..
Groeten en succes,
Ray (die het te druk heeft en zijn CX naar de motorboer brengt voor een beurt)

Schrijver sjouke
Gast 
#4 | Geplaatst: 6 april 2007 18:22 
Hoi Theo en Ray, ik heb jullie advies opgevolgd en beide klauwen uit elkaar gehaald en schoongemaakt met goed gevolg. Bedankt voor jullie advies, had ik net even nodig voor het zelfvertrouwen. Wat de keppenstellerij betreft bedoel ik meer kun je het horen of aan de uitlaatgassen zien of ze goed gesteld zijn? Groetjes Sjouke.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 april 2007 08:52 
Als kleppen verkeerd staan zijn er twee zaken waar je op kan letten.

1, overmatige herry, dan is het niet goed. Motor loopt verder wel. Klepspeling te groot.
2, Geen herry, motor loopt stationair niet lekker. Bij gas geven loopt de motor wel goed. echter wanneer er vlink mee gereden wordt wil de motor afslaan en niet meer aan springen. Het lijkt ook dat er geen compressie meer is. Reden, kleppen zijn erg heet en zetten nu extra uit. Er is geen afdichting meer.

Punt 2 is heel belangrijk, want als je daar geen acht op slaat zullen spoedig de uitlaad kleppen verbranden.

Punt 1 is een hoop iritatie, en er zullen alleen stukjes materiaal van de stelboutjes af brekken. Bij rustig rij gedrag kan dit nog heel lang goed gaan.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 april 2007 12:54 | Aangepast door: Hans 
Het kleppenmechnisme van een CX rammelt altijd wel wat.
Hoe hoger de km stand hoe meer gerammel.
Kan komen door:
- ingeslagen klepsteelboutjes (zijn redelijk gemakkelijk te vervangen)
- ingeslagen klepstelen (heeft mijn woon-werk CX last van)
Door beiden onstaat een verkeerde klepafstelling. Immers door het inslaan worden boutje/klepsteel hol/bol. Als je er dan een voelermaat tussen schuift meet je op de randen (die niet dragen) en niet op het contactvlak tussen stelboutje en klepsteel.
En dan staat het altijd te ruim met als gevolg veel herie in het vooronder. Dat wordt dan ook nog versterkt door de nokkenasketting (staat wel onder spanning met een veer, maar kan altijd gaan slaan).
Daarnaast klopt de afstelling op de dynamorotor merktekens ook niet helemaal. Beter is op een andere manier de kleppen te stellen (mijn bijdrage daarover staat ergens op dit forum).
Dan is het geluid een stuk minder, zijn de kleppen beter gesteld en loopt en start ie ook beduidend beter.

En bij the way; ik zoui mij pas zorgen gaan maken als de CX niet meer rammelt :).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 7 april 2007 13:14 | Aangepast door: MAST 
Komt ie nog een keer ; de link naar het verhaal van Hans;kleppen stellen en hierna dezelfde methode zoals beschreven op het forum van de Zweedse CX club. Kleppen stellen volgens TX bruce
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver sjouke
Gast 
#8 | Geplaatst: 9 april 2007 10:59 
Het lijkt me de moeite waard om de alternatieve methode van het kleppen stellen eens te gaan proberen. Zo te horen (of juist niet) moet dit een grote en stillere verbetering zijn. Jullie horen het resultaat nog wel. Groetjes Sjouke.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#9 | Geplaatst: 9 april 2007 21:47 
Ik heb vorige week de klepspeling ook gesteld (toevallig ook bij mijn Amazon) en zowel Cx als Amazon lopen beduidend beter na het stellen van de kleppen.

De Cx ook zuiniger zo lijkt het maar dat zou ook aan de andere uitlaat kunnen liggen.

De 40 jarige Amzon (op gas) loopt veel beter rond.

Schrijver sjouke
Gast 
#10 | Geplaatst: 13 april 2007 18:19 
Sorry dat het zo lang ddurde voor mijn reaktie maar i eerder geen tijd om aan mijn motor te sleutelen. Ik heb de kleppen volgens de nieuwe stijl van mast gesteld en inderdaad is het geluid beduidend minder en pakt hij ook beter. Of hij ook zuiniger is moet ik nog zien maar dit is in ieder geval een verbetering. Bednkt hiervoor groetjes Sjouke.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 reaktie terug waterpompseal

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven