Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

balanspot: afmetingen belangrijk?

 
Schrijver MIOB
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 april 2007 12:11 
Ik heb een vraagje over de balanspot: is de vorm erg belangrik, of is het al voldoende als je een linkpijp van een redelijk formaat tussen de twee uitlaten last?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 april 2007 14:56 
Zo'n constructie zie je bij een BMW boxer. Echter de CX is geen boxer maar de V-twin; zowel de originele balanspot als de Jama hebben veel meer inhoud dan een simpel verbindingspijpje. Je kunt er gerust vanuit gaan dat dit niet zonder reden is en dat die inhoud een bepaalde functie heeft. Het blok zal echt wel lopen als je een eigen uitlaat bouwt, maar of-tie in alle toerengebieden lekker zal oppakken, dat waag ik te betwijfelen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#3 | Geplaatst: 19 april 2007 16:37 
Probeer vhet eens?

Ik heb hier het boek Praktisch Motorenboek liggen van Paul klaver, hij schrijft er dit over:
Bij een boxer zoals BMW en of bij een Engelse twin komen de pulsen op precies gelijke volgorde zoiets als : niets boem niets boem etc
Bij V motoren zitten de klappen vaak nog dichter op elkaar, hoe kleiner de V hoek hoe dichter op elkaar.
BALANSPIJPEN:
De balanspijp zorgt ervoor dat de uitlaatpuls van de ene cilinder heeft op die van de andere, de overdrukpuls van de ene cilinder zorgt voor een onderdrukpuls via de balanspijp, bij de andere cilinder.Afhankelijk van de plaats van de balanspijp heeft hij invloed op een bepaald toerengebied.
Hoe dichter hij bij de uitlaatkleppen zit , hoe hoger in toeren hij werkt.
Omgekeerd kun je zeggen dat hoe verder hij bij de uitlaatkleppen wegzit des te meer invloed hij heeft op de trekkracht in lage toeren.

Efin het is een heel verhaal hij schrijft niks over balanspotten wel over schuin geplaatste balanspijpen. (de balanspotten zouden weleens de werking van schuin geplaatste balanspijpen kunnen hebben.
By the way moderne 2 klepsboxers van BMW na 1986 hebben ook een flinke balanspot. Ik had begrepen dat dit ivm het de millieu eisen zo is.
Schrijft paul ook niks over (boekje is van 1986)

Paul klaver schreef vroeger technische artikelen in MOTO 73
Ik wil het wel voor je kopeieren en mailen.

Schrijver MIOB
Gast 
#4 | Geplaatst: 19 april 2007 21:04 
Het gaat ons eigenlijk niet eens zozeer om de inhoud, maar om de vorm. Zoalng er maar een flinke inhoud tussen de pijpen zit, zal het dus wle goed komen?

Schrijver voorbijganger
Gast 
#5 | Geplaatst: 19 april 2007 21:42 
Het gaat ons eigenlijk niet eens zozeer om de inhoud, maar om de vorm. Zoalng er maar een flinke inhoud tussen de pijpen zit, zal het dus wle goed komen?

Die conclusie durf ik niet te trekken.
Het gaat er ook om wat je uiteindelijke doel is.
wil je meer vermogen? Bij hoge toeren of juist meer trekkracht of maakt het je niet uit.
Als je mij een e-mail stuurt naar telton@supermail.nl mail ik jou het betreffende stuk uit het boekje

Schrijver MIOB
Gast 
#6 | Geplaatst: 20 april 2007 10:52 
Ik stuur je nog een mailtje.

Ons doel is een goedlopend blok. Zolang het blok maar fatsoenlijk loopt en redelijk oppakt maakt een aantal PK's meer of minder ons echt niet uit. De CX is een hobbyproject voor ons, we hebben allebei ook nog een eigen supersport ernaast, dus als we PK's zoeken kunnen we die beter daar halen :)

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 balanspot: afmetingen belangrijk?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven