Ik heb laatst een stuk gelezen over kleppen stellen. Het wilde maar niet uit mijn hoofd omdat ik van mening ben dat er iets over het hoofd werd gezien. Jawel het zit fout. Ik las dat de nokken as in een ander stand gezet werd om daar de grotere speling weg te stellen. Het is mij ook bekend dat er nokken assen zijn waarbij er meer speling aan wezig is.
Ik kan er niet mee instemmen dat dat de juiste manier van stellen zou zijn.
Ik hoop dat ik hier nog een goede toelichting kan geven en dan moet iedereen het zelf maar beslissen en of uit proberen.
Het volgend, de speling dient gemeten te worden wanneer de kam van de nokken as recht tegen over de sleper staat. Dit is het moment dat er spelling van 0.08 of 0.1 mm gemeten dient te worden. Deze speling is er om het uitzetten van de klep op te vangen. Dit moment van vrij speling is hier het krapst en ook het momet waarbij er aanemelijk veel krachten van verbrandig gassen op de klep staan te drukken. Gaat men op een ander tijdstip de speling stellen dan kan het wel eens zo zijn dat op het meet punt te weinig speling is. Dit is wel het moment dat er relatief een lange tijd de speling gewaarborcht moet zijn. Het kan maar zo zijn dat nu de slepers tuimelaars en kleppen met stelschroefjes erg op hun kloten krijgen omdat ze voor lang tijd niet vrij komen. Er is wel een moment van speling maar dat is niet het juiste moment en ook relatief kort.
Waarom gaat het dan toch goed zal nu de vraag zijn. Simpel. In de kleppen en stelschroefje zijn pitten in gesleten. Dit kan men niet met een voelermaatje er uit stellen. Ach dan zetten we de nokken as op een ander tijdstip zodat de speling daar groter is. Maar dat is niet de speling die men er uit wil stellen. Ik kom hier zo nog op terug.
De inslijt punten die de echte speling veroor zaken, kan je namelijk niet met een voelermaat meten tussen een holletje en een bolletje.
Helaas kan ik er geen tekening bij voegen.
Als ik dan nog even terug ga naar het meten op een ander tijdstip dan kan men net zo goed meten met veel dunnere voeler maatjes op het goed tijdstip. Dat is namelijk wat je doet.
Ik begrijp het allemaal wel, herrie is ook niet wenselijk. Maar ik ben van mening dat er wel degelijk iets aan de hand is met het motor blok. Niet schadelijk maar de maatvoering is niet meer zo als het hoord. Ik kan me voorstellen dat slepers en nokken as op elkaar zijn ingesleten. Dit zie ik regelmatig terug komen in sloop blokken. Maar het blok kan er heel oud mee worden dat wel dan weer.
Dan hebben we de stel schroefjes nog. Draai ze er eens uit en controleer het druk punt eens op de klep en het stel schroefje zelf. Dan zul je zien dat hier slijt plekjes zijn. Dit zijn nouw net de slijt plekjes die je niet kan meten met een voelermaatje, want die is recht. Het voelermaatje wil er als het ware niet door heen zakken.
Al met al hoop ik weer een hoop mensen aan het denken te hebben gezet. Ik nodig iedereen ook dan weer uit om hierover weer een menig te vormen en er weer wat over te schrijven, wan ook honda kan het fout hebben.
Met vriendelijke groet marco becker
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html