Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

kleppen stellen deel 2 of 3

 
Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 27 april 2007 20:09 
Ik heb laatst een stuk gelezen over kleppen stellen. Het wilde maar niet uit mijn hoofd omdat ik van mening ben dat er iets over het hoofd werd gezien. Jawel het zit fout. Ik las dat de nokken as in een ander stand gezet werd om daar de grotere speling weg te stellen. Het is mij ook bekend dat er nokken assen zijn waarbij er meer speling aan wezig is.
Ik kan er niet mee instemmen dat dat de juiste manier van stellen zou zijn.
Ik hoop dat ik hier nog een goede toelichting kan geven en dan moet iedereen het zelf maar beslissen en of uit proberen.

Het volgend, de speling dient gemeten te worden wanneer de kam van de nokken as recht tegen over de sleper staat. Dit is het moment dat er spelling van 0.08 of 0.1 mm gemeten dient te worden. Deze speling is er om het uitzetten van de klep op te vangen. Dit moment van vrij speling is hier het krapst en ook het momet waarbij er aanemelijk veel krachten van verbrandig gassen op de klep staan te drukken. Gaat men op een ander tijdstip de speling stellen dan kan het wel eens zo zijn dat op het meet punt te weinig speling is. Dit is wel het moment dat er relatief een lange tijd de speling gewaarborcht moet zijn. Het kan maar zo zijn dat nu de slepers tuimelaars en kleppen met stelschroefjes erg op hun kloten krijgen omdat ze voor lang tijd niet vrij komen. Er is wel een moment van speling maar dat is niet het juiste moment en ook relatief kort.

Waarom gaat het dan toch goed zal nu de vraag zijn. Simpel. In de kleppen en stelschroefje zijn pitten in gesleten. Dit kan men niet met een voelermaatje er uit stellen. Ach dan zetten we de nokken as op een ander tijdstip zodat de speling daar groter is. Maar dat is niet de speling die men er uit wil stellen. Ik kom hier zo nog op terug.

De inslijt punten die de echte speling veroor zaken, kan je namelijk niet met een voelermaat meten tussen een holletje en een bolletje.
Helaas kan ik er geen tekening bij voegen.
Als ik dan nog even terug ga naar het meten op een ander tijdstip dan kan men net zo goed meten met veel dunnere voeler maatjes op het goed tijdstip. Dat is namelijk wat je doet.
Ik begrijp het allemaal wel, herrie is ook niet wenselijk. Maar ik ben van mening dat er wel degelijk iets aan de hand is met het motor blok. Niet schadelijk maar de maatvoering is niet meer zo als het hoord. Ik kan me voorstellen dat slepers en nokken as op elkaar zijn ingesleten. Dit zie ik regelmatig terug komen in sloop blokken. Maar het blok kan er heel oud mee worden dat wel dan weer.

Dan hebben we de stel schroefjes nog. Draai ze er eens uit en controleer het druk punt eens op de klep en het stel schroefje zelf. Dan zul je zien dat hier slijt plekjes zijn. Dit zijn nouw net de slijt plekjes die je niet kan meten met een voelermaatje, want die is recht. Het voelermaatje wil er als het ware niet door heen zakken.

Al met al hoop ik weer een hoop mensen aan het denken te hebben gezet. Ik nodig iedereen ook dan weer uit om hierover weer een menig te vormen en er weer wat over te schrijven, wan ook honda kan het fout hebben.
Met vriendelijke groet marco becker
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 april 2007 22:31 
ik ben toevallig vandaag naar de motorzaak geweest omdat ik een bougiesleutel oliefilter olie (15 w 40) en oliefilter moest halen
ook een paar nieuwe oitten mee genomen
toen daar gevraagd over het stellen van de kleppen
ANTWOORD
zet de inlaat kleppen maar gerust op 0,1 tot 0,12 en de uitlaat op 0,15
dan weet je zekker dat de kleppen niet verbranden en voor de motor is het alleen maar gunstig
als het blok dan nog te veel herrie maak naar je zin kom je mzzr langs op een werkdag dan luisteren de monteurs wel en meten eventueel de kompressie voor je dan weet je gelijk wat er eventueel aan het handje is
dus eigemlijk ben ik nu een beetje in de war
want inlaat 0,12 in plaats van 0,08 scheelt wel zomaar 50%
en uitlaat van 0.1 naar 0.15 is ook zo,n 50 %
wat is nu waar ?????

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 april 2007 23:33 
Wat Marco zegt klopt en wat de heer A.Koopmans zegt niet.
Het inslaan van de klepsteelboutjes op de klepstelen veroorzaakt een bolling dan wel put. Daardoor kun je de kleppen nooit exact stellen omdat de voelermaat m.n. de putjes niet 'voelt'. Als er putjes zijn zullen de kleppen altijd te ruim staan (je meet immers op de randen).
Daarom moet je zeker NIET de kleppen ruimer stellen. Dan worden de optaters alleen maar groter. Beter is om zoals ik al meermalen heb aanegeven de kleppen gewoon lekkeer strak te stellen. Doe ik al jaren (rij meer san 12000 km/jaar) en nog nooit een probeem.

En jongens, de CX kan veel, heel veel hebben. Niet te krampachtig met zaken omgaan.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 april 2007 23:37 
Wat is waar ??????
Kleppen die te krap staan is verbranden van de kleppen cq zittingen.
Kleppen die te ruim staan is herrie maar ik word pas zenuwachtig als ik geen getik meer hoor .
Te krap afgesteld.
Laten we zo zeggen de boeken zijn er niet voor niets.
Kleppen stellen doe je pas goed zo als het in de boeken sta .
En als je dat niet begrijpt op het punt dat de compressie slag er is en de zuiger in de hoogste stand staat en je stelt dan de kleppen zit je altijd goed.
ps
er valt niets af te stellen als het zaakje versleten is .
andre
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 april 2007 23:43 
De boeken/fabriek gaan altijd op safe en uit van het gemiddelde.
Als de inlaatklep voledig ingedrukt staat kun je de uitlaatklep stellen en andersom; dus je hoeft echt niet de merktekens op de dynamorotor te gebruiken.

En zoals ik al zei, ga er aub niet al te krampachtig mee om, de CX kan echt heeeeel veeeel hebben.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 april 2007 00:00 
sorry Hans ik zeg niks ik vertel alleen wat mij vanavond in de motorzaak werd verteld
aangezien ik er nog helemaal geen ervaring mee heb wil ik het liefs wel in een keer goed doen en niet een paar verbrande kleppen oplopen
in de lijsten van alle cx en staat inlaat 0.08 en uitlaat 0.1
en die waarde worden door de fabriek opgegeven
maar als men dan bij een gerenomeerd moterhuis ietd anders zegt vraag ik dat gewoon even aan de kenners die op site komen
en hoop daar wijzer van te worden

gr A Koopmans

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 28 april 2007 10:50 
Volg de boeken, inlaat is 0.08 en uitlaat is 0.1 mm voor de CX en GL 500

De CX en GL650 hanteren de volgende maten inlaat is 0.1 en uitlaat is 0.12

Dan nu het tijdstip, bdp van de zuiger is tijdstip op vliegwiel.
Probeer het maar eens.
BDP = bovenste dode punt van de zuiger. Let wel, je kan 180 graden verkeerd zitten. draai crukas 180 gaden verder en je zit goed.
Nu kun je bijde tuimellaars speling voelen.

Hans heeft het heel mooi gezegt over de putjes en of holletjes van de klepsteel en stelboutjes. Dus lees die tekst nog maar eens door.

Ik zelf maak de steboutjes weer netjes rond zodat er geen putje meer aanwezig is.

Dat was het dan weer, bedank voor de reacties.
groetjes marco becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 28 april 2007 10:52 
Oja, klepzetel verband naar mijn iedee nooit. Het is altijd de klep die kapot gaat.

Ik heb al wel heel veel gezien, waaronder kromme kleppen waar nog gewoon mee gereden werd. Wel zie je dat er een nieuwe klepsteel geleider in moet omdat deze barstjes vertoond. In de regel komt het neer op een andere cilinder kop.

Zo dat was het weer.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 kleppen stellen deel 2 of 3

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 1 [ coenox ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven