Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Draadbreuk ??

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 mei 2007 13:52 
Vanmorgen had ik wat raars, dwz, de CX had wat raars.
Contact aan, geen lampjes (vrijstand/oliedruk waarschuwing) aan.
Ook niet starten. Accu dood ? Vast niet!
Ik draai wat aan het stuur, lampjes aan, nog verder weer uit, nog verder, weer aan.
Nadat ik de boel toch had gestart, op het punt dat er wel lampjes aan waren, dwz wel spanning, geen enkel probleem meer.

Maar vanmiddag op de A50 werd het allemaal wat spannender. Plotseling geen knipperlichten meer. Niet links, niet rechts. Kom ik uiteindelijk op de A12 terecht, (via een scherpe bocht van 270 graden), doet alles het weer.

Motor heeft gedurende dat alles geen hik gegeven. Als 'ie draait dan draait 'ie kennelijk ook.

Beetje schuiven met de draadboom, waar deze vanaf het stuur onder de tank verdwijnt, levert soms een kipperend lampje op, soms gebeurt er helemaal niets engs.

Draadbreuk ? Sluiting ? Wie het weet mag het zeggen. En zeg dan ook even welk draadje het is :)
En voor degenen die meedenken: het is een CX500(z) uit '78.

Harmony,
Hans.
( die vanmiddag het schema gaat zitten bestuderen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 mei 2007 14:33 
Kan hert zijn dat je oxidatie op je hoofd zekering hebt is mij ook wel een s overkomen, soms doet alles het wel dan weer niet.
iig iets om uit te sluiten.
cosmar
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 mei 2007 14:43 
Lijkt inderdaad op de hoofdzekering bij het startrelais.
Die is ook nodig om te kunnen starten.
Waarschijnlijk corrosie of verzwakking van de zekeringstrip door ouderdom (dat is vaak zo bros geworden dat het bij aanraking uit elkaar valt/verpulverd).
Als het niet de hoofdzekering is dan de hoofdstroomdraad in de kabelboom naar de koplamp/cockpit nalopen op breuk of de massadraad controleren op goede verbinding met het frame/breuk.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver JosvanR
Gast 
#4 | Geplaatst: 3 mei 2007 16:48 
Probeer eens of de stekker die aan de onderkant in het contactslot zit, wel goed is aangesloten. Heb ooit eens 2 uur voor Jun Lal op de Wegenwacht staan wachten die direct de stekker stevig aandrukte waarop alles weer ging branden......Door veel gebruik en trillen wil de stekker nog wel eens gaan lossen.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 mei 2007 10:57 
Hoi Hans

Er kan ook aanslag op stekkerblokken zitten. ik heb problemen met mijn licht gehad die hier sterk op leken (bij scherpe bocht links ging mijn koplamp even uit bij terugsturen weer aan...) na het schoonmaken van alle stekkerblokken was het probleem over.

Erik

Schrijver CorBos
Gast 
#6 | Geplaatst: 8 mei 2007 00:44 
ik heb eens mijn koppelingskabel verkeerd van het handvat naar de koppeling aangelegt zodat toen ik een bocht naar rechts maakte de grote stekker onder de koplamp lostrok en zodoende geen knipperlichten en koplamplicht meer had

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 mei 2007 18:10 
Zo. Nu toch even de kabels nagegeken. Het lijkt erop dat de aansluiting aan het contact de "boosdoener" is. Dat blokje moet eigenlijk vervangen worden. Maar voorlopig werkt het allemaal weer zonder teveel geknipper.

Wat nu ? Direct vervangen (alhoewel het nu weer redelijk werkt), of even wachtten, en als de Polaris erop gaat (ook zo'n leuk klusje wat ik niet zelf kan en wat een berg tijd gaat kosten) dan alles aanpassen ?

In elk geval bedankt voor de diverse tips.

Harmony,
Hans.
( die allang blij is dat 'ie rijdt !! )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 23 mei 2007 19:16 
Hoi,

Heb gisteren een contactslot van CB550 uit elkaar gehad vanwege zelfde euvel.
De boosdoener is de wijze waarop het contactslot is gefabriceerd.
De contacten zitten "geklonken" op de strips die samen de stekker vormen.
Het lijkt het meest op holnieten.
Na verloop van tijd komt daar frictie in.
Demonteer het contactslot (2 boutjes)
Druk de lippen aan de zijkant in en het electrische gedeelte kan eruit
gehaald worden.
Soldeer met een flinke bout en snel de klinkverbindingen door op de strip.
Je kunt volstaan met de drie verbindingen aan de ene zijde, die andere twee mankeren veelal niets.
Zet het geheel weer in elkaar (let dus op de juiste wijze bij demonteren)
en meet e.e.a. ohms door.
Bij mij was de kwaal helemaal verholpen.

NB; Het contactslot van de CX500 heb ik nu onder handen.

Groet en succes.
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Draadbreuk ??

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven