Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Hoe loopt de kabelboom

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver MIOB
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 mei 2007 16:58 
Ik heb van het weekend een CX gekocht (met WPHB) die gedeeltelijk echt tot op het kleinste schroefje gedemonteerd is en aan mij de schone taak er weer wat moois van te maken.

Nu heb ik nergens in het werkplaatshandboek gevonden hoe de kabelboom hoort te lopen en met name waar de spanningsregelaar en 1 of ander rond busje (zit vlak bij de accu) bevestigd moeten zitten. De CDI moet op dat framepolaatje onder het zadel, toch?

Het werkplaatshandboek geeft geen duidelijkheid hierover. Heeft iemand mischien een fotootje voor me?

bedankt!

Michiel.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 mei 2007 00:46 
Michiel,

ik wil best een fotootje maken al zou het wel eens lastig kunnen zijn te zien waar de zwarte kabels lopen tegen de zwarte achtergrond van het frame.

Maar wat voor type CX heb je ? Dat scheelt nogal voor de elektriek.

gr. Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MIOB
Gast 
#3 | Geplaatst: 11 mei 2007 08:57 
sorry, weer vergeten... :)

Het is een Honda CX 500A. Ik heb gisteravond met veel puzzelen volgens de kabelboom redelijk op de goede plaats, ik weet in elk geval waar de spanningsregelaar en het startrelais horen te hangen.


Ik heb alleen twee draadjes over en hij doet niets als ik wil starten. Als ik de startknop indruk dimmen de lampjes (ook als de noodstop op off staat). De motor staat niet in de versnelling.

De twee draadjes die ik over heb komen direct uit de kabelboom waar ook de aansluitingen van de bobine bij zitten, de 1 is zwart en van de ander weet ik de kleur niet meer. Ik kan ze niet vinden op mijn dradenschema, dta is een kopie, van en kopie, van een kopie en dan verkleind...

Zwart is in elk geval continustroom, toch?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 mei 2007 09:28 
Zwart is in elk geval continustroom, toch?

Nee. Rood geeft continuspanning; zwart geeft alleen spanning als het contact aanstaat.

Volgens mij is 't slimste om een CX-er te vragen even met een Z,
A of B bij je langs te rijden, zodat je kunt 'spieken'. Dus ik zou zeggen: maak je woonplaats bekend en doe een oproep.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver MIOB
Gast 
#5 | Geplaatst: 11 mei 2007 09:33 
nou, graag!!

Als er mensen in de buurt van de Meern wonen die langs willen rijden?


En: dat bedoelde ik ook, continuspanning met het contact aan. Dus het lijkt mij niet goed als ik een zwart draadje overhou.

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 mei 2007 10:06 
Bedradingsschema's zijn ook terug te vinden op deze site.
Kijk onder Techniek, hulpmiddelen en tips.

Het lijkt er wel sterk op dat, of de batterij leeg is, of de startmotor niet ronddraait (lees vastzit).

Schrijver MIOB
Gast 
#7 | Geplaatst: 11 mei 2007 10:07 
vastzittende startmotor heb ik ook aan gedacht. Klapje met de hamer?
Maar ik had dan wel gezoem verwacht. De accu is niet leeg, ik had namelijk even de accu uit de auto gehaald omdat ik nog geen cx accu heb.

Ik ga eens kijken bij die schema's, bedankt voor de rip!

Schrijver edward
Gast 
#8 | Geplaatst: 11 mei 2007 10:33 
Hoi Michiel,

Ik heb in mijn Handboek enkele losse bedradingsschema's liggen, als een soort losbladige bijlagen. Van verschillende types en bouwjaren, dus mogelijk ook van jouw type. Ik geef die schema's morgen wel aan Babette mee, ok?

Als je lampjes dimmen trekt ie ergens veel stroom weg. Klinkt als een probleempje in de lijn startknop-startrelais-startmotor. Zou ik zeggen... Een vastzittende startmotor vergt volgens mij demontage en schoonmaken van de koolborstels. Een droge klap doet misschien wonderen. Maar ik zou eerst even doormeten waar het probleem qua spanning zit.

Heb je dat ronde busje al kunnen plaatsen. Ik herken bij mijn Custom alleen de knipperaar als "een of ander rond busje", maar die zit bij mij aan de andere kant.

Twee losse draden (waarvan één zwarte) in de buurt van de bobine. Tja, daar kan ik even niks mee. Floris, is dit mischien de bedrading voor die statorstekker, die zorgt voor de ontstekingsspanning? Of waren die wit en blauw?

Je bent inmiddels al aardig onderweg, van losse schroefjes een CX maken.
Succes,
Edward (die ooit heeft geconstateerd dat bij zijn CX de draadkleur systematisch afwijkt van welk bedradingsschema dan ook)

Schrijver MIOB
Gast 
#9 | Geplaatst: 11 mei 2007 12:22 
"Een vastzittende startmotor vergt volgens mij demontage en schoonmaken van de koolborstels. Een droge klap doet misschien wonderen."

Doormeten... Ik heb bewust nooit een voltmeter aangeschaft, ik haat electra namelijk. De kabelboom en stekkers zien er zo goed (nieuw) uit dat ik er gemakshalve vanauit ga dat die goed is, als ik echt alle andere opties heb uitgesloten ga ik wel meten.
Ik moet sowieso uitzoeken waar de overgebleven draden voor zijn. Ik maak graag gebruik van je aanbod wat betreft de draadschema's, ik heb ook het schema van de site uitgeprint, maar ik vind kleurtjes persoonlijk minder duidelijk dan kleurcodes.

De startmotor, ik weet dat hij makkelijk van het blok te halen is, maar is die ook een beetje makkelijk open te maken? Ik weet dat het blok heel lang stilgestaan heeft, dus het zou me niets verbazen als de startmotor een klapje nodig heeft.


uiteindelijk wa shet gisteren donker bij de startpoging en schemerig bij hets tekkers aansluit, de kans is best groot dat ik ondanks de looplamp ergens wat over het hoofd gezien heb, darom heb ik het ook inet te lang geprobeerd. Zondagochtend volgt poging 2.

Schrijver edward
Gast 
#10 | Geplaatst: 11 mei 2007 12:31 
Geen idee hoe een startmotor er van binnen uitziet. Heb van horen zeggen dat eenvoudige schoonmaak wel te doen is. Zondagochtend heb je als het goed is de bedradingsschema's. kun je gelijk kijken of een droge klap soelaas biedt ;-)

Edward (die ook geen Electra-fan is, hoewel een paar danseressen met dezelfde naam op de boot naar Schotland menig CX-er het hoofd op hol hebben gejaagd)

Schrijver MIOB
Gast 
#11 | Geplaatst: 12 mei 2007 08:06 
Ik ben er inmiddels achter waar de overgebleven stekkers voor zijn, die zijn voor de remlichtschakelaar van het achterlicht en hebben dus niets met wel of niet starten te maken.

De kabelboom moet goed zitten en ik heb hem aan een verse autoaccu gehangen, dus hij zou het moeten doen, maar hij doet dus niets.

Suggesties, naast de startmotor?

Ik denk dat ik de startmotor even demonteer (die kan eruit zonder het blok los te halen, toch?) en direct aan de accu hang om te kijken of ie draait.

Schrijver MIOB
Gast 
#12 | Geplaatst: 13 mei 2007 12:23 
het was dus de startmotor, na een paar klapjes loopt die weer, alleen heb ik nu dus geen vonken. De CDI zou het niet mogen zijn, die zou nieuw zijn. De bobines ook niet (ik heb een reserve gemonteerd, die vonkte ook niet). De noodstop staat op run. Nu kwam ik in het online schema iets tegen wat ik niet direct kan plaatsen, weet iemand welke schakelaar dat is?


Schrijver Floris
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 13 mei 2007 14:53 
Dat is je startknop
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver MIOB
Gast 
#14 | Geplaatst: 13 mei 2007 17:59 
ja, dat is bij het bovenste rondje, het gata mij om het onderste. |Ik denk dat dat met dekoppeling en eerst versnelling te maken heeft?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 13 mei 2007 20:59 
Klopt. Als-tie in z'n versnelling staat, kun je niet starten (tenzij je de koppeling intrekt).
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hoe loopt de kabelboom

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven