Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

knipperlicht modificatie

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 mei 2007 19:34 
Knipper licht problemen, te snel of te langzaam, hier de oplossing.

Het oude aluminium potje er uit en een nieuw ralai er in. Dit is een relai die in auto's gebruikt worden. Het gaat om een Helle knipperlicht automaat.

Type Hella GM
TBB53
2(4)x21W+0...5W12V
Made in spain.
Dit type werd in 1982 al gebruit in de golf en in latere modelen zelf bij audi gebruikt. Dus ga naar de sloop en ruk een paar relais uit de relais kast en kijk of je iets kan vinden met deze coderingen.

Voordelen zijn dat het altijd op tijd knippert en voor de GL rijders met aanhanger is het ook eenuitkomst omdat dit relai voldoende vermogen heeft. Mocht het zo zijn dat er 1 lampje kapot gaat, geen probleem het blijft werken. Toch wel lekker. Er zit een klein printje in die het perfect afregeld.

Hoe sluiten we dat dan aan:
Let op.

Voor de CX worden de draden BK=zwart gebruikt.
Zwart komt van een zekering af en is dus de plus.

Gr=grijs en gaat naar de schakelaar. Bij de schakelaar word pas bepaald welke lampen gaan branden. Dus we werken van de plus naar het knipper relais en dan naar de schakelaar. Van de schakelaar naar de lampjes.
Nu komt het, we hebben in sommige modelen maar twee draden zitten. In de meeste model zitten er drie, maar zijn er altijd maar twee aangesloten. Als jij nou net dat type met twee draden hebt, geen nood ga dan op zoek naar een groene draad. Groen is massa dus je mag hem ook aan het frame hangen.

Op het knipper relais staan aansluit nummers, Volgens mij zijn dit nummer die bekend zijn in de auto industrie. ALs ik nummer 31 zeg dan is dat massa.

Goed de nummer op het relais en hoe deze aan gesloten dient te worden op jouw fiets.
31 is groen (g) deze draad moet me in sommige gevallen zelf aanleggen.
49 is zwart.(bk) Komt van de zekering af.
49A is grijs (gr) draad naar de schakelaar.
Dan zou het moeten werken.

Voor de CX650/500 E en GL modelen is een iets andere draad kleur gebruikt.

31 is groen (g) massa die standaard op jouw fiets zit.
49 is wit groen (wg) dit is dus een draad van de zekering kast op het stuur.
49A grijs (g) draad naar de schakelaar
Dus voor de nieuwe types is het er gewoon in pluggen en het moet werken.

Voor de knutsellaars onder ons er er nog iets leuks er bij te maken. Omdat het knipper relais veel meer kan hebben kan men zonderprobleem een alarmlicht schakelaar er bij maken. Hoe moet je dat dan doen.
De grijse draad wordt doorverbonden naar een extra schakelaar. Die schakellaar verbind dan de draden Oranje en lichblauw met elkaar.
Als je dan de extra schakelaar om haald werk het als alarm licht.
Nu is er een probleem. Het is na de schakelaar een verbinding dus als je de schakelaar weer uit zet blijf je die verbinding houden. Dus neem een dubbel polige schakelaar zodat je oranje en lichtblauw wel weer loskoppeld van elkaar. De verbinding leg je dus voor de schakelaar.
Dus als het ware laat je de grijze draad 2 schakelaars aanspreken.
Je kan het ook met diode's doen en of hulp relais.
Denk er maar eens over na. Veel later in het jaar zal er een verhaal van komen met hopelijk een schema er bij. Voor een beetje eletrieker mag dit geen probleem zijn.

Ik hoop dat dit binnen de club navolging krijgt en dat ik weer een hoop mensen op iedeen heb gebracht.

Met vriendelijke groet Marco Becker
Vleigersveld 37
8256 GN biddinghuizen
Tel 0321 312336
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 mei 2007 11:00 
Vraagje, ik zie geen racties. Waarom niet?
Begrijpt iedereen het, of speelt dit onderwerp niet zo binnen de cx club.
Brand los en hou me op de hoogte. Ik wil graag weten of we wat hebben aan dit soort verhalen.
Dus geef je kritiek of reactie.

Mag ook naar mijn email adres als men dat liever doet.
marcobecker@zonnet.nl
Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver jerrimy
Gast 
#3 | Geplaatst: 12 mei 2007 13:45 
Ik vind het een prima tip !!!, lijkt mij een goeie voor onder het kopje techniek.

Ik heb zelf het relais al eens aan de praat gekregen met een sloot contactspray, maar dat er binnenkort een andere inmoet is duidelijk en ik ga dan zeker van je tip gebruikmaken.

Bedankt ....

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 mei 2007 09:43 
Ik heb nog even wat navraag gedaan, een universeel relai kost ongeveer 10 euro. Van hella zelf is dat tussen de 15 tot 20 euro.

Er zijn trouwens wel universeele relais te koop in de auto vak handel die maar 2 aansluitingen hebben. Dus voor diegene die het niet ziet zitten, er is ook gewoon een standaard relai te krijgen voor ongeveer 10 euro.
En deze heeft dus 2 aansluitingen.
groetjes marco.

Later in het jaar moeten er van mij nog verhalen komen die op de site gezet kunnen worden. Het zal een verhaal zijn in 2 delen en die worden eerst in het silverwing club blad gezet. Pas een paar maanden later gaan ze op de site.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 mei 2007 23:43 
Hey Marco,

Ben ik daar bezig mijn PAvje achter de CX te monteren blijken de knipperlichten het niet te willen doen!! Het feetje dat jij hier beschrijft is hier dus duidelijk van toepassing! De belasting van het relais is nu te groot. Ik ga dinsdag eerst een relais kopen en die aansluiten. maak ik er later wel een alarm schakelaar bij.

Groet Erik.
( Die meteen aan jouw artikel moest denken toen het knipperlicht het niet meer deed en met de aanhangerstekker eruit wel )
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 mei 2007 19:29 | Aangepast door: Erik1 
De modificatie is inmiddels uitgevoerd en werkt perfect! De aanhangert knippert vrolijk mee!!

Bedankt Marco!!
Ps de groene draad zat er al....

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 mei 2007 23:34 
Tot nu toe geen problemen ondervonden met de knipperlichten. Maar het staat op de harde schijf!

bedankt Marco!
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 aug. 2007 12:59 
Ik heb het na een paar maanden allemaal nog eens gelezen, ik moest er om lachen. Vond de reacties goed en vooral leuk.
Ik ben bezig met een verhaal over de knipperlichten, met een vervolg er op van de uitbouw. Het zal nog wel een half jaar duren maar dan denk ik dat de verhalen wel op de site staan.
Met vriendelijke groet MArco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Wilkat
Gast 
#9 | Geplaatst: 2 aug. 2007 16:24 
Hoi Marco,

Mogelijk dat je ook iets kan schrijven over het uitschakelen van de knipperlichten aan de voorzijde bij de Amerikaanse uitvoering van de Silverwing??? Bij mij branden deze continue (behalve bij gebruik van de knipperlichten natuurlijk).

Zo maar een idee.

Succes met je verhaal.

Groet,

Wilfred.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 2 aug. 2007 17:00 
Wilfred,

Waarschijnlijk zit er in je knipperlichten duplo lampen. 21Watt/5Watt. Dat betekend dat je in de koplamp alleen maar 2 draden los hoeft te trekken en je hebt berijkt wat je wil. Even kijken welke draden uit de koplamp naar de knipperlichten gaan en los trekken. vlgs mij moet je oranje en licht blauw LATEN ZITTEN.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 2 aug. 2007 17:04 
PS

Marco, sorry dat ik het gras voor je voeten weg maai ;-)

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Wilkat
Gast 
#12 | Geplaatst: 2 aug. 2007 20:22 
Erik,

Bedankt voor de tip. Ik ga van het weekend kijken!!!

Groet,

Wilfred.

Schrijver vermecor
Gast 
#13 | Geplaatst: 11 okt. 2007 16:25 
Naar aanleiding van het stukje in het clubblad van de Silverwingclub ben ik ook aan het sleutelen gegaan. Als ik de aanhanger achter aan mijn silverwing koppelde knipperde het allemaal veel te snel.
Dus eerst naar de sloop om het beschreven relais te zoeken. Dit viel niet mee. Uiteindelijk een ander nummer van Hella (4 watt) er uitgetrokken en voor de zekerheid nog een Siemens (uit een Golf) en een Ford relais meegenomen. Kosten 2,50 euro per stuk.
Alle relais werken goed met de aanhanger. Het hoeft dus niet perce een 5 watt relais te zijn.
Nu ik toch bezig was ook maar meteen de alarmlichten maken. De beschreven schakelaar om de grijze draad door te verbinden naar de oranje en blauwe draad was niet te krijgen. Wel was er een zespolige schakelaar welke na het doorverbinden van de middelste twee polen (grijze draad) de 2 buitenste polen aan beide kanten tegelijk doorschakelde (kosten 6 euro) Daarna werkte het perfect.
Ik kan via de twee nu nog vrije polen nog wat andere dingen aansturen. Ik ben dus benieuwd of je nog meer ideen hiervoor hebt. Bijvoorbeeld knipperende ledjes.

Het was leuk om weer even bezig zijn. Bedankt Marco.

Groeten Cor Vermeulen

Schrijver kenneth
Gast 
#14 | Geplaatst: 28 maart 2009 21:18 
ik heb net nieuwe richtingaanwijzer op mijn custom gezet.toen ik de originele eraf haalde zag ik naar mijn verbazing 2 draden per richtingaanwijzer achteraan.waar of hoe moet ik de groene draden aansluiten om ze te doen knipperen,want dat doen ze nu namelijk niet.

Schrijver kenneth
Gast 
#15 | Geplaatst: 28 maart 2009 21:21 
sorry.verkeerd geplaatst

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 knipperlicht modificatie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven