Knipper licht problemen, te snel of te langzaam, hier de oplossing.
Het oude aluminium potje er uit en een nieuw ralai er in. Dit is een relai die in auto's gebruikt worden. Het gaat om een Helle knipperlicht automaat.
Type Hella GM
TBB53
2(4)x21W+0...5W12V
Made in spain.
Dit type werd in 1982 al gebruit in de golf en in latere modelen zelf bij audi gebruikt. Dus ga naar de sloop en ruk een paar relais uit de relais kast en kijk of je iets kan vinden met deze coderingen.
Voordelen zijn dat het altijd op tijd knippert en voor de GL rijders met aanhanger is het ook eenuitkomst omdat dit relai voldoende vermogen heeft. Mocht het zo zijn dat er 1 lampje kapot gaat, geen probleem het blijft werken. Toch wel lekker. Er zit een klein printje in die het perfect afregeld.
Hoe sluiten we dat dan aan:
Let op.
Voor de CX worden de draden BK=zwart gebruikt.
Zwart komt van een zekering af en is dus de plus.
Gr=grijs en gaat naar de schakelaar. Bij de schakelaar word pas bepaald welke lampen gaan branden. Dus we werken van de plus naar het knipper relais en dan naar de schakelaar. Van de schakelaar naar de lampjes.
Nu komt het, we hebben in sommige modelen maar twee draden zitten. In de meeste model zitten er drie, maar zijn er altijd maar twee aangesloten. Als jij nou net dat type met twee draden hebt, geen nood ga dan op zoek naar een groene draad. Groen is massa dus je mag hem ook aan het frame hangen.
Op het knipper relais staan aansluit nummers, Volgens mij zijn dit nummer die bekend zijn in de auto industrie. ALs ik nummer 31 zeg dan is dat massa.
Goed de nummer op het relais en hoe deze aan gesloten dient te worden op jouw fiets.
31 is groen (g) deze draad moet me in sommige gevallen zelf aanleggen.
49 is zwart.(bk) Komt van de zekering af.
49A is grijs (gr) draad naar de schakelaar.
Dan zou het moeten werken.
Voor de CX650/500 E en GL modelen is een iets andere draad kleur gebruikt.
31 is groen (g) massa die standaard op jouw fiets zit.
49 is wit groen (wg) dit is dus een draad van de zekering kast op het stuur.
49A grijs (g) draad naar de schakelaar
Dus voor de nieuwe types is het er gewoon in pluggen en het moet werken.
Voor de knutsellaars onder ons er er nog iets leuks er bij te maken. Omdat het knipper relais veel meer kan hebben kan men zonderprobleem een alarmlicht schakelaar er bij maken. Hoe moet je dat dan doen.
De grijse draad wordt doorverbonden naar een extra schakelaar. Die schakellaar verbind dan de draden Oranje en lichblauw met elkaar.
Als je dan de extra schakelaar om haald werk het als alarm licht.
Nu is er een probleem. Het is na de schakelaar een verbinding dus als je de schakelaar weer uit zet blijf je die verbinding houden. Dus neem een dubbel polige schakelaar zodat je oranje en lichtblauw wel weer loskoppeld van elkaar. De verbinding leg je dus voor de schakelaar.
Dus als het ware laat je de grijze draad 2 schakelaars aanspreken.
Je kan het ook met diode's doen en of hulp relais.
Denk er maar eens over na. Veel later in het jaar zal er een verhaal van komen met hopelijk een schema er bij. Voor een beetje eletrieker mag dit geen probleem zijn.
Ik hoop dat dit binnen de club navolging krijgt en dat ik weer een hoop mensen op iedeen heb gebracht.
Met vriendelijke groet Marco Becker
Vleigersveld 37
8256 GN biddinghuizen
Tel 0321 312336
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html