Balhoofd lagers:
Jan dielissen kwam langs en vroeg aan mij om het balhoofd lager te vervangen. Hij zij dat het conische er al in zat, maar hij wilde toch weer een nieuw conisch lager er in terug hebben. Ach, ik zij; dat, dat niet nodig was omdat die nieuwe conische lager oerdegelijk is en langer dan de motorfiets zouden moeten leven. Maar Jan bleef bij zijn stand punt en vroeg of ik die wilde vervangen. Ja, als het niet anders is dan vervang ik die wel. Ik moet zeggen dat Jan wel degelijk gelijk had. Ach dacht ik, productie foutje misschien.
Ciem Verlaan kwam met zijn GL500 afgelopen week langs en vroeg of ik naar zijn motorfiets wilde kijken. Het stuurt niet lekker. Even voelen en ja hoor, balhoofd lagers naar de kloten. Ik zeg tegen Ciem dat er oude balhoofd lagers in zitten en die gaan nu een maal verrot. Hij zij vervang die zooi maar voor conische lagers. Is goed zo gezegd zo gedaan. Tot mijn stomme verbazing bleek dat er al conische balhoofd lager in zaten en dat deze ook verrot waren net zo als die van Jan.
Nu ik zelf dan maar. Ik heb ook problemen met mijn fiets en gaf de banden de schuld. Ook ik heb 7 jaar geleden conische balhoofd lager er in gezet en dus kon het daar niet aan liggen dacht ik. Nouw ik ben gaan slopen en kwam er achter dat deze ook kapot waren bij mijn fietsje. Zelfs ik met toch redelijke ervaring ging er van uit dat conische lagers niet kapot kunnen gaan. Dus wel. Ze waren gewoon op. Ik heb er weer nieuwe in gezet en inderdaad stuurt het een heel stuk beter.
Moraal van het verhaal, ook conische balhoofd lager gaan kapot. Ze gaan ongeveer 6 tot 8 jaar mee grof weg geschat op de nu huidige ervaringen die ik heb opgedaan. Ze hebben voordelen maar ook nadelen. Ja, kan ze niet makkelijk vervangen. Tip, om het onderste lagerdeel uit het frame te krijgen heb je een las apparaat nodig. Je kunt namelijk niet met een drevel het lagerdeel uit het frame slaan. Dus je moet wat anders. Doorslijpen is ook geen optie omdat je dan je frame naar de kloten helpt. Wat dan wel. Door te lassen aan de binnenkant lagerdeel die nog in het frame zit, komt er ruimte op het geheel. Het lagerdeel wordt nu heet maar kan niet uitzetten door het frame wat er om heen zit. Wat er dan gebeurd is dat het lagerdeel als het ware kan krimpen en dus wat gaat wijken naar de plaatsen waar deze wel ruimte heeft. Het resultaat is dat het lagerdeel bijna vanzelf uit het frame komt vallen. Pas op met lassen dat absoluut niet het frame beschadigt raakt want dan ben je verder van huis. Deze las methode is al heel oud, want bij voorwiellagers van auto's wordt dit ook regelmatig toe gepast.
Dit was het dan weer, met vriendelijk groet Marco Becker en met dank aan Jan en Ciem.
Tel 0321 321336
Vliegersveld 37
8256 GN
Biddinghuizen
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html