Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Bolhoofd lagers, Ja ja, weer een nieuw probleem.

 
Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 mei 2007 10:34 
Balhoofd lagers:

Jan dielissen kwam langs en vroeg aan mij om het balhoofd lager te vervangen. Hij zij dat het conische er al in zat, maar hij wilde toch weer een nieuw conisch lager er in terug hebben. Ach, ik zij; dat, dat niet nodig was omdat die nieuwe conische lager oerdegelijk is en langer dan de motorfiets zouden moeten leven. Maar Jan bleef bij zijn stand punt en vroeg of ik die wilde vervangen. Ja, als het niet anders is dan vervang ik die wel. Ik moet zeggen dat Jan wel degelijk gelijk had. Ach dacht ik, productie foutje misschien.

Ciem Verlaan kwam met zijn GL500 afgelopen week langs en vroeg of ik naar zijn motorfiets wilde kijken. Het stuurt niet lekker. Even voelen en ja hoor, balhoofd lagers naar de kloten. Ik zeg tegen Ciem dat er oude balhoofd lagers in zitten en die gaan nu een maal verrot. Hij zij vervang die zooi maar voor conische lagers. Is goed zo gezegd zo gedaan. Tot mijn stomme verbazing bleek dat er al conische balhoofd lager in zaten en dat deze ook verrot waren net zo als die van Jan.

Nu ik zelf dan maar. Ik heb ook problemen met mijn fiets en gaf de banden de schuld. Ook ik heb 7 jaar geleden conische balhoofd lager er in gezet en dus kon het daar niet aan liggen dacht ik. Nouw ik ben gaan slopen en kwam er achter dat deze ook kapot waren bij mijn fietsje. Zelfs ik met toch redelijke ervaring ging er van uit dat conische lagers niet kapot kunnen gaan. Dus wel. Ze waren gewoon op. Ik heb er weer nieuwe in gezet en inderdaad stuurt het een heel stuk beter.

Moraal van het verhaal, ook conische balhoofd lager gaan kapot. Ze gaan ongeveer 6 tot 8 jaar mee grof weg geschat op de nu huidige ervaringen die ik heb opgedaan. Ze hebben voordelen maar ook nadelen. Ja, kan ze niet makkelijk vervangen. Tip, om het onderste lagerdeel uit het frame te krijgen heb je een las apparaat nodig. Je kunt namelijk niet met een drevel het lagerdeel uit het frame slaan. Dus je moet wat anders. Doorslijpen is ook geen optie omdat je dan je frame naar de kloten helpt. Wat dan wel. Door te lassen aan de binnenkant lagerdeel die nog in het frame zit, komt er ruimte op het geheel. Het lagerdeel wordt nu heet maar kan niet uitzetten door het frame wat er om heen zit. Wat er dan gebeurd is dat het lagerdeel als het ware kan krimpen en dus wat gaat wijken naar de plaatsen waar deze wel ruimte heeft. Het resultaat is dat het lagerdeel bijna vanzelf uit het frame komt vallen. Pas op met lassen dat absoluut niet het frame beschadigt raakt want dan ben je verder van huis. Deze las methode is al heel oud, want bij voorwiellagers van auto's wordt dit ook regelmatig toe gepast.

Dit was het dan weer, met vriendelijk groet Marco Becker en met dank aan Jan en Ciem.
Tel 0321 321336
Vliegersveld 37
8256 GN
Biddinghuizen
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MIOB
Gast 
#2 | Geplaatst: 12 mei 2007 10:42 
heb je ook een adres( of misschien handel je er zelf in) om goedkoop aan die lagers te komen? Volgens mij is de 50,- die ze in de winkel vragen een stuk duurder dan noodzakelijk.

Is er ook een methode om de lagerschaal die op het T stuk gesperst is onbeschadigd los te krijgen zodat deze overgetzet kan worden op een ander T stuk?

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 mei 2007 10:56 
Ja zeker, voorzichtig los drevelen, het lukt wel maar kost wat tijd.

Dan de lagers, het klopt dat die rond de 50 tot 55 euro kosten. Goedkoper gaat niet omdat het onderste lager speciaal geslepen is voor het frame. De lagers zijn te krijgen in standaard maten maar dan blijkt de buiten kant van het onderste lager te groot te zijn. Van dit lager wordt door de leverancier een x aantal mm af geslepen. Hier door wordt er van een standaard handels maat een speciaal lager gemaakt die alleen toegepast wordt op de CX/GL fietsen. Door het slijpen wordt de prijs bepaald.
Het bovenste lager is wel verkrijgbaar in de handel als standaard lager.
Maar met een lager los je het probleem niet mee op. Altijd is het onderste lager kaopt en zal die vervangen moeten worden.

Ik hoop dat je hiermee weer verder kan, ja ik handel wel in deze lagers maar ze zijn bij mij ook alleen maar verkrijgbaar voor de markt prijs die ook bij andere motorfiets zaken gevraagt worden.
Met vriendelijke groet Marco Becker
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MIOB
Gast 
#4 | Geplaatst: 12 mei 2007 11:09 
Bedankt voor de informatie. Ik vroeg het mij af omdat 1 van de twee cx-en nog gewoon de 'balletjes lagers' heeft. Ik weet van mijn YZF dat die lagers in de winkel duur zijn, maar het gewon standaardlagers zijn die ook voor 20,- te koop zijn, ik dacht dat dat misschien ook voor de CX zou gelden.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 mei 2007 23:17 
Marco je zegt dat er van het lager een x aantal mm wordt afgeslepen
dit is dan waarschijnlijk ook de reden dat de lagers toch kapot gaan want de wanddikte wordt daardoor minder en het lager kan dan dus ook makelijker vervormen

Schrijver beussie
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 mei 2007 01:25 
Marco met een Dremel een stukje diagonaal uitslijpen van het draaglager aan de onderzijde van het balhoofd en de spanning van het lager is er af.
Dit heb ik al een paar keer eerder gedaan en werkt perfect en je hoeft van het orginele frame gedeelte niets te beschadigen
(alleen de zaagsnede van de dremel haalt de spanning er al af en je kunt het lagerdeel er zo uittikken)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 mei 2007 09:38 
Dank je voor beiden antwoorden, Ja ik denk ook dat het afslijpen van het buiten lager wel eens het probleem kan zijn. Toch zoek ik het ook nog in de hardheid van het lager. Daarnaast ben ik me ook af gaan vragen of de spanning bij afstelling niet onbedoeld te hoog wordt gehouden omdat de lagers onder hoge spanning nog vrij lang soepel zullen aan voelen.
Kijk ik naar de stuur problemen die we aller drie haden kun je niks voelen maar wel wat zien. Er zijn/lijkt kleine dalletjes in het lager gesleten.
Dus, we zijn niet verlost van het probleem.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Bolhoofd lagers, Ja ja, weer een nieuw probleem.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven