Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Verwijderen koelfan

 
Schrijver Albert
Gast 
#1 | Geplaatst: 23 mei 2007 12:29 
Ik heb gisteren het motorblok uit mijn CX gehaald omdat hij ergens achter de radiator olie lekt. Het blijkt achter de koelfan vandaan te komen (oliekeering of pakking, dat kan ik zo niet zien). Om dit op te lossen moet de koelfan verwijdert worden. Volgens het werkplaatshandboek kan dit met een special tool van Honda, met een passende bout óf met de voorwiel as. De special tool heb ik niet, de voorwielas blijkt niet geschikt (de draad van de voorwielas is kleiner dan de binnendraad van de fan). Kan iemand mij vertellen wat het formaat is van de binnendraad zodat ik een passen bout kan kopen? Het lijkt 14mm, is het m14? Met normale draad?

Groeten,
Albert

Schrijver maico690
Gast 
#2 | Geplaatst: 23 mei 2007 14:19 
HOi
koelfan verwijderen

Ik heb bij de ijzer handel ook een bout van M14 met gewone draad gehaald.
En bij mijn cx 500 past dat perfect . ik weet niet of dat voor allen cxen geld .
Groetjes Maico

Schrijver Albert
Gast 
#3 | Geplaatst: 23 mei 2007 18:43 
Dan ga ik ook een M14 bout proberen te kopen. Dat moet blijkbaar bij een ijzerhandel oid want de praxis en karwei hebben niet groter dan M12...

Albert

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 mei 2007 02:42 
Het is beslist geen normale draad (kijk maar naar her schroefdraad van de vooras). Als je er een bout met normale draad erin draait, maak je de koelfan kapot. Je heb een bout met speciaal draad nodig. Neem de vooras als voorbeeld mee naar de ijzerhandel.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Albert
Gast 
#5 | Geplaatst: 24 mei 2007 08:40 
De vooras heeft bij mij zeker ander draad dan de koelfan. Veel fijner en dus twee of 4 slagen kleiner (M10 of M12). Volgens de draadvijl was de draad iets van 575, maar dat zegt mij dan weer heel weinig...

Albert

Schrijver Floris
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 mei 2007 16:58 
Voor de mensen die naar Vechta gaan: vorig jaar waren die speciale afdrukbouten daar te koop voor 1 euro. Misschien zijn ze dit jaar opnieuw te koop.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 mei 2007 19:06 
Vermoedelijk is het draad al uit de fen gedraaid. Ik zie dat regelmatig voor komen.
Wat je nog zou kunnen doen, is een wig vorm achter de fen slaan. Het is niet wenselijk, maar het is wel een oplossing.
Denk aan bijvoorbeeld een baco. Deze is wig vormig.

Er kunnen twee dingen kaopt gaan.
1 het alu, deel in de fen kan breken. Dit is te zien aan twee kleine breuklijnen achter op de fen in het alu deel.

2 Je beschadicht de toeren teller aandrijving. Vaak is dit alleen maar het voorste randje. Kan in de regel geen kwaat.

Pakkingen en Keerringen heb ik op voorraad.

Met vriendelijke groet marco Becker.
Tel 0321 312336
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Floris
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 mei 2007 19:15 
Ik heb 'm vandaag even nagemeten.
De afdrukbout moet M14 x 1,5 zijn.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 mei 2007 20:40 
Wat je ook doet, de binnendraad van de koelfan is uiterst kwetsbaar (let op, hier spreekt ervaring). Vaak gaat de afdraaibout (of de vooras) er maar een paar draadgangen in. Dus gepast geweld toepassen.

Koelvinnen van 25+ jaren oud willen ook graag het aluminium hart separeren van de kunststof fan. Reparatie is schier onmogelijk, nieuwe fan's zijn lastig te verkrijgen.

Volgens mij heb ik het ooit met een poelietrekker en zachtjes hevelen met een dikke beitel aan de achterzijde, gewonnen.

Al met al een delicate zaak. Veel suc6!
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Albert
Gast 
#10 | Geplaatst: 30 mei 2007 15:05 
De fan binnendraad is gelukkig nog heel. Het is inderdaad M14 met 1,5mm spoed (opgemeten). De vooras is M12, dus dat past inderdaad niet. De dynamo (aan de andere kant van het blok ;)) kan volgens het werkplaatshandboek ook losgehaald worden met de vooras. M20 met 1,5mm spoed...

Aangezien onze pullytrekkers niet groot genoeg zijn eerst maar op zoek naar de juiste bouten.

Albert

Schrijver maico690
Gast 
#11 | Geplaatst: 30 mei 2007 16:18 
Hoi
De dynamo loshalen
Dat is de zelfde draad als de bout van het olie filter (die moet je niet gebruiken die is echt niet sterk genoeg) ik heb die oliefilter bout meegenomen naar motorrenko (ik weet niet of ik dat zo goed schrijf) op de meubel boulevard in beverwijk en daar hadden ze een stalen bout met dezelfde draad 20 MM met een fijne draad

Groetjes Maico

Schrijver Albert
Gast 
#12 | Geplaatst: 6 juni 2007 08:43 | Aangepast door: Albert 
Met een M14 fijn is de fan zo verwijdert, vervolgens een M20 fijn om de dynamo los te draaien. Met het juiste gereedschap/bouten is de boel zo los :)

Albert

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 6 juni 2007 09:38 | Aangepast door: Hans 
Zet NOOIT een pullytrekker op de dynamostator. Deze is gevoelig voor beschadigingen en aan de buitenzijde zitten ook de sensoren die de pulsspoelen aansturen.
Je beschadigt hem onherroepelijk.
Gebruik altijd een drukbout van voldoende sterkte.
Als de zaak erg vast zit dan heb ik de volgende tip:
ik gebruikt altijd een strop (bijv een spanband oid) die ik om de stator leg en om het blok wikkel om de stator tegen te houden.
Dan de drukbout er in een stevige sleutel er op en als de kracht die je daarmee kunt zetten niet voldoende is dan heb ik een lang stuk steigerpijp in de garage liggen die ik over de sleutel schuif en als hefboom gebruik.
Daarmee haal je de stator soelpeltjes en zonder beschadigingen van de kruktap af.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver josodl
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 18 juni 2007 23:39 
Je bedoelt waarschijnlijk de rotor ( dat ding dat op de krukas zit). De stator (dat ding met die spoelen) zit met bouten in het achterdeksel geschroefd .... toch?

Jos

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 22 juni 2007 18:27 
yep je hebt gelijk
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Verwijderen koelfan

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven