Beste cx'ers,
Zoals ik bij mijn voorstellen al had vermeld houdt mijn nieuwe aanwinst, cx500c van 1982, in na 4000 rpm. In de veronderstelling dat ik een cdi ontsteking had wilde ik de 'white wire fix' uitvoeren om te bepalen of het probleem aan de stator ligt. Tot mijn verbazing blijk ik transistor ontsteking te hebben.
Ik ontdekte ook dat het probleem toch niet zo exact bij 4000rpm ligt, stationair kan ik rustig opbouwend wel tot de 8000 komen. Als ik bij lage toeren in z'n 3 vol gas geef houdt'ie al in bij 3,5 duizend. Misschien dan een brandstoftekort.
Nu vraag ik mij de volgende dingen af:
- kan ik nog steeds de 'white wire fix' uitproberen? - kan de transistor ontsteking defect zijn waardoor ik niet verder dan 4000rpm kom? - Wat zijn voor de hand liggende zaken om te checken bij brandstoftekort? - zijn er nog andere dingen die ik kan onderzoeken/uitsluiten?
Ik begreep uit een stuk tekst op de site dat de stator wikkeling bij cdi vaak kapot gaat doordat hoge temperaturen worden bereikt. Is het nu nog voor de hand liggend dat de stator kapot is?
Vriendelijke groeten,
Wolter |