Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Blok-mishandeling ?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 juni 2007 22:12 | Aangepast door: Hansv 
Na een paar dagen minder weer (regen en nat en glad) vrijdag op de Cx naar het werk. Terug rijdend denk ik : Loopt niet echt lekker ! De Rode Rakker rammeld rijkelijk. Wat kan 't wezen? Thuis , na uurtje afkoelen eerst maar eens olie peilen.

<schaamrood om kaken>
De peilstok gaf GEEN olie , zelfs niet op het laatste puntje van de peilstok
</schaamrood om kaken>

Dus niet echt goed. Nadere controle leerde me dat ik al in geen 2500 km het oliepeil had gecontroleerd. Dus snel de reserve bus met olie geleegd ongeveer 0.7 ltr. Peilstok gaf toen weer net markering aan.

Volgende dag naar V'daal, olie halen, en via omweg naar huis (50km totaal) Thuis , na afkoelen toch nog even gekeken. en gaf nu onderste punt peilstok aan, veels te laag dus. Weer bijgevuld, nu tot ong. 3/4 van markeringen.

Morgen dus maar eens een test rondje, als ik ook ergens op een dagcamping o.i.d. de tent ga testen.

Maar de vraag (er is een vraag in het verhaal) is :
Ik heb geen lek-plekken onder de vaste staanplaats. ik heb geen extreem walmende machine. Hoe kan in 50 Km de olie weer zover gezakt zijn. Mis ik wat ?

Het enige wat niet helemaal lekker lijkt is het koppeling deksel. Dat is iets vettig. Niet erg veel, een beetje.

Maar kan ik in 50 Km weer zoveel olie verbruiken ?????

Harmony,
Hans.
( die zich heeft voorgenomen beter op de Rakker te letten )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 juni 2007 22:29 
Nou dat is niet leuk. Waarschijnlijk zijn je olieschraapveren versleten. Olieverbruik rond 1:2000 is nog te doen, maar als het meer wordt dan is de tijd aangebroken voor een overmaat zuigers+veren. Of een ander blok, maar da's ook weer een gok. In ieder geval het oliepeil goed in de gaten houden, lijkt me.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 juni 2007 22:49 | Aangepast door: Hans 
Floris,

da's wel een beetje pessimistisch hoor !
Mijn woon-werk CX rammelt en ratel dat het een lieve lust is en gebuikt 1 liter olie op ergens tussen de 800 - 1000 km.
En dat doet ie al ruim 50.000 km (of te wel zo'n 3 jaar).
En inderdaad hij walmt absoluut niet uit de uitlaten.

Betekent wel elke 400 km olie peilen en weer bijvullen.
Het enige wat nalaat is de topsnelheid. Kom ik hem indertiojd vlot boven de 185 km op de teller krijgen, nu haalt ie amper nog 170. Hij trekt nog wel goed snel door in de versnellingen.
Maar goed, voor woon-werk verkeer is betrouwbaarheid belangrijker dan topsnelheid.
Je begrijpt het al; ik sta verbaasd over de veerkracht van het CX blok. Ik blijf er dan ook mee rijden tot ie het echt opgeeft.
Een duurtest dus (huidige km stand 230.000 km) wel met het normale CX onderhoud overigens.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 juni 2007 00:11 
Mijn CX gebruikte 1 liter op de laatste 1335 km, dat vind ik veel. Gaartman veronderstelde, omdat er uit de rechter schoorsteen wel wat rook kwam, bij het gas dicht draaien, dat de klepseal de oorzaak was. Voorlopig laat ik het nog zo.

Gr. Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver beussie
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 juni 2007 00:18 
een overweging die je zelf moet maken uiteraard maar wat kost een liter olie en wat kost een kleppen/cq. motorrevisie want 1 liter olie op de 1000km is in principe aanvaardbaar.
mvg. Beussie

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 juni 2007 00:30 
Klepsaels kosten ca E 2,50 per stuk (dus x8). Daar komt dan nog een koppakking bij van ca E 20,-- (dus x2).
Uiteraard heb die ik mijn woon-werk CX al vervangen (al 2 keer). Ook de stator, de nokkenasketting + spanners, de koppeling, de isolatoren, de carburateurs (verslten sproeiernaalden) zijn vervangen. En natuurlijk al een antal keren het complete uitlaattsysteem (dat kan slecht tegen pekel sneeuw en regen)
Maar goed, het is allemaal heel goed zelf te doen. En dan kost het alleen de materialen.

Wat belangrijk is is dat beide cylinders een vrijwel gelijke compressie hebben. Dat is belangrijker dan hoeveel compressie er nog voorhanden is. Maar bij minder dan 6 bar houdt het uiteindelijk ook voor de CX op en moet er toch echt een motorrevisie komen..
En alleen nieuwe zuigers en de cylinders boren ...... tja, die arme krukas krijgt het zonder nieuwe lagerschalen dan wel heel erg zwaar te verduren.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver edward
Gast 
#7 | Geplaatst: 4 juni 2007 11:26 
Kan er niet wat anders aan de hand zijn.

Er is sprake van een sterke oliedaling binnen 50 km. Ik zou net als Floris aan kapotte of versleten zuigerveren denken, maar zonder zwarte walmen is dat niet vanzelfsprekend. Dus voorlopig idd nog even niet denken aan een zuigerrevisie of een ander blok.

Ik gooi het op de gok over een andere boeg. Je had een lege peilstok, je schrok je een hoedje en je hebt 0,7 liter bijgevuld. Daarna ben je gaan rijden en bij een volgende meting schrok je je weer een hoedje. Echter, misschien is die 0,7 liter zich tijdens het rijden pas gaan "zetten". Gewoon door een vaccuum ofzo. Je blok had kennelijk meer dan 0,7 liter nodig. Je hebt er nu weer 3/4 liter ingegooid, die moet zich misschien ook weer gaan "zetten". Kortom, blijven rijden, indien nodig blijven vullen en blijven controleren.

Misschien valt het dus wel mee?
Succes,
Edward (en eeeh, dat schaamrood, dat is wel een beetje terecht...)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 4 juni 2007 11:40 
Ik vertrek over 10 min. voor een testrondje. Olie check, goed warm rijden. tent-test etc.

Ik hoop/denk dat het inderdaad een beetje olie-zetten is, want over het algemeen is het een hele rustige rode rakker, die CX van mij.

Jullie horen nog wel van mij.


Harmony,
Hans.
( die hoopt met goede berichten terug te komen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 4 juni 2007 13:02 
@Hans, haal je luchtfilter eens uit zijn behuizing en kijk of daaronder (te)veel olie ligt.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ray
Gast 
#10 | Geplaatst: 4 juni 2007 16:49 
Hans,
Creeer anders een goed eikpunt voor je zelf. Je bent nu met beetjes bijvullen aan het meten geweest, met een warm blok en misschien niet lang genoeg gewacht tot alle olie weer onder in het carter zat.
Je hebt ook even met zeer wienig olie gereden, dus dat beetje zal wel erg vuil zijn.
Zet je motor dus lekker op de bok, tap alle olie af en probeer te meten hoeveel dat nou eigenlijk nog is. Koop nieuwe olie ( ook om het weer goed met haar te maken heeft ze wel nieuwe olie verdient) en vul zoveel als Honda en de peilstok voorschrijft. Dan heb je een goed referentiepunt en dan ga je dagelijks effe peilen om e.e.a in de gaten te houden.
Laat ook eens iemand achter je aanrijden als je een blokje om gaat: die kan zien / ruiken of je bij flink doortrekken olie in de schoorstenen hebt.
Trouwens: gaf je olielampje geen schaamrood aan? Dat zou betekenen dat je nog wel net genoeg oliedruk hebt gehad (of dat dat lampje stuk is...)
Groeten en succes!
Ray ( die nog vet haar heeft van de olie die zijn broers BMW er stiekem uitgooide tijdens een weekendje in de Eiffel met Pinksteren)

Schrijver edward
Gast 
#11 | Geplaatst: 4 juni 2007 17:28 
Altijd lachen, die woordspelingen van Ray...
Edward (die hoopt dat Hans hier ook nog om kan lachen)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 4 juni 2007 18:07 
Ik lach weer !!

De "Rode Rakker" heeft een hart van goud! Echt waar.

Ik heb een wat uitgebreide test rit gemaakt, niet alleen om te kijken wat de olie nu deed, maar ook om te kijken of m'n tent wel kompleet was.

De olie houd zich prima! Het vermoeden van Edward lijkt bewaarheid te zijn : kijk maar op
Foto en verslag in mijn motorlog. ik heb 2x 60 km gereden, en het peil is netjes op peil. Vanavond laat, de allerlaatste meting, maar het lijkt goed te zijn.
Waarschijnlijk inderdaad een kwestie van olie-zetten in het blok.

De tent : goed dat ik het eerst even uitprobeerde. Er missen twee scheerlijnen, je weet wel, die touwtjes waar je vroeger over struikelde in het donker. Maar dat is ondertussen al weer geregeld.

Dus motor en tent zijn vechta goedgekeurd !


Harmony,
Hans.
( die graag alles op orde heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Floris
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 4 juni 2007 18:09 
Aan deze kant wordt ook gelachen. Ik heb nog nooit van 'zich zettende' olie gehoord. Beste Edward, je bent en blijft een bron van vermaak!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver startweer
Gast 
#14 | Geplaatst: 4 juni 2007 18:13 
Dus Floris en Edward en Hans bij elkaar in Vechta: dat wordt dolle pret!

Gea (@#$%^&* alweer off-topic!)

Schrijver edward
Gast 
#15 | Geplaatst: 5 juni 2007 09:38 
Jippie, ik heb eindelijk eens iets zinnigs gezegd onder'" Techniek", dat overkomt deze doe-het-zelver niet zo vaak. Ik weet alles van "met de motor op vakantie en ik neem zo weinig mogelijk mee", maar daar gaan cx-topics meestal niet over ;-)

Floris, ik zat nog te twijfelen tussen "zetten" of "nestelen". Heb je nog een voorkeur of weet je misschien de juiste technische aanduiding?

Nou Gea, qua humor doe je zelf net zo hard mee ;-) Jammer dat "jasbroertje" Ray niet mee naar Vechta gaat...of stiekum toch?

Hoe dan ook, tot later, misschien in Vechta,
Edward (die steeds meer hagelkansen op vrijdag ziet...)

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Blok-mishandeling ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven