Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Nokkenas vervangen

Schrijver reinier
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 juni 2007 16:45 
Wat een pech. Ik probeer met een beitel de moer te splijten die de waterpompschoep op zn plek houdt (dolgedraaid) breekt in enen de nokkenas zomaar af! Metaal moeheid? De motor naar de sloop of toch zelf repareren... Wie heeft er ervaring met het vervangen van een nokkenas? Is dat voor een goede amateursleutelaar wel goed te doen? Wie kan mij antwoorden op deze vragen. Een ander blok er onder zou natuurlijk ook nog kunnen. Het is toch niet fijn op deze manier afscheid van van cx te moeten nemen!
Groeten, Reinier, Groningen

Schrijver HansD
Gast 
#2 | Geplaatst: 21 juni 2007 17:09 
Hallo Reinier,

indien slechts het stukje schroefdraad van de nokkenas is afgebroken dan kan een motoren revisie bedrijf je hier een nieuwe stukje schroefdraad op plaatsen. Dit heb ik ook laten doen en kost ongeveer 15 Euro. Het gerepareerde stukje schroefdraad is net zo sterk en misschien nog wel sterker dan het origineel. Indien de schade groter is dan alleen dit, dan kun je alsnog proberen of zo'n bedrijf dit kan maken. Er is veel mogelijk op dit gebied.

veel succes
Hans

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 juni 2007 17:11 
Laat dit een les zijn voor anderen. Een CX blok is behoorlijk sterk, maar als je 'm met een beitel gaat bewerken dan is dit het resultaat. Gooi die beitel weg en koop een momentsleutel. Het schroefdraad onder de waterpompschroef is erg kwetsbaar, het aandraaimoment is (uit m'n hoofd) 16 Nm en dat is heel erg weinig. Het gebruik van borgvloeistof is dan ook aan te raden.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver reinier
Gast 
#4 | Geplaatst: 21 juni 2007 17:54 
Het licht wel iets gecompliceerder. Mijn dealer adviseerde dit te doen (de moer splijten) (verhaal even goed lezen Floris..) en verder is de as wel 3cm verder in het blok afgebroken... Een scherpe breuk ook en korrelachtig metaal.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 juni 2007 22:45 
Reinier,

Een goede vervangende nokkenas krijgen is het probleem, als je dat lukt dan gaat het vervangen vast ook wel. En de enige manier om aan een goede nokkenas te komen is waarschijnlijk een goed blok kopen.

En niet naar de sloop brengen, dan kom ik 'm wel halen desnoods!

succes,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver beussie
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 juni 2007 23:36 
nogmaals de vraag wat voor bouwjr. en welk type (CXa/b/custom/sport) en bjr.(1978/79/80/81/82/83/84 enz.)want velen onder ons hebben zo`n blok gesloopt voor ander dingen en hebben nog wel eens een nokkenas over.
PS ook of het een 500 of een 650 is plus type.
bedankt want dan kan OJ in z`n schuurtje gaan spitten naar een nokkenas.
groeten Beus.

Schrijver reinier
Gast 
#7 | Geplaatst: 22 juni 2007 03:32 
Bedankt voor jullie reakties!
De CX-500 is uit 1980 en (dus) een a.
Eerst ff rustig bedenken wat ik zal doen.
1e optie: wie heeft hiervoor wellicht nog een nokkenas liggen? Dan hoop ik iets horen na speuren in de schuurtjes...
2e optie: Frans:wellicht ben je in nog meer (goede) onderdelen geïnteresseerd? We kunnen even verder praten via reinmunt@hotmail.com als je wilt. Hoor graag van je.
Groeten, Reinier

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Nokkenas vervangen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven