Die keerring kan heel simpel worden vervangen. Pookje eraf, olie aftappen, keerring er uit pulken, nieuwe keerring er in, pookje er op, olie er in en rijden maar weer.
Als je koelvloeistof in de olie hebt, dan is de olie een witachtige emulsie. Het is dan zaak gelijk het defect te verhelpen, want smeren doet dat spul dan voor geen meter meer.
Elke minerale 10W40 olie van een goed merk is goed. Zelf gebruik ik half-synthetische olie.
Die hoog liggende nokkenas wil bij een CX op den duur op de nokken wegslijten. Ik hoop dat door goede olie zo veel mogelijk te voorkomen. Tevens zorg ik er altijd voor dat de olie aan max op de peilstok staat. Dat is goede voor de warmteafvoer van het blok (en daar is de dynamostator je ook dankbaar voor).
Wat eigenlijk nog belangrijker is dan goede olie is reglmatig (ik doe dat om de 6.000 km) olie verversen en ook elke keer een nieuw oliefilter monteren. Daarnaast heb ik een magnetische olieaftapplug om in de olie zwevende metaaldeeltjes te 'vangen'.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.