Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lust een aardige slok

 
Schrijver Ron Spek
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 juli 2007 17:35 
Wie kan mij advies geven??
Mijn CX500 uit '80 rijdt slechts 115 km opo een volle tank. Ik rijd pas een paar weken weer maar dat lijkt me toch niet normaal. Hij lust meer benzine dan ik bier.

Ron

Schrijver yvan
Gast 
#2 | Geplaatst: 2 juli 2007 17:52 
Ron,

Kijk even of de vlotters in de carbs loszitten en behoorlijk functioneren. Als de vlotters blijven "hangen" lopen de vlotterkamers over en stroomt je benzine langs de buisjes de straat op.

Yvan ( die iets dergelijks ooit meemaakte met een citroen GS)

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 2 juli 2007 18:29 
Ron

Kijk eens naar je luchtfilter is dat niet dichtgeslibt met vet (olie)zijn de slangetjes die naar de onderzijde van de schoon en afgestopt er horen er 2 te zijn met een dopje erin die dopjes moet je er regelmatig even uithalen zodat de slangetjes leeg kunnen lopen en ook weer terug stoppen natuurlijk
lekt hij niet als je hem ergens even heb neergezet ??
allemaal kleine dingetjes waar je alleen je ogen maar voor nodig heb

mijn 500 loopt 1 op 19

gr Arnold

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 2 juli 2007 21:44 
Ik hoop dat je een Custom (met zo'n lekker klein tankje) hebt gekocht en geen standaard CX.

Kijk naar je bougies, als ze zwart beroet zijn dan is het brandstofmengsel te rijk. Zwarte uitlaatrook betekent hetzelfde: de motor krijgt te weinig lucht.

- check je luchtfilter, bij twijfel vervangen
- probeer 'ns een flesje Wynns carburateurreiniger
- lopen de remmen niet aan, voel na een flinke rit of de remschijven niet te warm zijn

Als dat allemaal niet helpt, zou ik 'ns een andere carburateur proberen en kijken of dat scheelt in brandstofverbruik.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Ron Spek
Gast 
#5 | Geplaatst: 3 juli 2007 02:24 
Ok lui
Bedankt voor jullie reacties maar even dit,
Luchtfilter is nieuw
Carburateurs zijn gereficeerd en opnieuw afgesteld
Een fles caruratie is er al door de tank gegaanomdat de motor een tijd had stil gestaan.
Remmen zijn vernieuwd en lijken vooralsnog niet aan te lopen

Schrijver gberg2
Gast 
#6 | Geplaatst: 3 juli 2007 09:44 
Hallo,

ik heb hetzelfde probleem.
Op dit forum heb ik ook iets gelezen over versleten gasnaalden, wellicht dat dit er ook mee te maken heeft? alleen geen idee hoe je kan zien of die versleten is.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 3 juli 2007 10:27 
heel vreemd dit,,, Alle tips hierboven zijn juist en toch rijden jullie 1 op 11.5.
Dat is bijna niet te doen voor een cx. Een gl650 krijgt bij een verbruik van 1 op 13/14 problemen met de hoge toeren tallen. (oorzaak vestopte luchtfilter) Een cx zou al problemen moet krijgen met ongeveer 1 op 15.
Deze getallen zijn alleen haalbaar als je er ongeveer 190 kilometer per uur mee rijd en zeer vors optrekt. Wat kan het dan wel zijn.
Ik kwam er achter dat mijn cx de neiging heeft om leeg te lopen terwijl hij stil stond. Als de fiets buiten staat merk je er niks van, zeker als je benzine hebt die snel verdamp. Dan als de fiets vol in de zon staat, die we de laatste tijd al niet hebben, gaat het verbruik ook omhoog. Maar dat is nog geen antwoord op jouw vraag.

Belangrijk is te weten of de bougies licht bruin zijn bijna grijs. Zwart mag wel maar moet dan wel heel ligte kool laag zijn. Hoe verkrijg je die. Simpel. Ga rijden op de snel weg en houd een mooi snelheid van 140 aan. Stop bij de pomp en draai eerst de bougies er uit. Controleer of deze zwart zijn, zo ja dan is het fout. Ze moeten wit tot bruin zijn. Ietsjes zwart mag maar niet verkoold dik zwart geroete bougies. Is dat wel het geval dat ze diep zwart zijn, dan is het naar alle waarrschijnlijk heid toch de carbarateur. Zijn ze wit tot licht bruin dan is het puur lekage van brand stof en of verdamping.

Wat ik nog niet heb gezien zijn zaken zoals kromgetrokken vlotters. Als dit het geval is krijg de motor veels te veel beziene wat weer terug is te vinden aan de bougies. Dan kan men voor de test altijd nog rijden zonder filter. Het verbruik zo dan echt wel 1 op 20 moeten worden.

Dus het is nog even zoeken.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Pauldelft
Gast 
#8 | Geplaatst: 3 juli 2007 15:15 
Beste marco,
net met veel interesse de techniek les weer gelezen, ben altijd onder de indruk van je cx kennis. Mijn cx loopt nu rond de 1 op 17/18, maar moet maar eens het luchtfilter ververssen, dan zal het wel iets gunstiger uitvallen.
Maar was verbaasd toen ik het verdampingsverhaal van je las, nog nooit eerder gehoord. Wat is snelverdampende benzine? Is benzine niet gewoon benzine en zo niet waar koop je dan de minder snelverdampende variant? Tweede vraag; hoe verdampt benzine uit een goed dichtgedraaide tank met gesloten benzinekraantje? En als dit wel kan verdampen op een of andere manier, hoe voorkom je dit?
groeten Paul

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 juli 2007 15:35 | Aangepast door: Johan de Vries 
Het benzinekraantje van mijn Custom gaat op 'reserve' bij om en nabij de 165 kilometer. Bij aftanken gaat er dan zo'n 8,5 liter in, wat neerkomt op een verbruik van 1/19,4, dit ter indicatie.

Ik denk even mee:

Traant het benzinekraantje langs het hendeltje? Lekken de aftappen van de vlotterkamers van de carbeurateurs? Lekt er toch benzine door een gesloten benzinekraantje en langs de vlotternaalden, om vervolgens te verdampen/weg te stromen in luchtfilter of motorblok (vraagje: stijgt het smeeroliepeil in het motorblok spontaan en overklaarbaar?) Toch ergens een lek in de tank, op een lasnaad wellicht, of de brandstofleiding?

Tot zover mijn op weg helpen,

Johan de Vries
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver Ron Spek
Gast 
#10 | Geplaatst: 5 juli 2007 02:09 
OK lui
Bebankt voor de tips. Ga er het weekend eens mee aan de slag.

Ron

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 juli 2007 09:47 | Aangepast door: Hans 
Heel veel verrassende suggesties gelezen, maar een hoog benzineverbruik komt gewoon door slijtage.
Slijtage in de carburateur; inderdaad de gasnaalden, sproeiers en de sproeierhouders waar de gasnaalden in bewegen. Je moet bedenken dat de benzine uit de vlotterkamer wordt aangezogen door de lucht met zeer hoge snelheid vanuit de inlaatkelken aan te zuigen. Dan krijg krijg je boven de spoeiers onderdruk en wordt de benzine omhoog gezogen. Alle in de aangezogen lucht aanwezige verontreiniging (m.n. microscopische zand- en stofdeeltjes) zandstralen de gasnaalden. Hetzelfde gebeurt met de sproeiers door het aanzuigen van de benzine en de daarin aanwezige verontreinigingen. De diameter van de gasnaalden wordt derhalve in de loop der tijd minder en die van de sproeiers en spoeierhouders ruimer waardoor er bij dezelfde gasstand meer benzine wordt aangezogen met als gevolg een hoger verbruik.
Het vervangen van de gasnaalden en sproeiers is dan de enige oplossing.
Daar komt bij dat elke motor door slijtage met het verloop der kilometers inboet aan prestaties. Dat betekent dat de gasshendel verder open moet op dezelfde snelheid te halen. Ook daardoor stijgt het verbruik.

Het is ook zo dat bij hogere temperaturen de dichtheid van de benzine minder wordt. Maw als je bij hoge temperaturen in de volle zon tankt krijg je gewoon minder benzine (eigenlijk minder kalorische waarde) geleverd. Het beste kun je 's morgens in alle vroegte de tank volgooien.

Daarnaast is het altijd goed om tijdig onderhoud te plegen aan bougies en luchtfilter. En het bougiebeeld zegt ook heel veel (zo niet alles) over het verbrandingsproces in de cylinder. Als de bougieneus licht grijs/reebruin is met een dunne gelijkmatige bedekking van de elektroden dan kan worden gesteld dat de motor in goede conditie is.

Mijn CX praktijk: verbruik ca 1:20. In de loop der jaren gaat dat na gemiddeld 1:15. Dat vind ik dan te gortig (motor loopt dan ook niet echt lekker meer krijgt te veel benzine). Dus monteer ik andere carbs en het verbruik gaat weer naar 1:20 om in de loop der jaren (ik rijd gemiddeld met de CX 18.000 km per jaar) weer te stijgen en op tijd te zorgen voor een paar andere carbs.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver yvan
Gast 
#12 | Geplaatst: 6 juli 2007 09:58 
Akkoord met iedereen. Sproeiers, naalden, luchtfilters, lekkende kraantjes enz... alles heeft zijn invloed op het verbruik.

Maar 115 km met een volle tank lijkt me toch erg weinig.

Ik heb mijn ganse jeugd doorgebracht bij de buren van mijn ouders (Hondacentrum Vanrusselt te Hasselt). Heb zelfs bij een CB 750 ooit meegemaakt dat er een microscopisch klein gaatje in een van de vlotters zat, met als gevolg dat die vol bezine zat..... toch even nazien die dingen.

Succes verder


Yvan

Schrijver dave01011968
Gast 
#13 | Geplaatst: 2 aug. 2007 20:20 
Oei oei meer benzine als jij bier ? Ik zou zeggen HEEEEEEEEEEL snel naar de kroeg

Schrijver whaaa
Gast 
#14 | Geplaatst: 3 aug. 2007 11:45 
Ik ben blij als mijn CX 1 op 15 haalt. Als ik dit verhaal zo lees kan ik dus het beste nieuwe carbs monteren.

Nu mijn vraag. Hoe kom ik aan nieuwe carbs?

Schrijver MIOB
Gast 
#15 | Geplaatst: 3 aug. 2007 18:56 
1 op 19 met heftig schweurwerk.

Tot zover mijn nuttige bijdrage :)

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lust een aardige slok

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 2 [ jappiedv, Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven