Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

voorvork aanpakken, tips welkom!

 
Schrijver Pauldelft
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 juli 2007 15:30 
Beste mensen,
ik ga dit weekend mijn voorvork aanpakken, die lekt al een tijdje links olie en heb wat tips van jullie nodig!
1: Wat voor olie gebruikt iedereen? Heb gehoord dat je versnellingsbak olie kunt gebruiken, remvloeistof, motorolie... wat zijn jullie ervaringen, wat adviseren jullie?
2: Er zitten wat kleine roest putjes in de vork. Hoe werk ik deze het beste weg zodat ze de keerringen niet weer slopen en hoe houd ik in de toekomst de vork roest vrij?
3: Mijn voorvork is denk ik nog nooit gereviseerd en dus zullen de veren er ook al 25 jaar in zitten. Heb geen 100euro over voor nieuwe veren. Zijn 25 jaar oude veren een probleem? Las iets over busjes plaatsen bovenop de bestaande veren, helpt dit? Is dit veilig? Zo ja, wat moet de afmeting van die busjes zij, diameter en hoogte... En het lijkt mij vrij lastig om het geheel met daarbovenop busjes weer dicht te draaien, heeft iemand daar een trucjetip voor?

heb er zin in! Al vast bedankt voor de tips!
groeten Paul

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 juli 2007 16:44 
goed beginnen bij het begin.

Olie, het is sae 10. Je kan dikker doen maar de voor fork word dan zeer stug.
Ik doe van een kwart van de totaal aan olie er bij van de dikte 10/w40 motorolie.
Dus heb je 100 cc sae 10 olie dan doe ik er nog 25 cc motor olie bij. extra dus.

Dit geeft een kleiner luchtkamer boven in de veer poot. Als deze lucht kamer kleiner wordt gemaakt door het inveren zal de druk sneller doen toe nemen. Dus meer olie zorgt voor een progessief veer gedrag.

Dan de veer zelf. Je kan met een busje dat op de veer past de veer druk doen verhogen. Busje is in de regel ongeveer 2 cm lang. Dus zoek een buisje dat in jouw voor poot past en snij er 2 cm af en leg dat boven op de veer.

Dan monteren.
Ik gebruik een t sleutel en bij hogere druk montage's gebruik ik een lucht sleutel. De truuk is om tijdens het draaien de boel aan te drukken.
Dus laat de steek sleutel achter wege.

Gebruik voor demontage een lucht sleutel om de inbus bout onder uit de veer poot te krijgen. Want met een inbus sleutel wil het binnen werk wel eenn mee draaien.

Nouw hier laat ik het bij.

Groetjes marco becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Silver
Gast 
#3 | Geplaatst: 3 juli 2007 18:08 
In mijn CX heb ik progressief gewikkelde vorkveren.

'Progressief gewikkelde vorkveren, meer comfort en toch 30% harder dan de originele veren en daardoor zwaarder te belasten. Door het progressieve karakter wordt het veergedrag steeds harder naarmate de veren zwaarderbelast worden, b.v. tijdens het remmen. Doorslaan en sponzigheid worden zo effectief voorkomen. Bij luchtdruk ondersteunde voorvorken, kan soms zelfs deels of helemaal van de luchtdruk afgezien worden, waardoor de keerringen veel minder belast worden.'

Ik heb hier zeer goede ervaringen mee. Ik heb ook een CX met bussen tussen de veren, maar dit werkt een stuk minder.

Schrijver Pauldelft
Gast 
#4 | Geplaatst: 3 juli 2007 20:05 
Oke mensen, bedankt voor de goede tips, ga morgen de olie kopen. Heb helaas geen luchtdruk tools, dus wordt aanpoten met spierkracht!
Ik heb geen busjes liggen. Weet iemand wat de diameter en wanddikte ervan moet zijn? Wil ze in huis hebben voordat ik de vork uit elkaar haal.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 juli 2007 20:45 
Paul,

buitendiameter moet 22 mm zijn geloof ik. Zelf heb ik ook net busjes gezet, eerst met 32 mm lang en 20W vorkolie, inmiddels terug naar 20 mm lang en de ATF. Ik heb ook 10W geprobeerd, vond ik nog een beetje stug. Of ATF beter is weet ik nog niet. Het werkt in ieder geval wel, maar niet zo goed dat ik de progressieve veren van 't verlanglijstje heb gehaald.

Kortom, ik kom zo ongeveer 't zelfde uit als Marco, maar wat had je dan gedacht?

Nog een klein handigheidje voor 't terug zetten van de dop : zonder veer erin het punt opzoeken waar de schroefdraad "pakt" en even met een viltstift bovenop markeren. Dan kan je bij 't echte inschroeven (met veer) beginnen met de dop in de handigste positie en (hopelijk) gelijk de schroefdraad pakken. Dat dus in plaats van dat de boel je om de oren vliegt wanneer je de sleutel moet overpakken :=)

succes,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 3 juli 2007 21:38 
Hoi Paul,

Een paar trukjes die ik handig vind: Ik begin met het lossen van de inbusbout aan de onderkant van de veerpoten als alles nog in elkaar zit, ook het wiel nog in de motor, je kan dan veel beter kracht zetten. Als je de poten uit je motor hebt krijg je de inbus niet normaal los.
Ik heb 2 buisjes op mijn veren, tussen de veer en het buisje zit een stevige brede ring die zorgt dat de boel goed blijft zitten.
Als je de handel uit elkaar hebt spoel je poten dan goed met (was-)benzine, er zit nog erg veel prut in.

En dan nog een tip die ik van een monteur gekregen heb: in plaats van exact te proberen de goede hoeveelheid olie af te meten kan je ook je veren uit je poten halen, je binnenpoot geheel in de buitenpoot drukken en dan van bovenaf olie er in gieten totdat je oliepijl 12 a 13 cm onder de rand van de binnenpoot staat (met een meetlat meten), dat zou de minimale groote van je luchtkamen zijn, vervolgens de veren er in en de handel dichtdraaien. Zelf vind ik dit veel makkelijker dan afmeten (ik heb deze tip van 1 persoon en weet dus niet hoe andere hier over denken) PS dit werkt bij de vt750c poten die ik er op heb zitten of dit exact overeenkomt met standaard cx500 poten weet ik niet.

Sucses + Groet Erik

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 voorvork aanpakken, tips welkom!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven