Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Starten : Techniek of Magie

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 juli 2007 21:39 
Zoals de oplettende lezer van het forum al heeft gelezen, start mijn "Rode Rakker" de laatste tijd wat slechter. Is het de benzine, of gewoon het vocht ?

Een feit is dat, nadat de start weer een niet wil, ik de rechter bougie eruit haal, schoonmaak, want het ding is hartstikke nat, even flink "in de bus geblazen" bougie er weer in, startknopje, en "broemeldebroem" hij doet het. Links heeft dezelfde behandeling absoluut geen effect.

Nou heb ik, omdat ķe nog steeds voor de PC op m'n buro-tje ligt, de tweede bougie van Eric (lees vechta verhaal) aan de rechterzijde geplaats. Vanwege het droge weer vandaag nog geen "natte" test kunnen doen, en eerlijk gezegt zit ik daar ook niet op te wachtten, hoewel het binnenkort wel weer zover zal komen.
Maar droog start 'ie (nu) vlot.

Heeft iemand een logische verklaring hiervoor, voor het niet starten als er 1 bougie slecht is ?
Is de bougie slecht ? Vijf maanden en 4000 km oud ?

Harmony,
Hans.
( die wel blij is dat de Rakker wil starten, al duurt het even )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver gompie

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 juli 2007 23:02 | Aangepast door: gompie 
Ik houd het wel bij magie, dat is veel leuker...

Ik heb laatst al het idee geopperd dat bougiekabels ook aan slijtage onderhevig zijn. Ze worden in de loop der jaren poreus en in de 'slijtplekken' gaat vocht zitten, wat vermogenslekkage (-verlies) geeft.

Sterkte, Dirk
(die met zijn buik, zonder startknopje, "broemeldebroem" kan doen)
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 5 juli 2007 23:18 
Hans, het komt vaker voor dat de rechterkant van een CX motor het eerst stopt met doen wat ie moet doen. Reden? Geen idee.
Probeer eens om je bobines te verwisselen, als je motor dan links niet wil meedraaien, weet je dat het in je bobine zit. Kijk ook je bougiekabels goed na, zoals Dirk al zegt, die kunnen door veroudering kleine scheurtjes hebben. Inspuiten met WD 40 wil ook wel (even) helpen.
Lees het verhaal van je naamgenoot Hans, over de haperingen in zijn ouwe getrouwe, er maar eens op na. (veel tekst!)
Bougies kunnen soms al bij het uit de verpakking halen "rot" zijn.
Verder kan je ook nog de weerstand uit je bougiedop verwijderen, en vervangen voor een balpenveertje. maak dan ook de binnenkant van de dop goed schoon van eventuele corrosie, met een stukje ijzerdraad kan je helemaal onderin komen.
Succes, Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 juli 2007 23:26 | Aangepast door: erikcx 
Als je bougie nat is kan het dan zijn dat je vlotterhoogte net niet goed is? heb je de rode op de bok of de zij standaard staan?
Als die op de zij standaard staat zou het mischien kunnen dat er iets benzine uit de carb de cilinder in loopt (omdat die schuin staat en het benzine niveau net te hoog is ....?) door het te veel aan benz start die niet.

mischien is het iets heel anders....

sucses erik

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 juli 2007 22:18 
Erik,

De Rakker staat op de middenbok. Vanmiddag, na een paar dagen stilstaan en en met de prettige temperatuur van een grada of 20, startte hij goed : maar geen choke, want dat gaat niet lukken. Dan wil hij echt niet.

Maar de truc om 'm weer aan de praat te krijgen is eigenlijk simpel : verwijder de rechter bougie, die overigens lichtgrijs is en niet nat na de eerste drie pogingen, blaas er even over, blaas even in de cilinder, en als de bougie weer op z'n plaats zit, start 'ie

Vraag Coen en Lieke maar. Coen hielp me vandaag op weg in Woerden, waar na een tankstop de Rakker niet meer wilde starten. Bougies waren nu niet nat, recht lichtgrijs, links meer zwart. Bougies weer plaatsen, draaien.

Uurtje later, na een koffiepauze in Linschoten: start niet. Bougie rechts eruit, schoongemaakt, weer erin en hups, gewoon weer draaien.

Coen, je bougie sleutel komt via "de Haan" weer naar je toe. En ik zei het al : hij slaat niet meer af als 'ie eenmaal even loopt.

Wat is er aan de hand? Iets met de compressie, lekke klepdeksels, valse lucht langs de scheurtjes in de inlaatrubbers ?

Of is het gewoon dat 'ie aandacht wil ?

Harmony,
Hans.
( die het ook niet helemaal snapt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 juli 2007 22:50 
Ik gokte maar wat.... blijkbaar mis......

Maar...bij coen is de bougie links meer naar het zwart.... ik zou mijn carbs goed onder handen nemen, al kan het natuurlijk een van de door jou genoemde punten zijn

en inderdaad mischien heeft hij/zij iets te veel persoonlijkheid en wil meer aandacht...

sucses! Groet Erik

Schrijver voorbijganger
Gast 
#7 | Geplaatst: 10 juli 2007 21:45 
Ik klop het af

maar mijn witte rakker doet het bij weer en geen weer.
Oude of verse benzine maakt hem niks uit hij lust het altijd en ik hoef maar naar de startknop te wijzen en hij loopt al.

Beestje is van 1978 en omdat de koplamp is verwijderd hangen er ook nog draad aansluitingen nat worden achter de witte kuip.

Mankeer hem dan nix:?
De toerenteller die doet het niet, bij klein licht brand ook het blauwe beam lichtje (verkeerde draad ergens aangesloten)
Hij heeft behoorlijk wat mechanische geluiden mkaar tuft nog met gemak 160 km / uur (harder durfde ik ook niet met deze rakker)
En hij zweet olie vanachter het kopplingsdeksel dus ik laat mijn spoor na.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Starten : Techniek of Magie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven