Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lekkend dekseltje waterpomp

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Albert
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 juli 2007 20:29 
Na het blok uit elkaar gehaald te hebben om pakkingen en de nokkenasketting te vervangen zit het blok weer onder de motor en loopt weer als een zonnetje. Alleen nog wel als een lek zonnetje.

Het dekseltje van de waterpomp lekt. Er zit een nieuwe rubberen pakking in, ik heb de drie kleine bouten aangedraait met 12 nm en de twee grote met 20 nm. Ik heb vanmiddag het dekseltje eraf gehaald om te kijken of er vuil tussen zit, de pasvlakken opnieuw schoongemaakt, met hetzelfde resultaat.

Heb ik de bouten niet strak genoeg gedraait? Of juist te strak? Is het op te lossen met dirko (vloeibare pakking)?

Groeten,
Albert

Schrijver Wilkat
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 juli 2007 20:44 
Hoi Albert,

Ik denk niet dat het dekseltje lekt maar dat de keramische seal van de waterpomp niet goed sluit waardoor er via een verklikkergaatje aan de linkerzijde van het blok (gezien vanaf de achterkant van de motor) lijkt alsof het dekseltje niet goed sluit.

Een andere optie is dat het koperenringetje op de waaier de boel niet goed afsluit. Op deze site is veel over het probleem geschreven. Zie het tabblad techniek.

Succes met het oplossen van je probleem.

Groet,

Wilfred.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 juli 2007 20:59 
Wilfred heeft gelijk: er komt koelvloeistof uit het overloopgaatje doordat de keramische seal lekt.

Bij het monteren van de waterpomp:
- een druppel vloeibare zeep op de keramische ring doen, zo voorkom je dat hij gaat 'krassen'
- altijd een nieuwe koperen ring boven de waterpompwaaier monteren
- de waaier met een momentsleutel aandraaien

Nu het blok weer gemonteerd is heb niet niet zoveel aan bovenstaand advies. Soms gaat een lekkende keramische seal vanzelf weer over, hij moet dan opnieuw een beetje 'ingesleten' worden. Ik neem aan dat je ook de koelvloeistof hebt ververst? Zo nee, dan is dat nog de moeite van het proberen waard. En in het uiterste geval moet toch de keramische seal vernieuwd worden.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Albert
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 juli 2007 21:21 
Er zit nieuw koelwater in, ook de keramische ring is vernieuwd. Maar hoe moet ik dat zien, komt het achter die keramische ring langs? Ik heb hem gemonteerd met een druppeltje afwasmiddel.

En waar zit dat overloop gaatje? Het lijkt alsof het iets links van het midden achter het dekseltje vandaan komt, dus dat zou qua positie kunnen kloppen.

Het dekseltje en waterpomp verwijderen geeft geen problemen als de carburateurs eraf gehaald zijn, heb ik vanmiddag uitgevonden.

Maar, boel eraf halen, opnieuw monteren met een druppeltje dreft en een nieuw koperen ringetje zou het probleem op moeten lossen?

Groeten,
Albert

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 juli 2007 23:43 
Je hebt bijna alles al volgens het boekje gedaan, dus ik heb nu even geen verklaring waarom de seal is gaan lekken. Misschien scheef gemonteerd, wie zal het zeggen. Wat ik nu zou doen: gewoon mee gaan rijden en afwachten of het lekken stopt. Soms gebeurt dat vanzelf, alsof de keramische ring moet worden ingereden.

Heb je wel of niet een nieuwe koperen ring bovenop de waaier gemonteerd?

De lekkage loopt tussen de keramische ring en de tegenoverliggende rubber ring en dan via het overloopgaatje naar buiten toe. Het overloopgaatje kun je niet zien als het deksel gemonteerd is. Het zit nl. aan de onderkant van het deksel.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Albert
Gast 
#6 | Geplaatst: 9 juli 2007 09:07 
Ok, vandaar. Voor de zekerheid, het is een CX500E. Ik heb zelf dat gaatje nog nooit gezien, het zit in het dekseltje zelf of in het blok?

Ik heb geen nieuw koperen ringetje gemonteerd, ik ga vanavond de boel nog een keer uit elkaar halen voor de zekerheid en opnieuw monteren. De radiator wordt toch automatisch bijgevuld vanuit het koelvloeistof reservoir? Als ik die op niveau houd kan hij toch niet droog lopen?

Schrijver Wilkat
Gast 
#7 | Geplaatst: 9 juli 2007 09:25 
Hoi Albert,

Het gaatje zit in het blok. Deze is duidelijk te zien als de deksel is verwijderd. In plaats van een nieuw koperen ringetje zou je deze ook kunnen uitgloeien.

Het vloeistofniveau wordt deels bijgehouden dooe het reservoir. Het kan op den duur zijn dat het niveau in de radiateur zakt en dit dan niet meer wordt aangevuld met vloeistof uit het reservoir.
Mijn ervaring is om ook periodiek in de radiateur het niveau te bekijken.
Groet,

Wilfred.


Groet,

Wilfred.

Schrijver Albert
Gast 
#8 | Geplaatst: 9 juli 2007 20:35 
Helaas, hij lekt nog steeds. Ik ben er wel achter dat jullie gelijk hadden wat betreft dat gaatje, daar lekt hij door.

Ik heb net de boel nog een keer eraf gehaald, dat kan zonder het blok uit de motor te halen, je moet alleen de carburateurs eraf halen. Ik heb de keramische ring gecontroleerd, die ziet er nog goed uit, deze heb ik er ook nieuw ingezet. Er zit zo'n veerding in het blok zelf, die komt nog verder dan de kraag over de nokkenas. De kraag weer om de nokkenas gezet, de keramische ring eroverheen, daaroverheen zit nog een klein rubberen "hoesje", dan de waaier, een nieuwe koperen o-ring (of moet dit echt zo'n platte zijn, die hadden we helaas niet in ons motorhok) en dan de dopmoer. Aangedraait met 12Nm zoals in het wph staat.

Motor verder in elkaar gezet, gestart, maar hij begint direct te lekken.

Heeft iemand een idee? Ik ben van plan volgende week op vakantie te gaan, maar met de huidige lekkage haal ik (zelfs vanuit Enschede) Duitsland niet :(

Groeten,
Albert

PS. ik heb wel de keramische ring vervangen, maar niet dat veerding. Die leek me heel vast te zitten en was bang iets te slopen als ik die eruit haalde en hij zag er nog net zo uit als de nieuwe. Bovendien lekte hij niet.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 juli 2007 21:05 
ik heb wel de keramische ring vervangen, maar niet dat veerding

Tsja, dan heb je precies de helft van de keramische seal vervangen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Albert
Gast 
#10 | Geplaatst: 9 juli 2007 21:31 
maar, die lekte ook niet. Gewoon omdat ik toch de boel open had heb ik de keramische ring vervangen. Als het niet lekt, je haalt het uit elkaar, zet het weer in elkaar, dan mag het daarna toch niet lekken?

Of zou dat veerding vervangen wel de oplossing zijn?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 9 juli 2007 22:18 | Aangepast door: Hans 
De mechanical seal bestaat uit 2 delen die bij elkaar horen.
Dat betekent dat je altijd beide samen moet vervangen.

Het is inderdaad zo dat het gedeelte dat in het blok zit het moeilijkst te plaatsen is. Daar heb je een speciale drukbus voor nodig die draagt op de rand van de seal. Doe je dat niet dan beschadig je de rand of perst hem er scheef in. In beide gevallen zal er lekkage zijn.
Als een bestaande seal lekt dan kun je dat in zeker 90% van de gevallen verhelpen door het vervangen van de koelvloeistiof.
Misschien dat de motor vlak daarna nog even lekt, maar dat stopt vanzelf.
Eigenlijk pas als de rubberen kraag is versleten/vergaan/gescheurd moet je de seal vervangen.

Zoals jij allen het buitenste deel van de seal hebt vervangen/gemonteerd is vragen om moeilijkheden. Juist bij dit component is het noodzakelijk de benodigde delen van de dealer te betrekken en zeker, zoals Floris ook al uitdrukkelijk opmerkte, het juiste koperen ringetje nieuw te monteren. Ook de dopmoer op de nokkenas moet eigenlijk worden vervangen. Die heeft ook een afsluitende functie en kan dus NIET worden vervangen door een normale moer.
Heb je wel weer de dopmoer gebruikt ????
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Albert
Gast 
#12 | Geplaatst: 9 juli 2007 22:37 
Ik heb weer de dopmoer gebruikt. Omdat ik inderdaad bang was dat veerding er niet goed in te kunnen krijgen én hij niet lekte heb ik die niet vervangen.

Bij het bestellen van onderdelen bij Marco zei hij dat het verstandig was ook de seal te vervangen, daarom heb ik die ook besteld. Maar om bovenstaande reden dus dat veerding laten zitten.

Is de enige oplossing ook dat veerding te vervangen? Of slijten die twee onderdelen weer op elkaar in zodat ze gaan afdichten? Of is de oude keramische ring terugplaatsen een optie? Ik heb wel een koperen o-ring met de juiste diameter gemonteerd, dus die zou volgens mij op zich wel af moeten dichten.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 juli 2007 23:30 
De kopering ring dicht de dopmoer extra af. Doordat hij indrukt bij het aanhalen van de dopmoer krijg je de afdichting.
Het (her)plaatsen van het oorspronkelijke deel van de seal is te overwegen. Misschien dat de lekkage dan stopt. Gewoon proberen.
Anders zit er niets anders op dan alsnog de complete seal te monteren.
Succes.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 10 juli 2007 09:11 
http://www.hondacx500.nl/html/verslag_marco_waterpomp1.html
http://www.hondacx500.nl/html/verslag_marco_waterpomp2.html

Had dit ook gelezen dan had je deze problemen ook niet gehad.
Ga niet verder klooien, haal alles op nieuw los en monteer een nieuwe complete keramiche keerring. Het halve nieuwe deel is nu ook kapot omdat deze op het oude verende deel is ingesleten.
Jammer maar door het niet goed aan pakken van dit probleem is het je geld en tijd gaan kosten.
Als je denkt dat je het met de manier van waterpomp 2 wil oplossen kan het zijn dat je van een koude kermis tuis komt. Ik raad je dan ook aan om de achter deksel gewoon weer te demonteren.
Uit ervaring weet ik dat dit soort problemen heel lang kunnen duren bij club leden. Dan komen ze toch weer terug en kan ik het op lossen. Tot gebroken nokken assen aan toe.
Dus, haal het blok los en monter gewoon een complete nieuwe, dan loop je de kans dat het zo maar in een keer goed gaat.
Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Albert
Gast 
#15 | Geplaatst: 10 juli 2007 09:37 
Ik heb je verslagen gelezen, maar hoe kan een rubberen, nog flexibele afkering opeens gaan lekken? En juist om die beschadigingen te voorkomen heb ik dat veerding niet vervangen, omdat die dus ook niet lekte. Gaat hij altijd lekken als het blok uit elkaar is geweest??

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lekkend dekseltje waterpomp

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven