Meten is weten,,, zo ben ik ook opgevoed en heb ik ook zeer zeker veel kunnen oplossen. Maar naar nu blijkt kom je in bepaalde gevallen steeds vaker voor een probleem te staan. Dit mede veroorzaakte door te moderne multimeters. Geloof het of geloof het niet. In de praktijk met werken aan de CX blijkt dan ook dat meten een groot probleem is. In veel gevallen is meten geen oplossing omdat dit alleen maar groter vraagtekens geeft. Iedereen is namelijk een leek, ook ik als het om meten gaat aan de cdi. Waarom is dit dan ook zo moeilijk. Het blijkt namelijk altijd om spoelen en condensatoren te gaan. Dat valt eigenlijk niet te meten. Ook als je naar de geschiedenis kijk op deze pagina, blijkt dat dit onder werp steeds weer terug komt. Iedereen geeft zijn mening en probeert te helpen. Maar vaak dan komen de vraagtekens echt los. Als men wil helpen bied je die persoon je cdi unit aan. Werk het, dan is de cdi unit over leden. Werk het niet dan je dynamo. Meer kan ik er niet van maken. Vocht problemen daar gelaten, maar dat geeft vaak ook een ander storings beeld.
Nog even terug naar de verschillende meet waarden. Waarom het de eene keer wel werkt en de andere keer niet. Er worden twee spoelen gebruikt om de cdi unit te voorzien van spanning. In deze spoelen is olie en vocht de boos doener dat deze kapot gaan. Toeren tal en temperatuur bepalen dan hoe de spoel werkt. Een spoel die inwendig kortsluiting maakt kan nog steeds voor voeldoende spanning zorgen als het toeren tal maar hoog genoeg is. Bij starten is deze laag. Daarom blijkt dat een warme cx moeilijk te starten is omdat dan de weerstand in die spoel hoog is door de temperatuur van het blok zelf. Soms zijn er veel belletjes op de platen van de accu en zal de start motor niet genoeg snel rond kunnen draaien. Deze combinatie is heel vervelend. Want nu start de cx niet. De volgende ochtend kan de cx het zomaar weer doen. Dat is nu ook het grote probleem. Meten is weten zij ik dus al. Als je nu weer gaat meten blijken de waarden heel anders te zijn. Je vraagt je af of het allemaal wel klopt. Doordat de temperatuur anders is kan een spoeltje heel anders raegeren.
In de praktijk heb ik al veel cxen aan dit probleem geholpen. Geloof het of niet maar ik meet domweg niet. Ook de wire fix,, of wat dat dan ook moge zijn werk ik niet mee. Het geeft maar met moeite een antwoord. In veel gevallen is het de bevesteging die men zoekt. Meten is leuk, maar soms krijg je cxen die na een half uur tot 2 uur moeilijk gaan lopen. Ga hier maar eens aan meten. Alles blijkt ok te zijn. Je komt er niet uit. Dan maar test rijden, soms 2 uur achter elkaar. Ja hoor daar is de storing eindelijk. Gelijk er een andere cdi unit er in je weet het. Dit kun je namelijk terplekke gelijk monteren. In dit geval werkte de CDI unit niet. Dus ik wist hiermee dat het de voedings spanning was. Dus de dynamo. Wat mij dan wel opvalt is dat er in de regel meet vonken dan normaal uit de cdi unit komen. Reden, is heel moelijk uit te leggen. Maar kijk er maar eens naar. Regelmatig vonk stationer daar moet je naar kijken. Als je vermoeden is dat er 2 tot 3 keer te veel vonken zijn weet je dat er problemen zijn. Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat er 4 tot 6 keer te veel vonken zijn. Reden elke 360 graden is er een vonk. Je hebt er maar de helft nodig.
Als een cdi unit wisselen niet help kun je dus meteen de dynamo vervangen. Ik heb olivier voest ook nooit meer over dit probleem terug gehoord. Dus, het probleem lag hem daar. Ik heb op die motorfiets van hem best wel wat tijd doorgebracht om het aan het licht te krijgen. Meten was in dit geval niet te doen. Dus,,,,, Je ziet maar.
Ik blijf ook zeggen dat club leden elkaar moeten helpen hiermee. Wissel met lieve lust de cdi units uit. Helpt het dan, is de cdi unit kapot. Help het niet dan is de dynamo kapot. Let wel even daar gelaten dat al het andere naar wens werkt. Dus geen vuil in de carbarateurs en of door het kanaal gerenden met de cx.
Ik hoop hiermee weer wat duidelijk heid te hebben gegeven. Juist meten leverd dus vraag tekens op. Wees resoluut en neem de juiste stappen.
Ik meet dus nooit.
Ik wissel alleen maar.
90 procent van de gevallen los je hier mee op.
Nu het meest voorkomend op dit moment is de dynamo.
Puls gevers leveren problemen op andere zaken/gebieden op.
Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html