Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

volten en ohmen

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 juli 2007 17:32 | Aangepast door: Hansv 
Na vrijdagmiddag, thuisgekomen door een vies miezerregentje, heeft de Cx niet meer gedraait.

Vanmorgen was de "rode rakker"weer eens weerbarstig.

Niet starten dus. Zodoende met de auto naar het werk.

Net thuis denk ik : doormeten die handel.
Met de gegevens van http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/stator/ erbij aan het meten.
Bougies verwijderen, massa aan cilinder, pool aan platte steker, die de (ooit) witte draad voert. Daarna startmotor de boel laten ronddraaien.

Wit 30,2 volt
Blauw 51.3 volt
da's schrikken !!! Want dat moet 90 volt en 100 volt zijn.

Dan nog de weerstandmeting over het grote stekkerblok:

pin-pin weerstand

1-5 116
2-5 96
3-5 221
4-5 112
6-5 97
7-5 222
8-5 2,42 K !! moet tussen 77-95 ohm
9-5 2,33 K !! moet tussen 387 - 473 ohm

en toen snapte ik het niet meer.

Een lage weertand is sluiting, en dat is min of meer normaal. Maar een extreem hoge weerstand ? Draadbreuk in de stator ? slecht contact ergens onderweg ? Waar dan ?

Stator ? Of iets anders ?
In beide gevallen zie ik het somber in voor SJK met de CX

(toevoeging)
Oh ja, de spanning op de accu is 12,58 volt


Harmony,
Hans.
( verder metend )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 juli 2007 19:51 
En nu start hij, zo maar in enen.

Ben ik gek ? Nou, net niet, maar het zit er wel dicht tegen aan. Ik snap er in ieder geval geen r..t meer van.

Hans
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 juli 2007 20:16 
Hans, het is een CX !!!

Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 juli 2007 20:16 
Is je meter wel goed
want 12,58 op de accu is redelijk laag volgens mij
en als je meet moet je wel zorgen dat je goed kontakt maakt en geen overgangs weerstanden heb anders krijg je allerlei vreemde waarde
en met de digitale meters van tegenwoordig moet je altijd even wachten voor hij de juiste waarde aangeeft
pinnen van de meter goed schoon maken en de te meten plekken goed schoon maken

Let er ook op in welke stand je keuze knop staat in verband met het vermenigvuldigen van de afgelezen waarde

gr Arnold

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 juli 2007 20:27 
Arnold,

Ik had op de LTS altijd voldoende voor meten en meetinstrumenten......
Alleen met de parralax-fout berekening ging ik de mist in.

Alles is dubbel gemeten, met twee meters........
Dus ik ben zeker van de waarden.

Alleen de weerstanmd van de witte en blauwe draad is drastisch gedaald, nu de machine even heeft gelopen. Want hij deed het wel weer even, tegen alle regels in die zeggen dat 30 en 50 volt domweg NIET genoeg is.

Harmony,
Hans.
( die hoopt op licht (en een CX) aan het einde van de tunnel )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver voorbijganger
Gast 
#6 | Geplaatst: 25 juli 2007 23:41 
Hans heb jij je stekkerverbindingen al eens ingespoten met contactspray?

Zou ik in ieder geval wel doen, ook ff de massa aansluitingen nalopen op goede verbindingen.

Schrijver ffroidbise
Gast 
#7 | Geplaatst: 26 juli 2007 00:47 | Aangepast door: ffroidbise 
Dan bestaan er toch nog CX mirakels, of een CX GOD, of waren het de CX kaboutertjes?

ffroid

Schrijver Frans
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 juli 2007 10:04 
Hans,

Als de problemen zich alleen met regen en vochtig weer voordoen dan is het een kwestie van slechte bougie- en bobinekabels lijkt me? In ieder geval moet je het in die richting zoeken.

Probeer eens met nieuwe kabels en bougiedoppen?

Frans

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 juli 2007 10:25 
Frans,

Er zit 30 volt waar 90 moet zij, en 50 volt waar er 100 moet zijn.
Daarnaast zijn de weerstandswaarden van 'wit' en 'blauw'veel te hoog.

Ik hoop dat het niet meer is als een slechte aarding, of een slecht contact op een punt waar ik bij kan. 'k Zal daar vanmiddag eens naar kijken. Anders is het stator vervangen.

Helaas is m'n spaarpotje leeg, moet eerst weer sparen voordat ik zo'n uitgave kan doen.

Ik denk wel dat daarna vrijwel alles wat vervangen moest worden ook vervangen is...... alhoewel er natuurlijk ook nog een koppeling is :(


Harmony,
Hans.
( hoopt op wat 'harmony'met z'n motor )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 juli 2007 23:18 | Aangepast door: Hansv 
Vanmiddag toch eens bougie kappen doorgemeten. Links al eens een andere opgezet, uit een set van de onderdelendag. Rechts begonnen.....
weerstand : oneindig. Huh?

De oude links had ik voorzichtig met een hamer in elkaar geslagen, om te kijken wat erin zat : weerstandje van 10K, en een metalen staafje met een klein veertje.

Nu ook deze rechts vervangen door mijn (laatste) reserve, want open ging 'ie voor geen meter.
De nieuwe bougiekappen gingen wel open, daar heb ik het weerstandje uitgehaald. Van het metalen (alu ?) staafje twee opvulstukjes gezaagd, evengroot als het weerstandje. Nu zijn beide bougiekappen 0 ohm.

De bougies zijn NGK R DR8ES-L, en de Rakker deed het zomaar....

De oude kap van rechts heb ik aan de slijpsteen opengemaakt. Uiteindelijk bleek het metalen staafje zoveel corrosie te hebben, dat er geen contact meer gemaakt werd.

open bougiekap

De weerstand van 'wit' en 'blauw' deugt nog steeds niet. Ik blijf zoeken, proberen, en in de tussentijd gewoon doorrijden. Het is tenslotte een CX........


Harmony,
Hans.
( die blijft proberen , en nog eens , en nog eens .... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 27 juli 2007 08:52 
Meten is weten,,, zo ben ik ook opgevoed en heb ik ook zeer zeker veel kunnen oplossen. Maar naar nu blijkt kom je in bepaalde gevallen steeds vaker voor een probleem te staan. Dit mede veroorzaakte door te moderne multimeters. Geloof het of geloof het niet. In de praktijk met werken aan de CX blijkt dan ook dat meten een groot probleem is. In veel gevallen is meten geen oplossing omdat dit alleen maar groter vraagtekens geeft. Iedereen is namelijk een leek, ook ik als het om meten gaat aan de cdi. Waarom is dit dan ook zo moeilijk. Het blijkt namelijk altijd om spoelen en condensatoren te gaan. Dat valt eigenlijk niet te meten. Ook als je naar de geschiedenis kijk op deze pagina, blijkt dat dit onder werp steeds weer terug komt. Iedereen geeft zijn mening en probeert te helpen. Maar vaak dan komen de vraagtekens echt los. Als men wil helpen bied je die persoon je cdi unit aan. Werk het, dan is de cdi unit over leden. Werk het niet dan je dynamo. Meer kan ik er niet van maken. Vocht problemen daar gelaten, maar dat geeft vaak ook een ander storings beeld.

Nog even terug naar de verschillende meet waarden. Waarom het de eene keer wel werkt en de andere keer niet. Er worden twee spoelen gebruikt om de cdi unit te voorzien van spanning. In deze spoelen is olie en vocht de boos doener dat deze kapot gaan. Toeren tal en temperatuur bepalen dan hoe de spoel werkt. Een spoel die inwendig kortsluiting maakt kan nog steeds voor voeldoende spanning zorgen als het toeren tal maar hoog genoeg is. Bij starten is deze laag. Daarom blijkt dat een warme cx moeilijk te starten is omdat dan de weerstand in die spoel hoog is door de temperatuur van het blok zelf. Soms zijn er veel belletjes op de platen van de accu en zal de start motor niet genoeg snel rond kunnen draaien. Deze combinatie is heel vervelend. Want nu start de cx niet. De volgende ochtend kan de cx het zomaar weer doen. Dat is nu ook het grote probleem. Meten is weten zij ik dus al. Als je nu weer gaat meten blijken de waarden heel anders te zijn. Je vraagt je af of het allemaal wel klopt. Doordat de temperatuur anders is kan een spoeltje heel anders raegeren.


In de praktijk heb ik al veel cxen aan dit probleem geholpen. Geloof het of niet maar ik meet domweg niet. Ook de wire fix,, of wat dat dan ook moge zijn werk ik niet mee. Het geeft maar met moeite een antwoord. In veel gevallen is het de bevesteging die men zoekt. Meten is leuk, maar soms krijg je cxen die na een half uur tot 2 uur moeilijk gaan lopen. Ga hier maar eens aan meten. Alles blijkt ok te zijn. Je komt er niet uit. Dan maar test rijden, soms 2 uur achter elkaar. Ja hoor daar is de storing eindelijk. Gelijk er een andere cdi unit er in je weet het. Dit kun je namelijk terplekke gelijk monteren. In dit geval werkte de CDI unit niet. Dus ik wist hiermee dat het de voedings spanning was. Dus de dynamo. Wat mij dan wel opvalt is dat er in de regel meet vonken dan normaal uit de cdi unit komen. Reden, is heel moelijk uit te leggen. Maar kijk er maar eens naar. Regelmatig vonk stationer daar moet je naar kijken. Als je vermoeden is dat er 2 tot 3 keer te veel vonken zijn weet je dat er problemen zijn. Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat er 4 tot 6 keer te veel vonken zijn. Reden elke 360 graden is er een vonk. Je hebt er maar de helft nodig.

Als een cdi unit wisselen niet help kun je dus meteen de dynamo vervangen. Ik heb olivier voest ook nooit meer over dit probleem terug gehoord. Dus, het probleem lag hem daar. Ik heb op die motorfiets van hem best wel wat tijd doorgebracht om het aan het licht te krijgen. Meten was in dit geval niet te doen. Dus,,,,, Je ziet maar.

Ik blijf ook zeggen dat club leden elkaar moeten helpen hiermee. Wissel met lieve lust de cdi units uit. Helpt het dan, is de cdi unit kapot. Help het niet dan is de dynamo kapot. Let wel even daar gelaten dat al het andere naar wens werkt. Dus geen vuil in de carbarateurs en of door het kanaal gerenden met de cx.

Ik hoop hiermee weer wat duidelijk heid te hebben gegeven. Juist meten leverd dus vraag tekens op. Wees resoluut en neem de juiste stappen.
Ik meet dus nooit.
Ik wissel alleen maar.
90 procent van de gevallen los je hier mee op.
Nu het meest voorkomend op dit moment is de dynamo.
Puls gevers leveren problemen op andere zaken/gebieden op.


Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 27 juli 2007 18:16 
Hoi Allemaal,

De weerstand uit de bougie kap halen! Ik zag het Ouwe-Jan op SJK 2006 voor het eerst doen. Later heb ik het zelf ook gedaan bij de 50's CX. Voor de weerstand in de plaats heb ik een glas zekering gezet van 5A. Dit zit er nog steeds in en het werkt perfect! Ik dacht eerst als hij er mee stopt dan doe ik er een stangetje oid in. Maar het werkt nog steeds dus waarom zou ik het veranderen?

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 28 juli 2007 23:07 
Even op het verhaal van Marco terugkomend:

Ik heb wel gemeten, maar VOOR de CDI box. Nergens in mijn verhaal heb ik het over de CDI gehad. Nee, het gaat uitsluitend om wat er de CDI _ingaat_ . Dat is veels te weinig.
Theoretisch start 'ie daarom zo raar.
Het lucht-benzine mengsel ontbrand niet omdat de vonk niet krachtig genoeg is TENZIJ : ik door de bougie te verwijderen het oude mengsel de kans heb gegeven te ontsnappen, en het nieuw ingelaten mengsel een afwijende samenstelling heeft (omdat het het oude gas niet aanvult, d.i. niet verrijkt).
En zou, in het beste geval, de weerstand op 'wit' en 'blauw' niet zo hoog kunnen zijn, en de spanning op de beide draden zo laag, door een massa-fout ? En waar zou die dan kunnen zitten ?

Harmony,
Hans.
( die hoopt op een eenvoudige oplossing )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 31 juli 2007 17:07 
klopt dat je het niet over de cdi unit hebt, maar ik bedoel ook aan te geven dat bijde problemen cdi en dynamo op de zelfde manier benaderd moeten worden.
met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 7 aug. 2007 00:00 
Hoi Hans,

Ook ik ben toe aan twee machines met nieuwe stator;
De eerste is mijn Custom, die het eerst wel deed, maar na ca. 3 a 4 weken stil gestaan te hebben, met geen mogelijkheid meer wil starten.
De weerstand van blauw en wit is bij mij veel te laag; of nu de cdi-box kapot is of niet, de stator is in ieder geval niet 100%.
Ik heb inmiddels nog een CX500 waarvan blauw/wit niet goed meet, en in dit geval dus ook te hoge waarden, coclusie, of de bevestiging van de klemmen in de stator zijn niet goed, of de stator is gewoon helemaal niet goed.

Ik ga nog testen met het uitwisselen van een CDI-unit (die van mijn enig goed lopende CX500 dus!), maar feitelijk heb ik mijn conclusie al getrokken omdat die statoren gewoon niet goed meten.

Wat de statoren betreft; Ik ga bij beide motoren het blok er onder uit halen en zal die zgn. triple operatie gaan uitvoeren.

Wat de CDI-betreft; Ik ben van plan een testkastje te gaan maken, het is tenslotte electronica (daar ben ik al jaren hobbyist in).

Ik lees erg veel vragen over dit onderwerp; daarom zou ik het op prijs stellen, als meer mensen zich melden die last van dit probleem hebben, zodat e.e.a. meer gericht en gezamenlijk kan worden opgepakt.

to be continued
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 volten en ohmen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven