Ik concludeer niet direct uit de beschrijving van het probleem dat er sprake is van ernstig oliegebruik ("... koelvloeistof is ook voldoende aanwezig ...). Wel van een door de hitte vervormde oliePEILSTOK en veel blauwe rook uit de uitlaat en vermogensverlies bij warme motor.
Nog niet genoemd maar wel een mogelijke oorzaak:
- slechte ontsteking;
M.n. omdat je schrijft dat pas bij het opwarmd zijn van de motor vermogensverlies onstaat (kan overigens wel een koppakking zijn; compressie meten !).
Als in 1 of beide cylinder onvoldoende vonk = verbranding aanwezig is dan zal dat resulteren in veel rook uit 1 of beide van de uitlaten. Dat moet je kunnen zien aan het bougiebeeld.
Een gebroken zuigerveer lijkt me sterk; die dingen breken niet zo maar en je hoort dan toch vaak gerammel in de cylinder. Ook koud zullen zich dan zelfs de symptomen sterker voordoen dan bij warme motor.
- te hoge benzinestand in een vlotterkamer / volledig verstopt luchtfilter
De motor krijgt te veel benzine; een te rijk mengsel geeft dezelfde symptomen als je beschrijft (warm lopen/slecht starten).
Dus niet gelijk aan het ergste denken. Altijd beginnen met iets wat het meest gemakkelijk te controleren is en dan verder afpellen. Niet gelijk andersom denken/werken bij het zoeken naar de oorzaak.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.