Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

vermogen verlies en blauwe rook

 
Schrijver onslow
Gast 
#1 | Geplaatst: 1 aug. 2007 22:53 
Verleden week donderdag mijn CX650E laten takelen in Italië, in de heenreis de laatste dag startproblemen bij warme motor na tankbeurten,
bij langere stilstand geen problemen motor was afgekoeld en starte direct.
Tijdens de terugkeer de tweede dag na een 50-tal km stilgevallen aan kruispunt en niet meer te starten, na afkoelingsperiode weer op pad.
Na een 100 km bij het berop rijden steeds moeten terugschakelen wegens vermogenverlies en uiteindelijk veel blauwe rook. Met de takeldienst naar de dichtsbijzijnde Honda dealer in Trento geweest die enkel 2 bougies vervangen hebben en met de mededeling dat ze mij verder niet konden helpen, maar volgens hun was de moto nu volledig in orde.
Vrijwel terug op dezelfde plaats terug dezelfde sympthomen maar nu niet meer aan de praat te krijgen en definitief takelen en transport naar België omdat de Honda Dealer van Bolzano gesloten was wegens vakantie.
Het oliepeil heeft geleden door de hitte en is volledig vervormd, het motorblok zit niet geblokkeerd, koelvloeistof is ook voldoende aanwezig.
Iemand enig idee wat de schade kan zijn en of die nog te herstellen is?
Mijn dealer zegt klaar voor de sloop. Maar van een cx doe je niet zo maar afstand;

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 aug. 2007 23:08 
Dus het symptoom is: veel blauwe rook (olieverbranding) en vermogensverlies. Ik zit te denken aan een doorgeslagen koppakking of gebroken zuigerveren. Kun je de compressie laten doormeten en ons de meetwaardes doorgeven?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver onslow
Gast 
#3 | Geplaatst: 1 aug. 2007 23:34 
Floris
De moto is vandaag nog niet aangekomen maar laat zo vlug ik de resultaten heb deze weten.

Schrijver Ray
Gast 
#4 | Geplaatst: 2 aug. 2007 00:40 
Ja joh...
Blauwe rook is niet een nieuwe paus maar olieverbruik!!
Dus versleten zuigers/zuigerveren en dat betekent een serieuze reparatie.
Een dealer wil je grag een neiuwe motor verkopen en met het uurloon dat hij moet rekenen, is het economisch niet meer haalbaar. Als je echer zelf onderdelen koopt ( na de juiste diagnose) en met hulp van CXleden de reparatie uit voert, is het allemaal best te doen.
Dit onder voorwaarde dat het idd de zuigers/zuigerveren zijn. Ik kan zo gauw ook geen ander euvel bedenken......anyone?
Groeten
Ray ( die het al knap vindt dat je met een CX naar Italie durfde...)

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 2 aug. 2007 08:39 
Een cx650e wordt een collectorsitem: dus zeker niet klaar voor de sloop! (laat je niet om de tuin leiden door dealers die graag een andere motor aan je willen verkopen) Daarentegen: reparatie gaat sowieso geld en moeite kosten.

kijk eens naar de bougies: hoe zien die eruit? Als een van twee er normaal uitziet is die desbetreffende cylinder nog o.k.

Het loont misschien sowieso de moeite om de koppen er eens af te halen en te kijken wat zich afspeelt in beide verbrandingskamers.

Was het oliepijl nog steeds o.k.?

Oliebimenging of verbranding stinkt ook vreselijk. Was dat het geval?
Kan het verward zijn met waterbijmenging (witte rook) door een lekke koppakking?

Succes ermee.
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver lswarte
Gast 
#6 | Geplaatst: 2 aug. 2007 09:11 
Mogelijke oorzaken van ernstig olieverbruik zijn mi.

Gebroken zuigerveren; dat gebeurt niet zomaar, er is meestal een andere oorzaak aan vooraf gegaan. Compressietest kan uitsluitsel geven.

Kapotte zuigers, gat/scheur in de zuiger. Gaat meestal gepaard met een beschadiging van de cilinderwand. Ook hier kan de compressietest uitsluitsel geven.

Kapotte koppakking, gaat vaak gepaard met oververhitting van de motor, witte rook en verbruik van koelvloeistof. Ook hier kan de compressietest uitsluitsel geven.

Lekkende klephoedjes; dit euvel leidt meestal tot structureel olieverbruik en geen extreem vermogensverlies.

Verder moet de kleur van de bougies een eerste indicatie kunnen geven van wat er aan de hand is. Een gezonde bougies is evenwichtig licht grijs/bruin van kleur. Als bijvoorbeeld de ene bougie zwart of vet is, en de andere gewoon grijs van kleur heb je al een indicatie van de toestand van je cilinders en waar je moet zoeken.

Verder wens ik je sterkte. Mijn eerste indruk is toch wel dat er sprake is van ernstige motorschade.

Groetjes,


Laurens Swarte
lswarte@hotmail.com

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 aug. 2007 10:49 | Aangepast door: Hans 
Ik concludeer niet direct uit de beschrijving van het probleem dat er sprake is van ernstig oliegebruik ("... koelvloeistof is ook voldoende aanwezig ...). Wel van een door de hitte vervormde oliePEILSTOK en veel blauwe rook uit de uitlaat en vermogensverlies bij warme motor.
Nog niet genoemd maar wel een mogelijke oorzaak:
- slechte ontsteking;
M.n. omdat je schrijft dat pas bij het opwarmd zijn van de motor vermogensverlies onstaat (kan overigens wel een koppakking zijn; compressie meten !).
Als in 1 of beide cylinder onvoldoende vonk = verbranding aanwezig is dan zal dat resulteren in veel rook uit 1 of beide van de uitlaten. Dat moet je kunnen zien aan het bougiebeeld.
Een gebroken zuigerveer lijkt me sterk; die dingen breken niet zo maar en je hoort dan toch vaak gerammel in de cylinder. Ook koud zullen zich dan zelfs de symptomen sterker voordoen dan bij warme motor.
- te hoge benzinestand in een vlotterkamer / volledig verstopt luchtfilter
De motor krijgt te veel benzine; een te rijk mengsel geeft dezelfde symptomen als je beschrijft (warm lopen/slecht starten).

Dus niet gelijk aan het ergste denken. Altijd beginnen met iets wat het meest gemakkelijk te controleren is en dan verder afpellen. Niet gelijk andersom denken/werken bij het zoeken naar de oorzaak.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ray
Gast 
#8 | Geplaatst: 2 aug. 2007 11:45 
Goed verhaal Hans, ware woorden!
De kleur van de rook verraad toch wel olieverbruik...een te rijk mengsel geeft toch donkergrijze/zwarte rook?
Die zuigerveer lijkt me idd ook niet waarschijnlijk, dat zou toch tot ernstige bijgeluiden moeten leiden. Maar versleten of vastgekoekt aan de zuiger?
Kan een verstopt oliekanaal de oorzaak zijn? daardoor loopt druk en temperatuur op en zoekt de olie een weg naar buiten???

Groeten
Ray ( die maar even mee brainstormt...)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 aug. 2007 17:35 
Mijn handboek zegt:
- blauwe rook = hoog olieverbruik
- zwarte rook = te rijk mengsel
- witte rook (+ stank) = doorgeslagen koppakking

Klopt mijn handboek?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 2 aug. 2007 21:59 | Aangepast door: Hans 
Tja, ben zelf behoorlijk kleurenblind dus kleuren zeggen me niet echt veel (en da's hel lastig met de bedrading van een motor/auto).

Kan ook zijn dat de carterontluchting verstopt zit zodat door de pompwerking van de zuigers druk op het carter komt te staan en olie boven de zuigers kan komen en verbranden.
Maar dat verklaart niet (helemaal) het vermogensverlies bij warme motor. Dat zit 'em toch echt zo op afstand gezien ergens in de carbs/luchtfliter/ ontsteking.
Het is al eerder opgemerkt; eerst even de compressie van beide cylinders meten koud zowel als bij wazrme motor.
Bougies eruit, slangetje van de meter er in draaien, gas vol open en lekker even doorstarten met de startmotor. Is de compressie lager dan 6 bar of zit er tussen beide cylinders meer dan 3 bar verschil dan heb je geheid een mechanisch (zuigerveren/lekke klep/doorgeslagen koppakking/een scheur in de cylinder/-kop) probleem.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Dinges
Gast 
#11 | Geplaatst: 3 aug. 2007 22:35 
Heb het ooit eens zien gebeuren met een CB400N, bleek later een verstopt oliekanaal te zijn.
Gevolg: te weinig smering op de tuimelaars, liepen volledig vast door de hitte, alles onder het kleppendeksel was blauw van de hitte geworden.

Eerst de motor maar eens thuis denk ik zo Onslow, en dan rustig gaan zoeken met (als dat lukt) een blanco hoofd. Met al het gebrainstorm op voorhand en ongezien loop je kans dat je van het ergste uit gaat terwijl het (misschien en hopelijk) iets kleins en simpels is.

Succes ermee

Dinges

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 vermogen verlies en blauwe rook

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven