Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

In de herhaling: CDI-unit

 
Schrijver gghouweling
Gast 
#1 | Geplaatst: 12 aug. 2007 17:37 
Ik wilde vandaag een stukje rijden maar kwam niet verder als het eind van de straat. Toen liep de CX alleen nog maar op de rechter cylinder.
Eerst verdacht ik de bougie maar die was in orde, toen de bobine maar na een andere geprobeerd te hebben bleek dat ook niet de boosdoener te zijn. Om een lang verhaal kort te maken; het bleek de CDI unit te zijn.
Heeft één van jullie dat al eens meegemaakt dat dan één cylinder uitvalt???

Kortgeleden stond er hier een stukje op het prikbord van iemand die zelf een CDI wilde gaan nabouwen (En dan bedoel ik niet Rupert), ik ben erg nieuwsgierig of dat gelukt is, ik zou zelf ook graag een CDI nabouwen en het schema van Rupert werpt een aantal vragen bij mij op.

M.vr.gr.
Gijs.

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 12 aug. 2007 21:11 
Volgens mij heeft Joost het hier een keer over gehad. Kijk hier in het verhaal over volten en ohmen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 aug. 2007 21:56 
Dat klopt, ik heb dat aangehaald.

Op een Duitse site heb ik hierover ook een artikel gelezen en ook op deze site heb ik er al eerder over gelezen.
Ik wil de animo voor een "produktie-versie" polsen in SJK.

Joost Hilders
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 aug. 2007 22:10 
Heeft één van jullie dat al eens meegemaakt dat dan één cylinder uitvalt???

Nee, nog nooit meegemaakt.
Weer iets geleerd.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 aug. 2007 22:37 
"het bleek de CDI-unit te zijn" ???

Gijs, zou je kunnen toelichten waaraan je die conclusie dan ontleent?

Daar ben ik zeer benieuwd naar.
Wellicht heb je een andere CDI voorhanden gehad, maar dan nog kan zelfs door het loshalen van de stekkertjes een evt. contactfout al zijn opgelost.

Groet,
Joost
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 aug. 2007 23:13 
Heb ik op de autobahn met pinksteren meegemaakt, het hoosde, na verloop van een 10 tal kilometers begon die opeens weer. Daarna geen last meer gehad. Heb de bougiekappen naderhand met anti-vocht bespoten en het afdekrubber van de bougiekap vervangen.

Groeten Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 aug. 2007 10:29 
Ik heb het wel eens me gemaakt, is geen vreemd verschijnsel. Is de andere kant nog heel mooi met vonken, zo ja dan zou het de cdi unit kunnen zijn.
Blijkt daar de vonk ook niet ok, kan het de dynamo zijn, maar met een hulp cdi ben je daar zo achter.

Check altijd wel de bobines en bedrading.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver gghouweling
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 aug. 2007 12:00 
@ Joost Hilders

Ik ben (naar mijn idee) systematisch te werk gegaan:
-geen vonk links,
-bougie vervangen door goed exemplaar, geen verbetering,
-bougiedop door andere vervangen, geen verbetering,
-bedrading gecontroleerd met een spanningszoeker (lampje), aansluiting links op bobine geeft geen spanning, rechts wel.
-bobine links vervangen door goed exemplaar, geen verbetering,
-uitendelijk een andere CDI geprobeerd en toen lieptieweer.

Joost, jij noemt een duitse site waar je iets gelezen hebt m.b.t. de CDI.
Heb je de url nog ?? Ik zou daar graag ook even kijken.


m.vr.gr.
Gijs.

-

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 aug. 2007 22:50 
http://weltformel.gmxhome.de/doc/PAGE5.HTM


Ga hier maar eens kijken.
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver Floris
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 14 aug. 2007 22:07 
Mijn rupertgereviseerde CDI arriveert per Belgische koerier in SJK.
Als je wilt mag je ermee proefrijden.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver gghouweling
Gast 
#11 | Geplaatst: 19 aug. 2007 22:00 
Beste mensen,

Had vandaag even de gelegenheid om de defekt CDI te slopen.
Na wat prut verwijderen bleek dat één van de 2,2 uF condensatoren opengebarsten is. Dan doet dus 1 cylinder het niet.......

Ik ben van plan om t.z.t. de oude oude CDI weer te vernieuwen en daarbij het "Rupert-schema" te gaan gebruiken.

@Floris
Bedankt voor het aanbod om proef te rijden maar SJK zit/zat er even niet in.
Ik heb toch zoiets van hij doet het of niet en als het schema en opbouw goed is dan zit dat wel snor.


m.vr.gr.
Gijs.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 20 aug. 2007 09:53 
Wat maakt het dat de ene CDI kaduuk gaat en de andere niet ?
In mijn hele CX historie (toch al wel zo'n 225.000 km de afgelopen 15 jaar op diverse CX'en en ik rij gemiddeld ongeveer 15.000 km per jaar voornamelijk woon-werk verkeer) heb ik nog geen enkele defecte CDI gehad. Slechts 1 keer heeft een stator het begeven (en dan ook alleen het dynamo gedeelte wat niet meer laadde).
Ook bobines schijnen het eeuwige leven te hebben. Wel heb ik de bougiedopen vervangen/schoongemaakt en voor een goede geleiding van de stroom een klein stukje van het uiteinde van de bougiekabels geknipt.
Ik heb 12 CX'en rijdend allemaal CDI en geen enkele heeft ontstekingsproblemen.
Heb ik geluk ........ of hebben anderen pech ?
Of zit bij mij het grote onheil er uiteindelijk toch aan te komen ?
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver gghouweling
Gast 
#13 | Geplaatst: 20 aug. 2007 11:42 
Tsja Hans, zo redeneerde ik eigenlijk ook. Ik wilde die ene CDI-unit die ik in de rommelbak had al eens te koop aanbieden want "de mijne doet het goed en gaat niet kapot". Gelukkig zat hij zo diep in de bak dat ik er nooit toe gekomen ben. Gelukkig maar, ik kan nu tenminste nog rijden.
Ik heb het gevoel, zeker nadat ik ontdekte dat er een condensator gebarsten was, dat een CDI toch wel veroudert, ondanks het ingieten en een rustig plaekje (dus niet al te warm) onder de buddy. Het zijn tenslotte gewone electronische componenten die ook niet het eeuwige leven hebben. (De ervaring leert dat het dan ook meestal de condensatoren zijn die het eerst de geest geven.)
Dat betekent dus dat je vanaf een bepaalde leeftijd moet rekenen op een CDI die kapot kàn gaan (hoeft natuurlijk niet).

Mijn CX is van '79 dus niet de jongste meer. Hopelijk houd de reserve CDI het een poosje uit totdat ik weer een vervanging heb.

m.vr.gr.

Gijs.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 In de herhaling: CDI-unit

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven