De levensduur van een distributieketting hangt vooral af van het periodiek spannen. Immers als de ketting de kans krijgt om te gaan 'slaan' dan zal de slijtage kwadratisch toenemen. Ook de kettingspanner krijgt het dan daardoor zwaar te verduren.
Zelf loop ik elke 2500/3000 km even de klepspeling na en stel dan gelijk de ketting. Bij elke 2e keer ververs ik de olie + filter.
Heb eigenlijk nooit problemen. M.i. moet de ketting dan wel zeker 80.000 km mee kunnen.
De handmatige spanner zelf is wel een ander verhaal. Daar heb ik al vaker last mee gehad; die wil vlak onder het bovenste bevestigingsoog graag breken. Als je kijk naar de constructie is dat ding op het punt waar die het meest wordt belast het dunst (maar misschien moet dat dynamisch materiaal technisch ook wel zo). Alleen juist daar breekt ie, meneer Honda!
Als ik dan toch het blok open heb dan vervang ik ook gelijk de ketting (eigenlijk best wel een duur geval m.n. als je het per schakel bekijkt).
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.