Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

starten Cx 650

 
Schrijver erikerna
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 aug. 2007 23:46 
Hallo. Ik heb een vraagje voor de techneuten. Mijn Cx 650 E start `s morgens niet altijd goed. Als de motor koud is? (het is nog niet koud) loopt hij even op 1 cylinder, lijkt het. Even daarna pakt hij goed op. Dus, als de motor wat warm is is er niks aan de hand. Wat ik vernieuwd heb is het volgende, Bougie`s, bougiedoppen(orgineele) luchtfliter, oliefilter, olie, en de carbs zijn synchroon gesteld.
Nu is mijn vraag, wat zou er aan de hand kunnen zijn ? Mijn cx moet nml. de winter door(met mij erop). En ik ben bang dat naar mate het kouder wordt het starten slechter zal worden. Vorig winter was ik nog geen eigenaar van deze motor dus heb ik nog geen koude start ervaring met deze. Mijn vorige motor (cx 500) deed het altijd prima maar ja, je wil een keer iets anders.
Wie heeft een goed advies, of dezelfde ervaring ?

Erik

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 aug. 2007 00:22 
Hallo Erik,

Het is een bekend, genetisch bepaald, probleem. Zoek maar eens op "starten", met de zoek-button, hierboven in de zwarte balk.

Het lijkt er op dat je zo'n beetje alles hebt gedaan om het startprobleem te tackelen. Je zou nog een flesje carburateurreiniger aan de benzine kunnen toevoegen om eventuele gomvorming (van lang stilstaande benzine) te verwijderen.
Wat altijd goed helpt is een frisse accu, goed op vloeistofniveau, en aan de druppellader. Als hij (bijna) elke dag wordt gebruikt, mag het starten geen problemen opleveren.

Suc6, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver udent

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 aug. 2007 20:36 
ik had hetzelfde,

bougies eruit na een dag stilstaan , en rondstarten , komt er water uit een bougiegat?
koppakking waterlekage.

gr Theo.
theo cx ds

Schrijver erikerna
Gast 
#4 | Geplaatst: 29 aug. 2007 22:16 
Roelof en Theo. Bedankt voor jullie reactie. Mijn conclusie is op dit moment dat mijn koelvloeistof pijl knap laag is. Ik ben dus bang dat Theo gelijk zal krijgen. Theo, wat is bij jouw het vervolg van het probleem. Heb je de koppaking vernieuwd ? Waar moet ik verder op letten, en heb je enig idee wat de kosten zijn als je dit laat doen ?
Ik heb ook een te hoog olieverbruik. Kan dit er mee te maken hebben ?

mvg Erik

Schrijver Ray
Gast 
#5 | Geplaatst: 30 aug. 2007 16:25 
Hmm, dat klinkt niet best. CXen starten niet best, maar mijn 650 gaat wel lekker, als ik maar elke dag rij. Ook als het koud is. Als je en water kwijt bent, en je hebt olieverbruik, dan kan je koppakking wel eens door zijn. Rookt het beestje? Ik zou zeggen: vul koelvloeistof en olie goed aan, en hou het eens in de gaten.
Hoe zien je bougies eruit? Hou die ook ff in de gaten.

Dat staren op één poot, waarna de tweede erbij komt doet de mijne ook als ie een week heeft stilgestaan. Geen probleem, dat zit in de genen!
Groeten
Ray ( die hoopt dat het allemaal meevalt..)

Schrijver erikerna
Gast 
#6 | Geplaatst: 30 aug. 2007 22:14 
Hoi Ray. Wat het roken betreft, ik let er iedere keer wel op maar zie het eigenlijk nooit roken. Bougie`s er net even uit gehad, links is hij zwart, rechts is hij wit. (......probleem links ??) Ik kreeg de linker bougie er ook iets minder makkelijk uit als de rechter,verbeelde ik me,....?
Ik rijdt er ieder dag mee naar mijn werk, en hij loopt dan als een speer. Sinds een paar weken heeft hij dit probleem. Vandaag knalde hij ook een keer in de uitlaat,......?

Stel dat het mee zou vallen, wat zou er dan aan de hand zijn ? En ik durf het bijna niet te vragen,......... als het tegen valt ?

gr. Erik

Schrijver Ray
Gast 
#7 | Geplaatst: 31 aug. 2007 13:27 
Toch iets met de carburatie zou ik denken. Bougies horen eigenlijk een beetje een gezellige cafe-bruine aanslag te hebben, en wit en zwart is eigenlijk allebei niet goed; zwart is te rijk, wit is te arm ( te heet). Check eens op de inlaatrubbers, geen scheuren?
Een knal = naverbranding= onverbrande benzinedamp in de uitlaat die toch ontbrand. Komt waarschijnlijk van de linkerkant af.
Ik zou de sychroonstelling nog eens laten checken, want het klopt niet echt zo.
Lastig zo, maar ik gok toch op slechte carburatie. Hou het roken goed in de gaten ( trek je wel eens écht goed door....9500 rpm?), en je vloeistoffen dus koelvloeistof en olie.
De CX650 heeft geen slecte reputatie vwb kapotte koppakkingen. De compressieverhouding is zelfs lager dan die van de 500.
Succes
Ray ( die hoopt op een goedkope oplossing)

Schrijver MIOB
Gast 
#8 | Geplaatst: 31 aug. 2007 13:40 
Dat de rechter bougie zwart en ant is als hij alleen links heeft gelopen is niet zo gek.

Extra indicatoren voor een lekke koppakking (hoeven niet altijd voor te komen):
- als je je oliedop eraf draait akn er witte smudge (soort viesgele mayonaise) aan zitten: vocht in je olie, waarschijnlijk je koppakking
- olielaagje op je koelvloeistof
- even de motor laten lopen zonder radiatordop: hij mag stromen, maar niet borrelen


Misschien heel stom en knullig, maar cotroleer je chokekabel eens, is in 2 minuten gebeud. Bij mij kwam de choke er niet helemaal in waardoor hij slecht starte, duurde even voor ik dat door had. Gooi eens een beetje carbreiniger door de benzine ook, kan nooit kwaad.


voor de bougiekleur:

http://www.2cv.nl/alledag/storing_bougie.html

Schrijver erikerna
Gast 
#9 | Geplaatst: 31 aug. 2007 14:44 
Morgen ga ik weer proberenhet een en ander (te laten) controleren/ afstellen. Ik zit alleen wel met het feit dat ik koelvloeistof bij moest vullen. Als het koelsysteem lek zou zijn, moet dit te zien zijn, lijkt me.
Om weer terug te komen op Theo z`n verhaal en eigen ervaring,........de koppakking toch lek ? Als ik de radiateurdop eraf heb als de motor warm is zie ik geen luchtbellen of iets dergelijks.

Wat het doortrekken betreft (Ray), sinds ik de 650(weer) rijdt trek ik de motor met veel plezier een keer lekker door. Vergeleken met de 500 een bult meer vermogen, heerlijk.

Erik

Schrijver Ray
Gast 
#10 | Geplaatst: 31 aug. 2007 15:18 
Volgens mij gaat het wel meevallen hoor....

Ja, fijn he, die extra power van de 650! Het zijn maar 15 lullige paarden extra en wat koppels, maar jeetje, wat kan je toch hard gaan met de 650, blijft maar trekken en qua sturen is het ook een wereld van verschil......Over de remmen hoeven we het niet te hebben...:-)
Maar ik bedoelde dus qua test om te zien of ie rookt. Als ie goed warm is gewoon in zijn vrij eens goed opentrekken.....een beetje rook mag best, maar witte rook izze nie goe!
Groeten
Ray ( die ook rookt en weet dat het niet goed voor 'm is....)

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 1 sept. 2007 08:34 
Erik als je het niet aan durft kom dan naar Wieringerwerf en dan Nou nou die 650 tichers hebben toch wel veel problemen zo als ik lees
Maar een paar goede oplossingen hier voor
Koop twee nieuwe bogie`s
Haal de weerstand uit de bogie doppen
gooi een halve bus carburateur reiniger in de tank [wel eerst de tank vol doen of eerst de reiniger ]
Controlleer na een lange rit na afkoeling hoe de bogie`s er uit zien
Licht bruin tegen wit aan is super
Als je nieuwe bogie`s plaatst dan aan de draad stuk wat vet of olie smeren niet overdadig
Erik als je het niet aan durft kom dan naar Wieringerwerf en dan help ik je daar mee en kunnen we het geheel goed afstellen met de test bank
Ouwe_Jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver erikerna
Gast 
#12 | Geplaatst: 1 sept. 2007 14:47 
Ik wordt er nog niet wijzer van. Ben vandaag bij de motorzaak (goeie kennis) geweest en heb mijn twin laten controleren. Samen met mijn verhaal hebben ze daar niet het idee dat de kop lek is. Compressie laten meten, ruim 9 bar over beide cylinders,...........? Klopt dit ongeveer???
Ik zit nog steeds met het feit dat ik wat koelvloeistof bij heb moeten vullen. Mijn motorman had het over het uitgooien van de koelvloeistof via de overstort. Waardoor kan dit gebeuren ? (Mijn ventilator slaat wel aan)
Komende week ga ik Ouwe_Jan z`n verhaal erbij op pakken. Bougie`s de "R" verwijderen, en de carburateur reiniger erbij pakken. Ouwe_Jan nog bedankt voor het aanbod om te helpen. Je woont niet helemaal in de buurt voor mij (Holten) maar ik ga het zeker onthouden.

Ben blij met de rijeigenschappen van de 650, maar mis toch mijn 500 wat het starten betreft.

Erik

Schrijver erikerna
Gast 
#13 | Geplaatst: 1 sept. 2007 14:59 
Trouwens, het verwijderen van de weerstand en het plaatsen van een balpen veer,......... Zo`n dun draadje i.p.v die orgineele weerstand. (pen van 5 mm dik) Hoeveel stroom kan dat balpen veertje aan. Of snap ik iets niet.( als elektroman ??).

Erik

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 1 sept. 2007 15:22 | Aangepast door: ouwe_jan 
Erik nee hoor je begrijpt het best maar er zijn enkele dingen die wij allemaal hebben geleerd in de loop van de tijd
de bogie`s van een 650 en ook 500 zijn allemaal al van een weerstand voorzien dus een weerstand in de bogie dop is dan dubbel op
Het veertje wat in de bogie dop zit trek je uit elkaar zo lang als de weerstand is [maar er zijn ook bogiedoppen waar een alluminium staafje in zit en deze verander ik met een oude balpoint veer ] hoop dat je dit genoeg vindt anders gaan we verder als je er om vraagt
groeten O.J.
p/s raak niet in de war met stroom en spanning
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver erikerna
Gast 
#15 | Geplaatst: 26 sept. 2007 23:29 
Oke,hoe is het met mijn startverhaal van 650E.
Na het een en ander getest te hebben is mijn conclusie ( denk ik).
Het valt nog wel mee met de CX. De carburateurreiniger heeft z`n werk goed gedaan, en hij start weer prima. Op dit moment zitten er bougiedoppen op met weerstanden, (geen probleem)
Ook heb ik de duitse snelweg wat verkend met de twin.(voor langere tijd en met hoge snelheid, wat trekken dat ding.) Het blok is dus lekker warm geweest. En ik zou zeggen, dat het olieverbruik niet abnormaal is. Koelvloeistofpijl nog steeds in orde.
Het lijkt er volgens mij op dat de motor langere tijd heeft stil gestaan. En nu moet hij nog wat wennen aan zijn nieuwe baasje.

Ik zou dus ook zeggen, met dit soort startproblemen, gooi er een flesje carburateurreiniger tegen aan.

allen bedankt voor de reacties

groet`n ,

Erik

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 starten Cx 650

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven