Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Wat kwam ik nou weer tegen....

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 29 aug. 2007 21:57 
Het is triest.

Mijn "blauwe engel", waar ik hoop en vreugde op gebouwd heb, heeft naast de deugden van starten en redelijk lopen, ook enkele lelijke gebreken. En niet alleen het vrij hoge verbruik van rond de 1:14.

Omdat ik nog steeds een kuip heb liggen, zij het dan dat 'ie rood is, probeerde ik of de schroeven achter de radiator kap een beetje gangbaar waren. De kap eraf, vier schroeven los, nee drie, de vierde zat er al niet in. Kan iemand vertellen trouwens hoe dat het beste gaat , die kap eraf ?

En toen zag ik het al. Rechts boven zat er geen tapeind met een moer, maar een flinke bout. En los kwam hij ook veels te makkelijk. Het einde van de schroefdraad had flink wat aluminium meegenomen. Het ging weer vast, maar ook maar net.

De overige drie ophangpunten (ik meen dat ze van de fan-omhulling / radiator ophanging zijn ) zitten nog 'normaal' vast, en zijn (gelukkig) enigszins gangbaar.


De grote vraag : Hoe schadelijk is die bout, en is dat te repareren, en zo ja, hoe dan ? Iki denk niet dat ik het wil wagen om de kuip eraan op te hangen....


Harmony,
Hans.
( en toch is een CX een leuke en fijne motor ! )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 aug. 2007 22:58 
Hans,

Hangt er vanaf hoezeer de schroefdraad in het gat is beschadigt;

evt. met een tap voorzichtig nadraaien op de juiste diepte.
Als er dan voldoende schroefdraad van kwaliteit overblijft zou je een nieuw tapeind kunnen plaatsen en extra borgen met lock-tite.
Dat zit meestal stevig en betrouwbaar vast.

Als het echt niet lukt en de ruimte (dikte) laat het toe, dan zou je kunnen overwegen om uit te boren en grotere schroefdraad te tappen.
Je zult dan wel een asymmetrisch tapeind moeten maken;
dat wil zeggen een tapeind waarvan aan de ene zijde grotere schroefdraad zit dan aan de andere zijde.
Letwel, je moet dit zeer voorzichtig doen, het wordt er nooit sterker door dan de originele constructie.

Zo'n asymmetrisch tapeind, maakte ik op de draaibank door een groter tapeind een stukje af te draaien en er dan vervolgens kleinere schroefdraad op te snijden.

Succes , Joost
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver voorbijganger
Gast 
#3 | Geplaatst: 30 aug. 2007 08:48 
Hm als ik eerder las hoe ver hans zijn kennis en moed rijkt , dan denk ik dat locktite de oplossing is. Of mogelijk een helicoil maar ik weet niet of dat ook hier mogelijk is. Daar ik er zelg geen ervaring mee heb maar er wel al veel over heb gelezen.

dan boor je het gat groter uit met een speciale helicoil boor en zet er een veerachtig spiraal in (de helicoil) . Dit alles met speciaal gereedschap wat echter overal te koop is. Helicoils zijn vaak los te kopen bij de automaterialenzaak.

Nadeel is de eerste aanschaf van helicoil gereedschap, dat is ook de reden dat ik het nog niet in huis heb.

Ook heb ik geen gat zonder schroefdraad dus
Nou efin ik hoop dat je er wat mee kunt, of dat iemand het voor jou wil doen.

Schrijver jost

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 30 aug. 2007 10:08 
Bij mijn eerste blok heb ik ook bij 1 tapeind de draad gedeeltelijk meegenomen. Heb toen kneedbaar staal in het gat gedaan en daarna het tapeind. Zit al een jaartje of 20 vast (met polariskuip.
gr. Joost
Not all those who wander are lost.......................

Schrijver edward
Gast 
#5 | Geplaatst: 30 aug. 2007 10:49 
Hans, ik heb precies hetzelfde. ik heb Locktite gebruikt, maar ben niet overtuigd. Rij er desondanks al een jaartje of drie mee rond, gelukkig hangt het blok niet aan die ene bout ;-)

Dat vloeibare staal, dat klinkt beter!

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 30 aug. 2007 15:46 
Probeer eens een wat langere bout.
Vaak gaat de originele niet tot helemaal op het eind in het gat. Er is dan nog een stukje onbeschadigd schroefdraad over waar je de zaak mee vast kunt zetten.
Ook kun je proberen het gat wat dieper te boren en daarin de schroefdraad dieper te tappen. Maar veelal is daar onvoldoende 'vlees' voor over.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ray
Gast 
#7 | Geplaatst: 30 aug. 2007 16:12 
ik zeg HELICOIL!
Groeten
Ray ( die wel eens vaker wat zegt, maar nooit zomaar)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 30 aug. 2007 21:54 
Fijn dat je zoiets zegt Ray, want ik liep er ook al een beetje aan te denken.
Ik heb het internet eens nagesnuffelt, en er staat hier een aardig verhaaltje, met de opmerking dat een leek beter zijn handen thuis kan houden. Informatie bij mijn motorman in Veenendaal THV leerde me dat het niet zo'n heel erg langdurig (en dus kostbaar) werkje zou zijn.

In elk geval moet de radiator kap er weer af.
Kan dat zomaar ? Of doe ik weer wat fout ? Want als ik alleen de kap loshaal dan krijg ik dat ding bijna niet naar beneden, omdat de remslangen daar in de weg zitten. Dus eerst verbindingsstuk onder het balhoofd losmaken ?

Harmony,
Hans.
( die z'n Peters WPH af en toe heel onduidelijk en verwarrend vind )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 31 aug. 2007 00:12 
Hans,

met die kap doe je niks fout. Ik maak ook altijd de remverdeler los, en haal ook nog het rooster uit de kap (4 schroefjes voorop, let op de busjes). En dan nog gaat 't niet soepel..

Als je ermee naar de motorman gaat kan je de kap er beter zelf vooraf afhalen, scheelt weer arbeidsloon. Van zo'n stukje rijden zonder kap krijgt de engel het heus niet te warm.

gr.

Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 1 sept. 2007 11:31 
Ik ga steeds verder kijken, zelfs verder dan mijn neus lang is...

De voorste klepdekselbout van de linker cilinder is ook niet meer origineel. Ik vond vandaag de moed om die eens los te halen. Dat is een gewone M8 bout, niet de bout die er normaal in zit, met dat puntige uiteinde. Om de zaak een beetje pas te laten zijn hebben ze de rubber ring die bovenop zit nogal ver afgesneden.

Ik ben een beetje van 'origineel is goed' ingesteld, en zou graag daar weer zo'n originele m6 in willen hebben. Is er een oplossing voor dat probleem ? Een verloopbus M8 naar M6 of zo. Bestaat dat ?
Of wordt het dan cilinder vervangen ?

Harmony,
Hans.
( die voor elke oplossing wel weer een probleem weet :) )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 1 sept. 2007 11:43 
als je bij die motorman bent daar gelijk ook een helicoil in

de prijs van de helicoil is het niet en als ze er regelmatig mee werken is het ook zo gebeurd alleen het gereedschap om die dingen erin te kunnen draaien is duur (in onze ogen dan )
bij mijn vorige baas (helaas bestaat dat bedrijf niet meer ) gebruikte wij die dingen bij een standaard onderdeel van de machine omdat de kracht op de draad te groot was , dus standaard bij de fabrikage een helicoil er in .

gr A Koopmans

Schrijver yvan
Gast 
#12 | Geplaatst: 1 sept. 2007 16:38 
Sorry vrienden, Ray heeft gelijk!!!! Helicoil !!!!!

Yvan (die zijn jeugd in een Hondagarage heeft gesleten)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 1 sept. 2007 17:57 
Helicoil, okay.

Voor de M10 die bijna is 'uitgedraad' lijkt me dat de beste oplossing.

Maar de M6 die is vervangen door een M8 ? Van het cilinder deksel. Is dat nog reparabel, of moet ik dat maar laten zitten omdat vervangen / repareren meer moeite kost dan dat het waard is ? Kan het bovendien wel ? Of wordt het een rampverhaal zonder einde ?

Harmony,
Hans.
( die graag schrijft, maar liever geen rampverhalen zonder einde )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 1 sept. 2007 22:01 
Hans

je hebt vast al gekeken op google naar helicoil

als de draad verrot is moeten ze altijd het gat groter boren en dan gaat daar de speciale helicoiltap in daarna de helicoil en die heeft dan weer de binnen maat van m8
maar dat staat allemaal in de tabellen die bij de set worden meegeleverd
iemand die dus dat gereedschap heeft kan je van te voren vertellen of het kan ja of nee
die hoeft alleen maar even in de tabel te kijken
dus ook geen slopen vooraf

gr A Koopmans

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 2 sept. 2007 13:21 | Aangepast door: Hansv 
Maar als het verrotte gat van de M6 bout nu is uitgeboord ZONDER gebruik te maken van een helicoil, en is uitgeboord , VERGROOT tot M8, en daarna er draad in is getapt in de maat M8, en er nu dus een slecht passende M8-bout uit de bouwmarkt in zit, i.p.v. de speciale Honda M6. Is die puinhoop dan nog te herstellen ?
Dan heb ik eerder een INSERT nodig zoals hier dan een helicoil.
Buiten draad M8, binnendraad M6. Als dat bestaat.

Harmony,
Hans,
( die vaker het onmogelijke wil )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wat kwam ik nou weer tegen....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven