Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

GL650 contactslot gerepareerd

Schrijver scsirob
Gast 
#1 | Geplaatst: 9 sept. 2007 16:23 
Mijn contactslot vertoonde al een tijdje kuren. Achterlicht viel uit, en afgelopen week wilde de motor alleen starten als ik wat aan het slot rommelde. Even stoten en alles viel weer uit 8-(( Dus op het prikbord gevraagd naar een ander slot. Marcel gaf me een hint om naar de site van Hans Versteegt te gaan, daar staat een revisiebeschrijving. Die beschrijving heb ik grotendeels gevolgd, maar toch nog een paar verrassingen tegen gekomen.. Dat wil ik jullie niet onthouden, want anderen kunnen daar ook tegenaan lopen.

Demontage ging vrij soepel, al moest wel de hele GL kuip er af. Daarna voorzichtig openmaken, met de sleutel op ON, zoals beschreven. Het binnenwerk zag er heel anders uit dan op de site van Hansv. Een zwarte kunststof schijf met daaraan de draden gesoldeerd, en een witte kunststof schijf er bovenop. Die twee moesten van elkaar. Kennelijk deed ik dat niet voorzichtig genoeg, want toen e.e.a. los kwam zag ik losse veertjes en contactjes alle kanten op springen. Wees dus gewaarschuwd! Ik heb lang gezocht om alle onderdeeltjes terug te vinden.

Het principe is vrij simpel. De zwarte schijf heeft een aantal vaste contactpunten. De witte schijf bevat een aantal koperen bruggetjes die het contact in eke stand verzorgen. Die koperen bruggetjes zitten los in het witte schijfje, met een veertje er onder om ze tegen de contactpunten aan te drukken.

Bij mijn slot blijkt een van de bruggetjes niet helemaal haaks te zijn waardoor het niet vrij in de witte schijf kon bewegen. Het veertje was niet sterk genoeg om de contacten stevig aan te drukken. Door het slechte contact was de boel heet geworden en het witte plastic iets vervormd, waardoor de boel nog vaster liep. Eindresultaat, geen contact meer.

Na zorgvuldig reinigen, het plastic bijwerken en het koperen bruggetje haaks maken heb ik alles weer in elkaar gezet. Werkt weer als een trein! Ook mijn achterlicht werkt weer normaal.

Ik heb een paar foto's van het inwendige gemaakt, maar ze zijn vrij vaag. Mocht iemand ze willen hebben, stuur even een e-mailtje.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 sept. 2007 17:20 | Aangepast door: ouwe_jan 
Zou graag de foto`s willen zien
O.J.
ouwe_jan@hondacx500.com
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver scsirob
Gast 
#3 | Geplaatst: 9 sept. 2007 18:51 
Ze zitten in je inbox. Helaas is de camera niet geschikt voor dit soort opnames, dus het is allemaal wat wazig..

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 sept. 2007 19:24 
Bedankt voor de foto`s
Is van een CX650 E slot
Ben voor jou blij dat deze het weer doet
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 GL650 contactslot gerepareerd

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven