Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

motorblok sopje ?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 sept. 2007 16:59 
Als voorbereiding op de winter heb ik maar weer eens een leuk CX wrak gekocht. Het kromme frame was min of meer verwacht. Maar één van de leuke verrassingen was een gereviseerd motorblok met (jawel) verse eerste overmaat zuigers erin, nieuwe nokkenasketting, geleiders en een pakkingset. Alleen heeft de vorige eigenaar het blok een tijdje open in de schuur laten staan..... Alles zit nu vol met stof en zanderige rommel tot in de versnellingsbak toe. De hele boel is inmiddels gedemonteerd en ziet er onder het vuil goed uit, geen schade en geen roest in de opgeboorde cylinders.

De vraag is hoe ik 't met huismiddelen schoon krijg. Nee, het mag niet in de (af)wasmachine en emmers oplosmiddel of benzine zie ik niet zo zitten.

Gewoon in een forse emmer sop? Iemand een goed idee? Of nog een set kogellagers voor de v-bak liggen?

Groeten,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 sept. 2007 17:55 
Brezan verkoopt koudoplosser/ontvetter in 5 liter verpakking. Dat kun je wel gerust in een emmer gieten. Uiteraard daarna alle onderdelen met schone olie opnieuw invetten voordat je gaat monteren.

Van die overmaat zuigers zul je veel plezier hebben. Nadat ik die in mijn blokje gemonteerd had, daalde het olieverbruik naar nul.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 10 sept. 2007 18:23 
Ik heb er geen ervaring mee, maar St.Marc schijnt heel goed te ontvetten en is milieuvriendelijk.
Succes met je winterproject!
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 10 sept. 2007 19:05 | Aangepast door: Erik1 
Remmenreiniger in een spuitbus. Gebruik ik ongeveer voor alles wat schoon moet... aan de CX dan.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver sieds

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 sept. 2007 00:02 | Aangepast door: sieds 
Gewoon met een kwast en (rode)dieselolie of wasbenzine in een teiltje schoonmaken en met perslucht schoonblazen.

Groeten Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 sept. 2007 00:52 
Yep, Dieselolie of Petroleum. Kwast en/of verstuiver (oude badkamerreiniger fles oid). Lekker soppen, schoon poetsen/blazen, klaar!

Suc6, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 sept. 2007 17:00 
aan het schoon maken heb ik niks meer toe te voegen, echter wat daar na komt is mischien ook wel een goede tip. Ik zandstraal nog wel eens een motorblok en dan weet je dat je de ergenis over je heen roept. Mijn tip is dan ook om het blok na dat alles is schoon gemaakt zo als hier boven beschreven in elkaar te monteren en dan tien minuten rustig te laten draaien met goed kope olie. Dan spoelen met nieuwe olie en hiermee eens tien minutenten te rijden. Daarna de olie weer vervangen voor goed en nieuwe olie. Telkens olie filter vervangen daar waar nodig is. Dit kan men aflijden aan het vuil dat je in de olie filterhuis tegen komt. Je zal ev van versteld staan wat er na een goede schoonmaak beurt nog te vinden is. Is het oliefilterhuis schoon, dan is de rest ook schoon. Uit ervaring weet ik dat je altijd nog vuil na 2 keer spoelen kan verwachten.
Olie filter kan los gehaald worden zonder olie af te tappen, als alles schoon is kan men nog wat langer door rijden met die olie.

Groetjes marco becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 sept. 2007 09:19 | Aangepast door: brinkcx 
Voor wie weten wil wat het nu geworden is (de vraag was dus naar huismidddeltjes!) :

- de koudontvetter (advies Floris) zou waarschijnlijk het mooiste geweest zijn en schijnt zelfs in een biologisch afbreekbare soort verkrijgbaar. Maar het plaatselijke autowas bedrijfje heeft naar blijkt inmiddels een andere installatie zonder motor-was-spuit. Dus lekker insoppen daar en dan afspuiten ging niet door.

- Emmers/bakken met benzine of diesel gingen niet omdat ik a) dat niet echt in huis wil hebben b)wat moet ik met de overgebleven vuile resten
en c)ik heb geen bak die groot genoeg is en niet ook oplost.

- spuitbussen : zou ik er teveel van nodig gehad hebben (veel Euro's) en lost wel op maar spoelt vuil (stof/zand troep) niet weg. Met alle oplosmiddelen ook niet zo vreselijk gezond, zelfs niet in de garage met de deur open.

- Zandstralen (al dan niet na schoonspoelen) zou ik niet durven wegens de resten en valt ook niet onder de huismiddeltjes. Het advies van Marco om bij eerste geruik een keertje snel olie&filter te wisselen is prima, stond al op de lijst

Wat dan wel? Nou bij rondsnuffelen in huis terwijl de chef keukenbeheer even afwezig was vond ik een spuit "dreft losweekmiddel". Eens geprobeerd op klein onderdeeltje, leek goed te werken. Vervolgens daar de grote brokken ook mee gedaan (inspuiten, met kwast schrobben, onder lauwe kraan afborstelen). Dat kon nog net in huis en nu ziet het er allemaal een stuk beter uit. Nabewerken met een spuitbusje voor gemiste kleine hoekjes, pakkingresten etc., daarna met WD40 inspuiten tegen corrosie en dat verdrijft ook gelijk restjes vocht (cylinderwanden!)

Kort samengevat :

Dreft losweekmiddel (2 stuks spuitflacon à E3,69) en dan onder de kraan

D'r zullen ook wel andere vergelijkbare middeltjes zijn. Een goedkoop flesje uit de zgn. "action" winkel werkte niet.

gr. en dank voor de adviezen,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Albert
Gast 
#9 | Geplaatst: 17 sept. 2007 08:34 
Ik gebruikt altijd Dasty van de Wibra, werkt erg goed, ook op trialmotoren. Dat is ook een vet oplosser, even laten inweken en afspoelen. Maar dan voor Wibra prijzen.

Albert

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 motorblok sopje ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven