Voor wie weten wil wat het nu geworden is (de vraag was dus naar huismidddeltjes!) :
- de koudontvetter (advies Floris) zou waarschijnlijk het mooiste geweest zijn en schijnt zelfs in een biologisch afbreekbare soort verkrijgbaar. Maar het plaatselijke autowas bedrijfje heeft naar blijkt inmiddels een andere installatie zonder motor-was-spuit. Dus lekker insoppen daar en dan afspuiten ging niet door.
- Emmers/bakken met benzine of diesel gingen niet omdat ik a) dat niet echt in huis wil hebben b)wat moet ik met de overgebleven vuile resten
en c)ik heb geen bak die groot genoeg is en niet ook oplost.
- spuitbussen : zou ik er teveel van nodig gehad hebben (veel Euro's) en lost wel op maar spoelt vuil (stof/zand troep) niet weg. Met alle oplosmiddelen ook niet zo vreselijk gezond, zelfs niet in de garage met de deur open.
- Zandstralen (al dan niet na schoonspoelen) zou ik niet durven wegens de resten en valt ook niet onder de huismiddeltjes. Het advies van Marco om bij eerste geruik een keertje snel olie&filter te wisselen is prima, stond al op de lijst
Wat dan wel? Nou bij rondsnuffelen in huis terwijl de chef keukenbeheer even afwezig was vond ik een spuit "dreft losweekmiddel". Eens geprobeerd op klein onderdeeltje, leek goed te werken. Vervolgens daar de grote brokken ook mee gedaan (inspuiten, met kwast schrobben, onder lauwe kraan afborstelen). Dat kon nog net in huis en nu ziet het er allemaal een stuk beter uit. Nabewerken met een spuitbusje voor gemiste kleine hoekjes, pakkingresten etc., daarna met WD40 inspuiten tegen corrosie en dat verdrijft ook gelijk restjes vocht (cylinderwanden!)
Kort samengevat :
Dreft losweekmiddel (2 stuks spuitflacon à E3,69) en dan onder de kraan
D'r zullen ook wel andere vergelijkbare middeltjes zijn. Een goedkoop flesje uit de zgn. "action" winkel werkte niet.
gr. en dank voor de adviezen,
Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰