Hallo Joosts e.a.
ik heb mezelf wat in de nesten gewerkt geloof ik ..... Beetje ongelukkig verwoord wat ik bedoelde. Laat me dat even goedmaken met wat uitleg dan, ik heb 't inmiddels zelf ook eens echt goed in de schemas nagezocht.
Bekijk het volgende overzichplaatje van Honda (klik voor groter plaatje) :
Daarin zie je het regel IC dat aan een kant de spanning meet in de bedrading (zwarte draad van regelaar), en aan de andere kant drie SCRs (of triac of iets dergelijks) die aan de drie windingen zitten van de dynamo.
De truuk is dat wanneer de regelaar een hoge spanning ziet, het de SCRs open stuurt. In wat plastisch gewoon nederlands betekent dat dat er drie kraantjes waardoor de stroom naar massa kan afvloeien zover open- of dcht gezet worden dat de door de regelaar gemeten spanning op de gewenste waarde komt. Volgens Honda spec dus ergens tussen de 14 en 15 volt. Zijn er veel gebruikers, dan hoeven de kraantjes niet of nauwelijks open. Zijn er echter GEEN gebruikers en is de accu vol geladen, dan gaan de "kraantjes" wijd open en gaat ALLE stroom dus vrolijk direct weer naar massa. De regelaaar sluit dan zo ongeveer de dynamo kort en alle elektrische energie wordt weggegooid. De dynamo zelf blijft echter ook dan vol vermogen leveren.
Bij een typische auto dynamo werkt dat totaal anders, die hebben een ingang die door de regelaar (andere soort!) bediend wordt zodanig dat de dynamo alleen levert wat nodig is. Komt ook bij motorfietsen voor, het verschil zie je daaraan dat zo'n dynamo koolborstels heeft. Die van de CX dus niet, daar valt niks te regelen. Draai je dr'aan, dan levert ie spanning.
Er zijn ook motorfietsen die het heel primitief oplossen door keihard met de schakelaar windingen bij of af te schakelen, dat regelt dus niet zo netjes als die op de CX. Sommige oudere Suzuki's bij voorbeeld doen dat zo, die zijn dan vaak ook berucht voor kokende accus of kapotte lampen.
Even terug naar mijn vraag : de opbouw met de regelaar is erop gericht dat de accu zo lang mogeljik een spanning krijgt aangeboden die hoog genoeg is om te laden, laten we zeggen zo 14,5 volt. Dan verwacht je niet dat de spanning op de accu stijgt als je gebruikers inschakelt. Marco stelt voor eens naar de bedrading rond de regelaar te kijken, want als daar slechte kontakten in zitten kan het zijn dat de regelaar een lager voltage "ziet" dan er echt is en dan te hoog gaat regelen. Kan best zo zijn, moet ik nog eens grondig nameten en da's lastig als de motor niet draait. Mogelijk ga ik de zwarte draad waarop de regelaar meet eens direct op de accu + monteren, dan zou 't over moeten zijn als de - verbinding redelijk in orde is.
Hopelijik verduidelijkt dat de zaak wat, sorry voor de onduidelijkheid.
(en dan nog zou ik wel eens willen weten wat anderen meten :=) )
gr.
Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰