Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

regeling laadspanning

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 sept. 2007 09:40 | Aangepast door: brinkcx 
Bij controle van het eleltrische spul na problemen tijdens SJK (sluitinkje in bedrading bij vol uitsturen naar links, draadje los in koplamp) viel me het volgende op :

- laadspanning gemeten op accu, CX500Z met CDI ontsteking :

Verhoogd stationair na start : 13,8 V geen gebruikers. Lijkt me mooi.

Nu klein licht aan steken : 14,3 Verhoogd ?? Ook goed.

Groot licht : 14,8 Nog hoger ! Accu water in de gaten houden !


De waarden zelf zijn niet zo interessant (al is 14,8 vrij hoog), het verrassende is dat de spanning stijgt bij toenemende belasting. Bekend is dat de regelaar meer spoelen kan bijschakelen, maar dan nog.

Ik kan zelf niet even een andere regelaar proberen (heb ik wel) omdat een vorige eigenaar wat connectoren daar vervangen heeft door vaste verbindingen. Als er nu een andere regelaar op moet is dat weer verbouwen en ik heb geen problemen. Accu is goed. Bedrading ook goed , bij opbouw nagemeten.

Kan iemand eens nameten op de eigen CX, gewoon even met de voltmeter op de accu laten draaien, licht aan/uit doen, en de resultaten hier laten horen?

Iemand die kan vertellen hoe de regelaar echt in elkaar zit zou natuurlijk ook mooi zijn! Het Honda plaatje laat alleen zien dat de regelaar per spoel naar massa kan schakelen, die spoel laadt dan niet meer mee. Maar hoe ie dat doet staat er niet bij. Puls? Analoog? Keihard aan/uit op drempelwaarde?

Dank,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 sept. 2007 11:49 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Even een opmerking, omdat mijn dynamo het begeven heeft tijdens mijn vakantie : Zou de oorzaak kunnen zijn , dat ik teveel extra apparatuur tijdens het rijden oplaad ? Continue een PDA met navigatie + een telefoon, of de GPS ontvanger, of de camera accu ? Omdat het een Canadese import is, brandt ook het licht altijd. Transistor ontsteking.
Het is maar een vraag, maar wel belangrijk.

Groeten van Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 sept. 2007 12:37 
Hallo Henk,

jammer van je vakantie ! Voor zover ik weet kan je een dynamo niet echt overbelasten, eenvoudig omdat de regelaar altijd wegmaakt wat je niet gebruikt en de dynamo in feite altijd zo ongeveer vol belast draait. En meer gebruiken dan er is gaat niet. Als je teveel gebruikt laadt de accu niet meer bij en dan was je niet tot Spanje gekomen lijkt me.

Wat de regelaar/gelijkrichter en de bekabeling er van vindt om altijd vol belast te zijn door gebruikers is weer wat anders, maar dat was jouw probleem niet als ik 't goed begrijp.

Wie meer of beter weet : laat horen graag !

gr.

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 sept. 2007 16:10 
Als er veel zaken aan gezet worden op of aan de fiets, krijgt men potential verschillen in de draad boom en naar massa. Hierdoor is de meting die de spannings regelaar vericht niet nauwkeurig genoeg.
Echter de spanning zal pas in elkaar zakken boven het verbruik dat de dynamo kan leveren. Ik dacht dat een cx ongeveer 245 watt leverd. Hierboven zal de spannings regellaar niks meer gaan kortsluiten naar massa. En zal de spanning gaan zakken. Als men bijvoor beeld voor die 245 watt miximaal blijft zitten dan zal de spanning dus iets kunnen oplopen omdat de potentiaal verschillen in de draad boom naar de spannings regelaar dus een verkeerd beeld geven. Boven de 15 volt wordt het dus op passen.
14.8 lig ik niet wakker van.
Loop je massa na van de spannings regellaar en controleer die dus.

Dan nog even over het bij schakelen van spoelen, ik kan dat niet terug vinden. Het is een constand leverende dynamo die zijn teveel aan elektra staat te verstoken naar massa. Meet de amperage maar eens in de gele draden. Let wel wissel spanning staat daar op dus met dan ook met de stand op AC. 25ampere.
Nu zul je zien dat de dynamo altijd hard staat te werken met 3 spoelen tegelijk.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 sept. 2007 16:18 
Hallo Marco,

prima, logisch, ik zal de massa naar de regelaar nog eens extra nazien. Zou goed moeten zijn, maar dat hebben we meer gehoord.

Over dat "afschakelen" dat is een wat ongelukkig gekozen en hier verkeerd woord. Er wordt inderdaad niks afgeschakeld, maar het overtollige naar massa afgeleid, sorry voor de verwarring.

dank,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 sept. 2007 23:22 
Wat zonder van de energie zeg trouwens: continu 245 watt naar de massa toe. Zo werkt de dynamo van een auto toch ook niet? Als je zware stroomverbruikers inschakelt gaat het stationair omlaag. Volgens mij is dat omdat de draaiweerstand van de dynamoas groter wordt door het moeten opwekken van meer stroom.
Van de cx heb ik zoiets nooit gemerkt.
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 sept. 2007 22:23 
Hoi Frans,

Als ik de komende week tijd heb, zal ik e.e.a. bij mij eens nameten.

NB: Je had het over bijschakelende spoelen bij hogere belasting....
Daarover kan ik op het schema niets vinden. Wel weet ik dat bij de CB350 via de lichtschakelaar tegelijkertijd de beschakeling van de dynamo wordt gewijzigd om op die manier spoelen bij te schakelen.. Daar gebeurt het dus in ieder geval.

Verder vind ik het vreemd dat een dynamo met alle geweld zijn vermogen zou moeten leveren. Normaal gesproken heb je zoiets als nullast en vollast. Een dynamo kan het prima aan om géén stroom/vermogen te hoeven leveren.

Groet, Joost
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 16 sept. 2007 23:56 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Joosts e.a.

ik heb mezelf wat in de nesten gewerkt geloof ik ..... Beetje ongelukkig verwoord wat ik bedoelde. Laat me dat even goedmaken met wat uitleg dan, ik heb 't inmiddels zelf ook eens echt goed in de schemas nagezocht.

Bekijk het volgende overzichplaatje van Honda (klik voor groter plaatje) :

principe schema regelaar

Daarin zie je het regel IC dat aan een kant de spanning meet in de bedrading (zwarte draad van regelaar), en aan de andere kant drie SCRs (of triac of iets dergelijks) die aan de drie windingen zitten van de dynamo.

De truuk is dat wanneer de regelaar een hoge spanning ziet, het de SCRs open stuurt. In wat plastisch gewoon nederlands betekent dat dat er drie kraantjes waardoor de stroom naar massa kan afvloeien zover open- of dcht gezet worden dat de door de regelaar gemeten spanning op de gewenste waarde komt. Volgens Honda spec dus ergens tussen de 14 en 15 volt. Zijn er veel gebruikers, dan hoeven de kraantjes niet of nauwelijks open. Zijn er echter GEEN gebruikers en is de accu vol geladen, dan gaan de "kraantjes" wijd open en gaat ALLE stroom dus vrolijk direct weer naar massa. De regelaaar sluit dan zo ongeveer de dynamo kort en alle elektrische energie wordt weggegooid. De dynamo zelf blijft echter ook dan vol vermogen leveren.

Bij een typische auto dynamo werkt dat totaal anders, die hebben een ingang die door de regelaar (andere soort!) bediend wordt zodanig dat de dynamo alleen levert wat nodig is. Komt ook bij motorfietsen voor, het verschil zie je daaraan dat zo'n dynamo koolborstels heeft. Die van de CX dus niet, daar valt niks te regelen. Draai je dr'aan, dan levert ie spanning.

Er zijn ook motorfietsen die het heel primitief oplossen door keihard met de schakelaar windingen bij of af te schakelen, dat regelt dus niet zo netjes als die op de CX. Sommige oudere Suzuki's bij voorbeeld doen dat zo, die zijn dan vaak ook berucht voor kokende accus of kapotte lampen.

Even terug naar mijn vraag : de opbouw met de regelaar is erop gericht dat de accu zo lang mogeljik een spanning krijgt aangeboden die hoog genoeg is om te laden, laten we zeggen zo 14,5 volt. Dan verwacht je niet dat de spanning op de accu stijgt als je gebruikers inschakelt. Marco stelt voor eens naar de bedrading rond de regelaar te kijken, want als daar slechte kontakten in zitten kan het zijn dat de regelaar een lager voltage "ziet" dan er echt is en dan te hoog gaat regelen. Kan best zo zijn, moet ik nog eens grondig nameten en da's lastig als de motor niet draait. Mogelijk ga ik de zwarte draad waarop de regelaar meet eens direct op de accu + monteren, dan zou 't over moeten zijn als de - verbinding redelijk in orde is.

Hopelijik verduidelijkt dat de zaak wat, sorry voor de onduidelijkheid.

(en dan nog zou ik wel eens willen weten wat anderen meten :=) )

gr.

Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MIOB
Gast 
#9 | Geplaatst: 23 feb. 2008 11:44 
Ik heb eemn vraagje over de regelaar:

In het werkplaatshandboek staan hoe je de reglaar statisch kunt testen. Als ik die metingen doe komen er waardes uit waarbij mijn regelaar defetc zou zijn, maar dta zou heel geod kunnen liggen aan de onduidelijke tekst en/of mijn onkunde met volt/Ohm meters.

Dynamisch, dus met draaiende motor, staat er over het hele toerengebied 14 volt op de accu. Mag ik hieruit concluderen dta de spanningsregelaar naar behoren werkt?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 23 feb. 2008 14:30 
Hallo Michiel,

als je vrijwel constant 14 volt meet, met verschillnde toerentallen en belasting is dat wat aan de lage kant. Ik weet niet wat je gemeten hebt en kan er daarom ook niet al te veel van zeggen, mogelijk is er één diode open.

Je hebt kans dat de accu met maar 14 Volt wat langzaam bijlaadt, maar kapot gaan zal er niks.

Als je problemen hebt of 't niet snapt, open dan een nieuw draadje en beschrijf wat (en hoe) je meet, dan kan de hele goegemeente er eens naar kijken. Ik had toevallig nog een abbonnement op dit al wat oudere bericht.

Een andere regelaar proberen is misschien 't eenvoudigste, daar moet ook vrij makkelijk aan te komen zijn. Eventueel heb ik er nog wel eentje denk ik voor weinig.

succes,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MIOB
Gast 
#11 | Geplaatst: 23 feb. 2008 14:52 
Hallo Frans,

Op andere fora/prikborden is het meestal goed gebruik om in bestaande draadjes verder te gaan, maar ik zal het onthouden :)

Ik heb niet zo'n nauwkeurige voltmeter en niet zo lang gemeten, ik begreep namelijk dat defecte regelaars eventueel de stator kunnen slopen. Dat kan natiirlijk niet de bedoeling zijn.

Ik heb hier een paar regelaars liggen en ik ben dus eigenlijk op zoke naar een goede methode om uit te zoeken welke werkt en welke niet.

Bedankt voor je reactie iig.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 23 feb. 2008 18:43 
Hallo Michiel,

voor zover ik weet gaan de regelaars zelden kapot, althans niet zonder oorzaak zoals sluiting ergens. En als je er eentje hebt die een statorwikkeling naar massa kortsluit is dat inderdaad niet bevorderlijk voor de stator.

Controleer in ieder geval ook de spanning op de gele draden volgens het boekje en dat de zwarte draad van de regelaar netjes en schoon naar de + loopt. Een goedkope meter van het 7 Euro 95 soort is goed genoeg voor alles behalve heel lage weerstanden (inclusief het verschil tussen dat en kortsluiting)

En ik ben zelf net tot de conlusie gekomen dan ik misschien beter naar een Z/A/B tank op zoek kan gaan, geen elekrtrische problemen hier op dit moment. We blijven lekker bezig ;=)

gr, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MIOB
Gast 
#13 | Geplaatst: 23 feb. 2008 18:58 
Ik heb zo'n metertje gehaald. De stator zou goed moeten zijn, da's mooi, want hij zit er pas sinds donderdag in ;) Darom wilde ik hem dus ook niet slopen.

"dat de zwarte draad van de regelaar netjes en schoon naar de + loopt."

Hoe controleer ik dat? Zo'n metertje heb ik natuurlijk al gehaald, onontbeerlijk bij stator werk lijkt mij. Alleen het gebruik ervan vergt nog wta oefening.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 23 feb. 2008 19:05 
Door ervoor te zorgen dat alle contacten schoon zijn en goed op de kabel zitten. Toch altijd een goed idee, uitgebrande connectors komen voor, vooral op de verbinding van de gele draden vanaf de stator richting regelaar.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MIOB
Gast 
#15 | Geplaatst: 23 feb. 2008 19:30 
Ok, ik dacht dat ik hem moest doormeten :)

De stekkers die uit de Stator komen zijn vervangen door nieuwe, de andere stekkers heb ik al een aantal keer gereinigd en ingespoten met contactspray.

bedankt voor de tips.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 regeling laadspanning

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven