Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Verroest !!

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 sept. 2007 22:17 | Aangepast door: Hansv 
Dat dacht ik dus, verroest. Nou, dat is het ook.
Ondanks dat ik het rempedaal niet wist te verwijderen heb ik toch de uitlaat onder de "Rakker" vandaan weten te halen.
De dempers (die eigenlijk van de Blauwe Engel zijn) waren snel los, maar de rest....
Er zit een H-balanspot onder, dus een niet originele. Deze zit op het midendeel met een dubbele steun van uit het midden van de balanspijp vast onder de motor. Beide steunen zijn van de balanskoker afgebroken.
De rechter steun, naar achter, zat niet met een bout+moer vast, maar er was een moer gelast(?) aan het frame, waar de bout in zat. Het duurde even voordat ik daar achter was.

Maar goed, het is eronder uit. Alleen zitten de uitlaatbochten muurvast in de balanspot. Iemand een idee hoe dat los te krijgen is ?

Hamer en beitel, Kettingzaag, Moker, Snijbrander of toch met een pincet ?

Harmony,
Hans.
( die de Rakker al een heel eind uit elkaar heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver KostwinderRC
Gast 
#2 | Geplaatst: 24 sept. 2007 22:55 
Hans,

Je zult een besluiten moeten nemen over wat je wilt hergebruiken en wat je vervangen moet.
Ik zou persoonlijk proberen om de (originele?) bochten te redden!

Ik vermoed dat, om de H-pot te monteren, er zgn uitlaatpasta gebruikt is. Dit is een witte pasta, (van Holts, volgens mij) die hard wordt onder invloed van hitte. Hoe langer verhit, hoe harder het spul wordt.
Ik heb dit ook gebruikt om mijn Jama H-pot gasdicht op de originele bochten te krijgen.
Om het spul te verwijderen kun je het beste, als je de uitlaat van je motor af heb, alle klemmen e.d. verwijderen en de verbinding bocht - H-pot rondom bekloppen met een hamer (niet te hard, geen deuken slaan!).
Wel zorgen dat je de tegenkant op een hard oppervlak houdt (tegels, aambeeld).
Op deze manier verpulver je de uitlaat pasta.
Als je eenmaal zover bent, dan kun je overwegen om de H-pot in een stevige bankschroef te klemmen, en dan proberen om de bochten (1 tegelijk!) te (ver)draaien, om zo de pasta nog verder te verkruimelen.
Als je beweging voelt, dan moet je gaan "wrikken", ombeurten linksom en rechtsom draaien.
Als je dit kunt doen tot ongeveer 180 graden, dan moet je proberen om al draaiend/wrikkend de bocht uit de H-pot te trekken.

Veel Succes!!!

Groet,
Koos.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 sept. 2007 08:30 
Roest kan absoluut niet tegen hitte.
Dus goed warmstoken en al draaiend komen de uitlaatbochten los uit de balanspot.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 sept. 2007 11:19 
Hans ik dacht dat jij goed was in sloopen , maar ja dit moet je eigenlijk aan de vakman overlaten.
Dus als je deze klus hebt geklaard dan ben jij een kleine vakman.
o-j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 sept. 2007 14:14 
Bochten los halen van de midden demper is een probleem. Ik heb hiervoor een snij brander. Ik gebruik propaan en zuurstof om een kleine flam heet genoeg te krijgen. Het is geen snij brander las toorts.
Ik maak de pijp overgangen kerse rood en beweeg dan langzaam de boel heen en weer. Hamer gaat ook, maar dan sla je er gouw deuken in als het rood gloeiend is. Met een hobby brander en of verf stripper kan je het vergeten. Wordt niet heet genoeg. Dit is de enige manier met de toorts om het goed en heel los te krijgen.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 sept. 2007 15:41 
Ouwe Jan ?

Kijk eens.......

Balans pot en bochten

Een beetje kruipolie, een beetje wrikken, een beetje hameren, zachtjes, en met beleid, en dan beweegt er wat.... ja ? Nee? Ja! de eerste is los, en even later de tweede....

Het kan toch los.

Niet gek voor een amateurtje :)

Harmony,
Hans.
( die z'n sokken slijten nu hij naast z'n schoenen loopt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver scsirob
Gast 
#7 | Geplaatst: 25 sept. 2007 16:35 
Misschien een beetje off-topic, maar hoe erg is het als je niet de originele balanspot hebt? Lever je vermogen in? Zijn er andere nadelen? Wat is belangrijk, de inhoud of de vorm van dat ding?

Tnx,
Rob

Schrijver yvan
Gast 
#8 | Geplaatst: 25 sept. 2007 19:21 
Die vraag heb ik ook reeds gesteld.

Hoe zit dat met die balanspot??? Moet dat ding of kan je re zonder???

Yvan

Schrijver zealot
Gast 
#9 | Geplaatst: 28 sept. 2007 10:37 
ik heb gehoort dat er een kleine dip optreed? is door de juiste afstelling natuurlijk te verhelpen!

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Verroest !!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 2 [ borisz, brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven