Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Voorrem blokkeert

Schrijver Nicolette A
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 sept. 2007 11:56 
De motor heeft al een maand of drie stilgestaan. Gisteren verplaatste ik hem even (zonder te rijden) en toen blokkeerde het voorwiel een paar keer.
Ik weet niet wat er mee aan de hand kan zijn en ik weet vooral niet of ik er nu op kan rijden of niet.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 sept. 2007 12:14 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Nicolette,

klinkt als een remklauw die vast zit of hoofdcylinder (dat ding op 't stuur) die niet goed terugloopt. Dat kan allemaal verholpen worden, maar er mee gaan rijden zonder dat er eerst naar gekeken wordt is niet aan te bevelen.

Het risico is dat de boel heet- en/of vastloopt, en met de remmerij moet je geen risico nemen.

En kijk toch ook maar even of er niet gewoon wat tussen zit, ook dat is vertoond :=)

gr.

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver theojansen
Gast 
#3 | Geplaatst: 30 sept. 2007 12:17 
beste Nicolette,
dat wordt waarschijnlijk een leuk klusje. het gangbaar maken van de remmen kost doorgaans alleen een beetje tijd. (als er tenminste geen sprake is van vastgeroeste remcylinders) voordat je aan de klus begint zou je remmenreiniger kunnen proberen.
succes, theo

Schrijver MIOB
Gast 
#4 | Geplaatst: 30 sept. 2007 14:53 
blokkeren bij het verzetten? Alleen bij het achteruitlopen? In dat laatste geval is er niets aan de hand, dat hoort. Mijn remmen halen momenteel de maximale remdruk niet en zelfs ddaarmee blokkeet het voorwiel.
Of bedoel je dat als je 1 keer de remhendel inknijpt de fiets blijft remmen? In dat geval zit er ewaarschijnlijk een zuiger vast. Klein stukje voorzichtig rijden (klein stukje!) en je kan meteen voelen welke van de twee vastzit (pas op, kan heel heet zijn). Op motor-fourm.nl staat bij de techniekafdeling een topic met 'how-to's, daar staat ook een link bij naar een topic dat uitlegt hoe je de rem weer gangbaar kunt maken.

Het komt erop neer dat je de vastzittende remklauw even moet demonteren, dan een paar keer in de rem knijpen tot de remcylinder/zuiger er uit valt. Deze zal vol aanslag zitten of in het slectste geval wat krassen hebben. In het eerste geval kan je hem gewoon schoonpoetsen, in het tweede geval moet je hem vervangen. Het beste kan je, als je toch bezig bent, de stofringen in de klauw ook vervangen. Let op dat als je de nieuwe erin doet dat deze niet van te voren in aanraking komen met remvloeistof, dat zuigen ze op en dan passen ze niet meer.

Het is geen moeilijke klus, succes.

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 30 sept. 2007 19:22 
Het verhaal op motorforum waar MIOB naar verwijst, kan je hier vinden.
@MIOB, kan je uitleggen waarom bij het achteruit lopen met de motor de rem zou kunnen blokkeren? (de mijne doet dat nl niet, gelukkig)
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver MIOB
Gast 
#6 | Geplaatst: 30 sept. 2007 19:43 
Dat komt door het geringe gewicht op het voorwiel (ik heb het over ernaast lopen, niet eropzittend). Daarnaast verplaats je dan bij het remmen gewicht naar het achterwiel, waardoor het nog lichter wordt.

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 30 sept. 2007 19:54 
@MIOB, ik snap nu wat je bedoelt. Het wiel blokkeert bij het achteruit lopen en dan remmen. Ik dacht dat je bedoelde dat de rem vast sloeg.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver MIOB
Gast 
#8 | Geplaatst: 30 sept. 2007 20:33 
excuus, zo had ik het probleem ook gelezen...

Schrijver Nicolette A
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 30 sept. 2007 23:06 
Het wiel blokkeerde bij het achteruitlopen zonder te remmen. Ik heb een blokje om gereden vanavond (rustig aan in eerste en tweede versnelling) en bij het wegrijden leek hij een keer even te blokkeren en daarna heb ik geen rare dingen gemerkt.
Maar uit alle adviezen is me wel duidelijk dat het nodig is om naar de remklauw te kijken.

Schrijver MIOB
Gast 
#10 | Geplaatst: 30 sept. 2007 23:09 
Als hij gewoon remt en na een stuk rijden zonder te remmen geen hete remschijven heeft zie ik niet direct reden om alles uit elkaar te halen, maar het is altijd mooi als het wel gedaan wortd natuurlijk.

Kan ook zijn dat e.e.a. wat is blijven plakken na een lange periode van stilstaan. Mijn werkauto knakte altijd bij de achterremmen als ik hem zaterdag nat had weggezet en maandag weer wegreed: bleven de remmen ook even hangen.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voorrem blokkeert

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven