Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

luchtondersteunde voorvork

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 sept. 2007 19:31 
hoi
wat is het nut van een luchtondersteunde voorvork?? veert hij dan beter

ik heb ook een slang van de ene naar de andere poot lopen boven de kroonplaat, en er zit een ventiel op 1 van de 2 poten waar lucht uit komt als je hem indrukt

ik moet nu nieuwe voorvork keringen erin doen, en moet ik dan iets speciaals doen omdat er lucht in zit, of kan ik de vork gewoon uit elkaar halen zoals een normale vork???

alvast bedankt, voordat ik van de week bezig ga en ik er niet uit kom

Mvg chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver antonio
Gast 
#2 | Geplaatst: 30 sept. 2007 20:44 
KIJK UIT MISCHIEN ONTPLOFT DIE WEL HA HA
HAAL JE DE VOORPAGINA VAN DE TELEGRAAF

Schrijver Emile Verstege
Gast 
#3 | Geplaatst: 30 sept. 2007 21:04 
Hoi Chris,
Een luchtondersteunde voorvork heeft als voordeel dat er extra druk in de binnenpoot zit, zodat deze straffer is geveerd. Hij duikt minder in de veren.
Destijds (tachtiger jaren) was lucht de oplossing voor om slappere voorvorkveren te compenseren. De veringstechniek was toen nog niet zo goed als die van nu.

Voor het uit elkaar halen van de vork druk je even met een dun stiftje of schroevendraaier op het ventiel, zodat de zaak wordt ontlucht. Voor de zekerheid, want ik denk dat de meeste lucht al is ontsnapt. Daarna kun je de voorvork gewoon uit elkaar halen.

Als je de voorvork weer in elkaar hebt gezet met nieuwe keerringen en nieuwe olie en alles weer op de plaats hebt, dan kun je met een voetpomp - die je ook gebruikt bij het oppompen van de autobanden - de voorvork op 1 bar druk brengen. Gewoon 1 keer drukken en lucht laten weglopen, totdat er 0,5 bar in zit. Meer dan 0,5 bar is niet echt aan te raden. Dat zet teveel druk op de voorvorkkeerringen.

Groeten,
Emile

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 luchtondersteunde voorvork

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven