Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Betrouwbaar?

 
Schrijver startweer
Gast 
#1 | Geplaatst: 9 okt. 2007 16:52 
Onderstaande vraag heb ik op verzoek van de schrijver geplaatst.
Gea


Beste kenners en liefhebbers,

Ik heb kort geleden een cx aangeschaft met op de klok 23000km, en volgens de eigenaar was dit absoluut de orginele. Natuurlijk was ik verheugd met deze stand, en dit deed me besluiten om deze cx te kopen, omdat hij daardoor betrouwbaar aanvoelde. Maar nu stuurde hij me onlangs een werkplaatshandboek op die bij de cx hoorde, en daar stond achterin keurig het onderhoudshistorie beschreven. Vrijwel op tijd onderhoud gehad en nooit gekke dingen, maar het hield wel in dat de cx 123000 km heeft gelopen! gezien de historie van onderhoud. Hij ziet er nog netjes uit, en motorisch loopt hij wel goed, enkel met warme motor stotteren/inhouden bij 6000 toeren, waarschijnlijk de de ontstekingsopnemers naar het CDI, (maar dit wist ik bij de aankoop)
Nu is mijn vraag, is deze cx met zoooveel kms nog betrouwbaar?? Kzou nog graag als beginner vele duizenden kmters rijden, waaronder ook reizen naar buitenland, en is dit nog aan te raden? Kan ik nog een tijd met het motorblok doen, of is deze normaal gesproken versleten of gewoon 'op'? Is het misschien een optie gewoon een cx kopen met weinig kms, en het blok overzetten? Of rijden met nieuwe olie en slick50 toevoeging?
Heeft iemand nog een cx500(c) staan met weinig kms en goed blok? Optisch hoeft hij niet mooi te zijn.

Alvast vriendelijk bedankt,
Wilfrey van der Linden

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 okt. 2007 18:07 
De teleurstelling voor wat betreft de kilometerstand kan ik mij indenken, 23.0000 kilometer is immers bijna te mooi om waar te zijn.

Maar troost je met de gedachte dat een CX-blok ronduit als betrouwbaar te boek staat en heel wat kilometers aan kan. Meer dan 100.000 is geen uitzondering, zelf heb ik mijn vorige CX 'altijd startend en mij nooit laten staand' weggedaan met 120.000 kilometer.

De bijgehouden onderhoudshistorie getuigt denk ik van regelmatig onderhoud. Kan alleen maar in het voordeel werken. De CX waar ik net over sprak moest het met heel wat minder doen en stond ook nog eens altijd buiten.

Daarbij: enkel het blok verruilen voor een jonger exemplaar heeft slechts beperkt zin, immers, ook het rijwielgedeelte heeft 123.000 kilometer ervaring. Zou ik pas aan gaan denken als het blok ernstige reparatie behoeft.

Mij idee: ga genieten van deze ingereden CX, en probeer de charme van zoveel betrouwbaarheid in te zien. 'De klok (van aankoop) terugdraaien' zal niet altijd bevredigend werken. Met een beetje geluk kan een CX heel lang mee. En deze club is vol van in woord en daad behulpzame mensen.

Ik wens je alvast veel rijplezier op je CX!

Johan de Vries
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 okt. 2007 18:30 
De meeste "motorrijders" verkopen hun "oude motor" na 5 jaar met net 20.000 km op de teller omdat de motor te oud is geworden.
De echte motorrijders gaan pas genieten van hun motor als er net 72000 km op zit, want dan heeft hij net 2 grote beurten gehad die lekker die het blok in gaan. De motor is nu dus eindelijk lekker ingereden.
En als de cx alzijn beurten netjes heeft gehad moet er niets aan de hand zijn aangezien de couriers in Londen deze fietsen letterlijk opgereden hebben met ook dik 100.000 km op de teller. Die fietsen zijn nooit nagekeken. en hebben het altijd goed gedaan.

Alles slijt en wordt ouder maar dat kweekt wel karakter bij de fiets en het werkboek schetst een mooie historie.
cosmar
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver voorbijganger
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 okt. 2007 19:13 
Ik heb mijn BMW R100RT van 20 jaar oud gekocht met 97.000 km op de klok net lekker ingereden zeg maar. (Staat nu op bijna 122.000) En de teller van mijn CX staat ook nu weer op maagelijke 231 km. Of het klopt intereseert me geen snars. Als die maar "goed" loopt. Ik heb veel liever een motor die goed ingereden is en ritten gemaakt heeft van 25 km of meer dan een met weinig km op de klok. Die dan steeds tussen de 5 en 10 km gereden heeft. zo'n blok is nooit op bedrijfstemaperatuur geweest en zal realtief grotere slijtage hebben dan een blok wat steeds lekker warm is geweest.

Dus weinig kilometers is een realatief begrip.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 okt. 2007 20:15 
Naar mijn idee is die CX met 123000 nog best betrouwbaar. Immers, je hebt de complete onderhoudsgeschiedenis erbij, in het boek. Natuurlijk is het een tegenvaller dat er 100000 meer op de klok staat. Tja, dat is missschien zelfs 'niet netjes' te noemen. Ik heb er twee , waarvan er eentje door de deukjes en plekjes en de stand van de KM teller (5507) wat geschiedenis betreft wat 'onzeker' aanvoelt. Maar een CX rijd gewoon lekker, en zelfs een goedbedoelende beginner als ik kan grote delen van het onderhoud zelf uitvoeren, jawel, zelfs het blok er onderuit halen (en straks weer inbouwen) Een CX is vrijwel onverwoestbaar, ok al vergeet je af en toe olie te pielen, of kleppen te stellen.
Een Cx met weinig kilometers... Er zullen er na minstens 20 jaar actief leven maar weinig over zijn die minder dan 50.000 hebben gelopen. En die er zijn staan vertroelteld te worden in verwarmde garages, zorgvuldig met fluweel gepoest, en alleen als het écht moet mogen ze even naar buiten, als de zon schijnt.
Geniet van wat je nu hebt. Ik zei het al, bijna onverwoestbaar.

Harmony,
Hans.
( die probeert een oude CX een tweede leven te geven )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Lemmy
Gast 
#6 | Geplaatst: 9 okt. 2007 20:47 
Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat hierboven al beschreven is.

Wel vraag ik me af of de prijs in overeenstemming was met de km-stand. Een ton verschil is tenslotten nogal wat en zou reden kunnen zijn er nog eens over te 'babbelen' met die o zo betrouware <censuur>....

Niettemin, als de prijs in orde was (in verhouding tot de staat/toestand van de motor) is er niet zo veel aan de hand. Bij normaal rijgedrag en voldoende onderhoud moet je zo 200.00 km kunnen halen.

Veel plezier met je aankoop!

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 okt. 2007 21:23 
Yep, de staat van onderhoud is vele malen belangrijker dan de stand op de kilometerteller.
Een CX met complete onderhoudshistorie is heel uniek! Echt iets om trots op te zijn. Mijn GL650 is deze zomer over de 100.000 km. gegaan, en dus weer op 0 begonnen (Hetgeen ongeveer wel klopt, want ik heb de originele Mijlenteller in bezit). Hij loopt nog steeds als een jonge God. En elke week 200 - 300 km. erbij.
Goed onderhoud, correcte intervallen, de juiste olie, en goede onderdelen bepalen de staat van de motor. 200.000 km. is dan makkelijk haalbaar. Waarom denk je dat de CX zo'n populaire koeriersmotor was/is in London?

Veel CX plezier toegewenst, Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver MIOB
Gast 
#8 | Geplaatst: 9 okt. 2007 21:59 
Mijn CX heeft 29.000 gelopen en is onbetrouwbaar ;)
(accu en spanningsregelaar overleden in de 750 km die ik er nu mee gereden heb)

De andere cx heeft volgens mij over de 2 ton gelopen of iig 130.000 en doet het goed. CXén gaan wle even mee.

Schrijver Ray
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 okt. 2007 13:42 
Wat een mazzel....slechts 123K gelopen en de onderhoudshistorie bekend...dus hij heeft sowieso onderhoud gehad!
Nou, mooier kan je het niet hebben: reparatie uitvoeren, zorgen voor goed gestelde kleppen en voldoende olie in het blok en gáán met die banaan!
Maak je dus geen zorgen: er zijn, zo lees je boven ook, CX-en met zeer hoge kmstanden dus je kan nog lekker 100K genieten!
Groeten
Ray ( die ooit de CX650 van Roelof kocht, nu 9950 op de klok heeft staan maar geen flauw idee hoeveel de totaalstand is.....voelt als bijna nieuw!)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 okt. 2007 14:07 
Ik heb hier weinig aan toe te voegen, behalve dat ik je adviseer om binnenkort olie + filter te verversen. Pak dan het oude filter en kijk heel goed of er metaaldeeltjes of andere rotzooi in het filterelement zitten.

Het olieverbruik moet je sowieso in de gaten te houden, dat is een graadmeter voor de slijtage. Een verbruik van 1 liter op 5000 is normaal voor een blok met deze kilometerstand, 1 op 1000 is de voorbode van een cilinder-revisie.

Ik begreep dat je stator aan vervanging toe is. Wees verstandig en vervang dan gelijk ook de distributieketting + spanner als dit volgens de onderhoudshistorie nog niet gebeurd is.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 10 okt. 2007 23:25 
In het Duitse forum maakt iemand zich momenteel een beetje zorg dat z'n CX na 210.000 Km een beetje lijkt te trillen .....
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Albert
Gast 
#12 | Geplaatst: 11 okt. 2007 08:53 
Ik heb verschillende blokken van binnen bekeken de afgelopen jaren (Honda, Yamaha, Kawa, Aprillia, allemaal met veel lagere kilometerstanden), maar m'n CX met meer dan een ton op de teller ziet er minstens even goed uit als al die anderen!

En op vakantie naar Italie bleek hij betrouwbaarder dan een Kawa met 40.000 op de teller....

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 11 okt. 2007 09:45 
Mijn woon-werk CX (50 km per dag - wel met regulier onderhoud = olie,bougies,luchtfilter) staat rond de 250.000 km. Althans ik ben er met een tellerstand van zo'n 95.000 km op gaan rijden en heb de teller inmiddels 2x weer op 0 zien staan.
Elke morgen (en dat al meer dan 10 jaar lang) 1 druk op de knop en lopen (staat altijd buiten maar wel onder de carport).
Hij rammelt, ratelt en trilt maar onverwoestbaar. Olieverbruik zeker 1 liter op de 1000 km (maar het wordt niet meer). Wel is het motorvermogen wat minder geworden (doet er net even iets langer over voordat de teller op 180 km/uur staat) en het benzineverbruik ligt rond de 1:17 (dat was een aantal jaren geleden zo rond de 1:21).
Dus een CX met nog maar 100.000 op de klok is net ingereden !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 21 okt. 2007 20:51 | Aangepast door: Johan de Vries 
Aan het begin van deze raadgevingencyclus nam ik een wat voorzichtige houding aan; ik citeer mijzelf: 'Met een beetje geluk kan een CX heel lang mee ...'

Maar dat er tellerstanden van meer dan 200.000 kilometer zouden volgen is meer dan veelzeggend, we praten dan over vijf maal over de evenaar de wereld rond! Een nieuw zadel 'halverwege' is de investering dan wel waard. We willen immers toch ook lekker blijven zitten ...

Johan

(huidige tellerstand 58.000)
Honda CX 500 Custom 1984

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Betrouwbaar?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven