Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

voorvork slap

 
Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 okt. 2007 16:23 
hallo
ik heb nu de luchtondersteunde voorvork in mijn motor zitten, ik had hem nog niet opgepompt, maar wat me opviel toen ik hem van de standaard haalde was dat hij superslap was.
ik had maar 3 cm veerweg over, en als ik rem dan knalt mijn kroonplaat op miijn vorkpoten!!!

is de oplossing hier dat ik er lucht in moet doen, of is er iets anders mis, want hij is wel heel slap, en het leek me dat dat met lucht of niet niet veel uit moet maken??

mvg chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 okt. 2007 19:16 | Aangepast door: ouwe_jan 
Chris te eerste moet er olie in de voorvork de goede hoeveelheid en de dikte is zeer voornaam
,gebruik zelf ATF 3 er voor
En zonder lucht mag hij ook niet geheel naar beneden moet wel wat tegen druk zijn
Maar vertel eerst eens wat je gedaan hebt met de voorvork cylinders en voor wat voor type cx 500 of 650
Ouwe-Jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 okt. 2007 19:41 
het is een voorvork van een cx500c, maar luchtondersteund en met dubelzuigerige remklauwen, maar wel met een dikte van 33mm

ik heb de keerringen vervangen en alles schoongemaakt en er per poot +-175cc olie ingedaan. toen was de vork slap, nu heb ik er +- 1bar lucht ingedaan en nu is het te doen, maar nog wel een beetje slapjes.

moet er nu meer olie in of moet ik stuggere veren hebben??

mvg chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 okt. 2007 23:01 
220 cc moet er in en voor de eerste maand 0,5 bar daarna als er geen poot lekt 1,1 bar
wat voor dikte olie heb je gebruikt hoe lager hoe slaper en hoger hoe stuger.
O.J.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 okt. 2007 10:41 
Ik mis nog wat, monteer een pijpje van 2 cm boven op de veer. En draai dan de dop er weer op. Moet jij eens kijken hoe dat dan rijdt.
Doe er iets meer olie in, niet veel. Een kwart aan motor olie 10/40 werk wel voor een beter demping. Meer olie in de poot zal niet leiden tot een hogerstaande motorfiets. Wel tot progressief veer gedrag. Dus hoe dieper hij inveert hoe sterker de over gebleven luchtkamer terug drukt. Dat is de kamer boven de olie in de veerpoot.
Dikkere olie geeft meer demping en dus een stugger veer gedrag.

Het pijpje zorgt er voor dat de veer strakker gespannen staat.

Ik zelf denk dat er iets is verwijderd uit jouw veer poot, want 3 cm veerweg is veel te kort.
Zoek in de boeken na wat er in hoort te zitten.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 okt. 2007 22:00 
hoi,
ik heb er lucht ingezet (+- 1 bar) en nu is het veergedrag stukken beter, de veerweg is langer maar de voorvork is nog steeds een beetjes slap.
de kroonplaat komt in ieder geval niet meer op de poten.

ik heb niets over na het monteren van nieuwe keerringen, dus heb niets overgeslagen. Ik denk dat ik er nog 50cc per poot indoe om aan die 220cc te komen.
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver leos
Gast 
#7 | Geplaatst: 5 april 2008 16:25 
ik heb er vandaag 150 cc olie in gedaan is dat genoeg ?

gr leo

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 voorvork slap

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ borisz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven