Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

bout nokkenasspanner dol(?)

 
Schrijver Lemmy
Gast 
#1 | Geplaatst: 17 okt. 2007 16:21 
Vanmiddag kwam ik erachter dat de bout van de nokkenasspanner een beetje dol lijkt te zijn. Ik voel wel weerstand maar echt handvast krijg ik 'm niet.

Is de bout van buitaf te vervangen?

Kan het overigens veel kwaad om de bout zo te laten zitten?

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 okt. 2007 18:18 
Nee als deze maar niet lekt
ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 okt. 2007 18:27 | Aangepast door: Floris 
Is de bout van buitaf te vervangen?
Ik denk dat dat niet gaat lukken, want als je hem eruit draait zal door de druk van de ketting de spanner verschuiven.

Kan het overigens veel kwaad om de bout zo te laten zitten?
De bout borgt de spanner, dus alstie loszit gaat de ketting speling krijgen.

Overigens is het de vraag of de bout of de boring in het blok kapot is gedraaid. In het tweede geval heb je toch wel een probleem, ben ik bang.

Zie ook onderaan deze pagina op de website van Rob Davis. Hij schrijft: If you have a manual cam chain adjuster, use a 10mm ring spanner to undo the locknut 2 turns (left). Just in case the adjusting arm has stuck, give the tensioning bolt a couple of firm taps (not a hefty great clout) and then set your torque wrench to 6½ ft lbs and tighten the bolt (right). NEVER do this "by hand" as if you strip the thread on the tensioning bolt, this is an engine-out job to repair.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 17 okt. 2007 20:53 
En "vertaald" wordt dit:
Als u een handregelaar van de nokkenketting hebt, gebruik een 10mm ringsmoersleutel om borgmoer 2 ongedaan te maken draaien (links). Enkel voor het geval dat het het aanpassen wapen heeft geplakt, geef de spannende bout dan een paar vaste kranen (niet een hefty grote invloed) en plaatsen uw torsiemoersleutel aan 6 ½ voet pond en haal de (juiste) aan bout. Doe NOOIT dit „door hand" alsof u van de draad op de spannende bout ontdoet, is dit een motor-uit baan aan reparatie.

Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 okt. 2007 21:22 
Babelfish, Marcel ?
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 17 okt. 2007 21:42 
Nee, www2.worldlingo.com (pas op voor de advertenties op die site)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 okt. 2007 23:34 
Lemmy,

Ik had toevallig nog zo'n boutje op de werkbank staan. Er zit een soort flensje op kort achter het deksel, en naar buiten eruit halen zal echt niet gaan. Ik neem aan dat meneer Honda dat erop gezet heeft juist om te voorkomen dat je 'm per abuis eruit draait.

Als het echt los is, zal er weinig anders opzitten dan de boel los te maken vrees ik en er dan een helicoil in te zetten en/of het boutje te vervangen.

Succes,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 okt. 2007 13:48 
Als men met een dol boutje wil gaan rijden, veel prezier er mee. Dat is vragen om moeilijk heden. Maar ik denk dat je het verschil toch niet hoord omdat je al geruime tijd met dit probleem rond rijd. Het zal niet de eerste keer zijn.

Werkzaam heden die nodig zijn, blok er uit. Deksel er af. Boutje los halen. Gaatje uitboren en er een hely coil in plaatsen. Mag ook een m8 draad stang maar dan moet je wel heel goed m6 er in kunnen tappen. Lijm met lock tide het wel even vast. Niet je stel boutje maar het inzet stukje.

Doei je dit niet, laat dan de boel maar los zitten want na een paar kilometer gaat de spanning er echt wel van af en rijd je gewoon weer met een losse ketting. Wat overigens wel heel lang goed kan gaan.

Groetjes marco.
O, Jaap kaper heeft ervaring mee.
Vraag het hem eens.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Lemmy
Gast 
#9 | Geplaatst: 19 okt. 2007 16:09 
Even een misverstand uit de weg ruimen; ik rij er niet al een tijdje mee rond. Ik heb deze week het blok van de 'B' eronder uit gehaald en het A-blok eronder gehangen. Dit wegens een nogal enthousiast lekkend B-blok.

Omdat het A-blok niet in gebruik was, vanzelfsprekend kleppen e.d. gesteld. En zo kwam ik er dus achter dat het stelboutje niet meer helemaal vast wil. Het is nog niet zo dat je hem makkelijk rond kunt draaien (met een ringsleutel), maar echt vast is anders. (Misschien dat het bij de vorige eigenaar van de A wel bekend was hoor, maar dat hij is 'vergeten' mij hierover te informeren).

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 bout nokkenasspanner dol(?)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven