'Silverwingervaring' ben ik niet rijk, maar wat mij opviel bij de overstap van een CX A naar de CX Custom was bij de laatste een in vergelijk hoger toerental bij overeenkomstige snelheid, verklaarbaar door het kleinere achterwiel van de Custom.
Aanvankelijk vond ik dat wat tegenstrijdig, immers bij een Custom denk je aan rustig rijden met een overeenkomstig gematigd motortoerental.
Ter vergelijk; bij 5500 omw/min rijd mijn Custom 100 kmr/uur, bij 7000 omw/min 120 kmr/uur, in de vijfde versnelling.
Met deze naar 'custom-maatstaven' wat hoge toerentallen heb ik leren leven maar wat blijft is dat ook in de hoogste versnelling er een behoorlijke trekkracht aanwezig is zonder terugschakelen.
Het maximum koppel ligt immers bij de Custom bij de 7000 omw/min, wat brengt dat je vanaf de 110 kmr/uur moeiteloos door kunt trekken naar ...
Johan
Honda CX 500 Custom 1984