Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Spelen met toerental...

 
Schrijver Erik1

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 okt. 2007 00:30 
Hoi Allen,

Sinds een tijdje heb ik de zilveren Silverwing. Een fijne motor waar ik wel even aan moest wennen en waar toch zo hier en daar wat aan moet gebeuren. Een min puntje aan deze motor vond ik toch wel het toerental dat de motor draait bij normale snelheden. Zo draaide hij 7000rpm bij 70 mile en dat is ongeveer 110km/h. Erg veel vond ik. Ik had bedacht om een 18" CXA of B achterwiel te monteren ipv het standaard 16" achterwiel. Het wiel kreeg ik van Frans Brinkcx met nog een redelijke band erop. Die heb ik afgelopen week op de GL gezet. Het toerental bij 70 mile is nu 6200rpm. Dat scheelt dus een leuk stukje. Hij zal mischien wel wat trager worden maar wat ik er tot nu toe van gemerkt heb valt dat best mee. Vanavond heb ik de voorrem piepvrij gemaakt. (hoop ik)

Weer een stap naar een fijnere motor. Volgende stappen zijn de achter vering piep vrij maken en een andere rugge steun op de topkoffer. en mischien nog wat accesoires erbij zien te krijgen.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 26 okt. 2007 12:55 
'Silverwingervaring' ben ik niet rijk, maar wat mij opviel bij de overstap van een CX A naar de CX Custom was bij de laatste een in vergelijk hoger toerental bij overeenkomstige snelheid, verklaarbaar door het kleinere achterwiel van de Custom.

Aanvankelijk vond ik dat wat tegenstrijdig, immers bij een Custom denk je aan rustig rijden met een overeenkomstig gematigd motortoerental.

Ter vergelijk; bij 5500 omw/min rijd mijn Custom 100 kmr/uur, bij 7000 omw/min 120 kmr/uur, in de vijfde versnelling.

Met deze naar 'custom-maatstaven' wat hoge toerentallen heb ik leren leven maar wat blijft is dat ook in de hoogste versnelling er een behoorlijke trekkracht aanwezig is zonder terugschakelen.

Het maximum koppel ligt immers bij de Custom bij de 7000 omw/min, wat brengt dat je vanaf de 110 kmr/uur moeiteloos door kunt trekken naar ...

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Spelen met toerental...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven