Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Semi Synthetische olie+Hypoid cardanolie

Schrijver marcel V
Gast 
#1 | Geplaatst: 30 okt. 2007 00:40 
Even een vraag, Agfelopen weekend op mijn "nieuwe" CX 10W40 semi-Synthetische olie op gezet, kan dat problemen geven, gezien het artikel van Marco Becker wordt daar gesproken over Synthetische olie die niet geschikt zou zijn?? Geldt dat ook voor Semi-Synthetisch.

Daarnaast, voor de Cardan wordt gesteld SAE 80-90 , echter daarvan is naast
de standaard olie tevens de Hypoid versie op de markt. Ik heb nu de "gewone" SAE 90 op Cardan gezet. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 okt. 2007 10:14 
Semi-synthetisch is de perfecte olie voor de CX.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 30 okt. 2007 15:05 
Als je het stuk goed leest, zie je dat ik zelf semi-synthetiche olie gebruik en dat ik er dus helemaal gek van ben.
Dus geen schakel problemen, sterker nog een verbetering is mogelijk.
Koppeling slipt niet, mist die maar goed is.

Dan de cardan olie, jij praat over SAE 90. Ik ken dat produkt ook, en is vergelijkbaar met sae 80/90 Het is gewoon een andere benaming.
Mischien is het zelf wel het zelfde produkt.
Dus tot aan de inspectie dop vullen, een slag aan het wiel draaien en er nog een klein beetje bij doen. Denk er aan, vol gooien van boven is uit den boze. Want dat zit die te vol.
Ik zelf vervang de olie elke 7.500 kilometer. Het zou met gemak trouwen wel 50.000 kilometer mee moeten kunnen en of 20 jaar.

In de cardan zou zelf 10w40 kunnen doen, maar dat is dun. Het kan dan rammellen en zingen veroorzaken. Echter voor een betere smering is dikkere olie met een hoger smeer gehalte beter. Hier is dikker hoe beter. Alleen er is een nadeel aan dikke olie. Het remt enorm. Vandaar de grens ongeveer op sae 90 of 80/w90.
Maar als je niks hebt, kun je prima de vakantie op motor olie uit rijden in je cardan.

Groetjes marco becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 30 okt. 2007 17:25 
Honda adviseert de cardanolie te verversen bij 36.000 km of iedere 2 jaar indien je minder dan 18.000 km per jaar rijdt. Verversen bij 7.500 km lijkt me dus nogal overbodig. Maar als je graag veel nieuwe olie wilt kopen (en oude afvoeren) dan moet je dat vooral doen.

Je mag nooit carterolie in de cardan doen, die is daar namelijk niet geschikt voor.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 30 okt. 2007 19:09 | Aangepast door: Johan de Vries 
Zuinig als ik soms kan zijn (heb wel in Zeeland gewerkt maar ben geen Zeeuw) heb ik een tijdje smeerolie gebruikt uit het schap van de bouwmarkt. Geen punt, het blok draaide er perfect op.

Tot het moment dat ik wat dieper in de buidel taste en semi-synthetische olie 15W40 in het carter goot. Je gunt je CX immers het beste, nietwaar?

Wat een verschil! Het blok werd er een stuk stiller op en loopt een stuk soepeler. vooral te merken bij koude start. De extra kosten zijn het mij dubbel en dwars waard.
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver marcel V
Gast 
#6 | Geplaatst: 30 okt. 2007 23:09 
Semi-Synthese, mooie reacties van iedereen, ik was bang voor de oplosmiddelen, echter niet nodig blijkt uit uw aller reaxies. Blok loopt mooi en meteen rustig en klinkt solide met de nieuwe olei.
Gr. Marcel

Schrijver sieds

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 31 okt. 2007 09:52 
Als ik dit goed lees kan ik dezelfde olie gebruiken die ik mijn dieselmotor gebruik:
Comma Eurodiesel 15w40 Semi Synthetic
Geschikt voor hoog vermogen (turbo-) diesel motoren
Classificatie: ACEA B3 B4 E3 API CF CF4
Voldoet aan: MB228.3/229.1, VW505.00

Groeten Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Floris
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 31 okt. 2007 11:08 
Maak je een grapje, Sieds?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Semi Synthetische olie+Hypoid cardanolie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven