Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Schommelingen Temperatuurmeter koeling CX500C

 
Schrijver terry

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 nov. 2007 22:05 
Makkers,
het is nu toch al wat frisser 's ochtends , dus veronderstelde ik dat
de temperatuurmeter van de koeling wel een beetje minder zou aanduiden.
De motor komt zoals voorheen op temperatuur na een korte rit op de snelweg. Maar dan valt hij terug naar beneden , tot bijna het minimum.
Na een rit van +/- 15 km begint hij dan terug te stijgen naar ongeveer 2/3 van de aanduiding. Koelvloeistof niveau is op peil , zowel in de radiator als in de reservetank. Iets met de voeler of de spanningsomvormer naar 7v ?

Iemand een ander idee ?

Alvast bedankt
Terry

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 nov. 2007 22:15 
Ha Terry, long time no see. Ik had toevallig nog de beschrijving van een testje voor je klaarliggen. Daar komtie:

Testen van de temperatuursensor
De temperatuursensor geeft een bepaalde weerstand die afhankelijk is van de temperatuur van de koelvloeistof in het thermostaathuis. Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de gemeten weerstand op de sensor.

Je kunt dit als volgt testen: zoek de sensor achterop het thermostaathuis en haal de stekker van de groen-blauwe draad los. Zet je multimeter op de stand 1kOhm, zet de zwarte pen op de massa (frame of minpool accu) en de rode pen op de sensor. Start de motor en laat het blok stationnair op temperatuur komen. De gemeten weerstand gaat dan dalen. Als de multimeter 104 Ohm aangeeft dan heeft het blok een temperatuur van ongeveer 60°C bereikt.

Voel tijdens het testen aan de chromen koelvloeistofbuis. Zodra de thermostaat open gaat (tussen 80 en 84°C) wordt de buis warm. Als de koelvloeistof gaat stromen wordt het blok iets koeler en moet de gemeten weerstand dus iets omhoog gaan.

Wanneer de gemeten weerstand onder 25 Ohm dreigt te komen dan moet je de motor uitzetten, want dan is de temperatuur over de 100°C opgelopen en heb je een ander probleem. Als de weerstand in de buurt blijft van 44-48 Ohm dan werkt de koeling goed. Meestal schommelt deze wat, hetgeen betekent dat de thermostaat afknijpt, opengaat, weer afknijpt, enz. Als je niets kunt meten (de meter wijst "1" aan) of de gemeten weerstand daalt niet, dan is de sensor defect.

Testen van de 7V regelaar
Ligt de gemeten waarde netjes tussen de 44-48 Ohm, sluit dan de draad van de sensor weer aan. Als nu de temperatuurmeter op je dashboard dan in het rood gaat, dan is de 7 Volts regelaar verdacht. De regelaar is een klein zwart blokje dat direct onder de temperatuurmeter zit (model CX500zab, bij de Custom ziet de sensor er iets anders uit). Het heeft drie draden: zwart (12 Volt ingang, komt vanaf het contactslot), groen (massa) en geel (7 Volt uitgang, gaat naar de temperatuurmeter). De regelaar kun je als volgt testen: zet de multimeter op Volt DC, zet het contact aan (de motor hoeft niet te lopen) en meet de spanning tussen de gele en de groene draad. Is deze hoger dan 7 Volt dan is de regelaar kapot.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Ray
Gast 
#3 | Geplaatst: 14 nov. 2007 10:59 
Hey Terry!
Is logisch toch? Je begint met een dichte thermostaat, tot het water is opgewarmd. Dan gaat ie open en krijgt de thermostaat veel koudere koelvloestof over zich heen, dus temp naar beneden en thermostaat weer dicht, waarna ie na een tijdje weer open gaat. Zo wordt langzamerhand de boel opgewarmd. Ik heb me wel eens laten vertellen dat het koelsysteem van de CX overbemeten is ( want afkomstig van de Goldwing) en dat het vandaar dus lang duurt voor ie het gezellig warm heeft.
Het feit dat ie in elk geval heen en weer beweegt, doet mij denken dat het allemaal gewoon naar behoren werkt.
Groeten
Ray ( die vanaf deze week maar weer met de auto gaat ..brrr!)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 nov. 2007 14:21 
Ik heb de rest niet gelezen, maar even snel dan. Meestal is het het stekkertje op de voler zelf. Als dat het niet is, moet je echt verder gaan zoeken. Voelen met de hand aan het blok is nog altijd de beste remedie als je vragen hebt over de tmeperatuur van het blok. Vooral het water pijpje.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Schommelingen Temperatuurmeter koeling CX500C

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven