Ha Terry, long time no see. Ik had toevallig nog de beschrijving van een testje voor je klaarliggen. Daar komtie:
Testen van de temperatuursensorDe temperatuursensor geeft een bepaalde weerstand die afhankelijk is van de temperatuur van de koelvloeistof in het thermostaathuis. Hoe hoger de temperatuur, hoe lager de gemeten weerstand op de sensor.
Je kunt dit als volgt testen: zoek de sensor achterop het thermostaathuis en haal de stekker van de groen-blauwe draad los. Zet je multimeter op de stand 1kOhm, zet de zwarte pen op de massa (frame of minpool accu) en de rode pen op de sensor. Start de motor en laat het blok stationnair op temperatuur komen. De gemeten weerstand gaat dan dalen. Als de multimeter 104 Ohm aangeeft dan heeft het blok een temperatuur van ongeveer 60°C bereikt.
Voel tijdens het testen aan de chromen koelvloeistofbuis. Zodra de thermostaat open gaat (tussen 80 en 84°C) wordt de buis warm. Als de koelvloeistof gaat stromen wordt het blok iets koeler en moet de gemeten weerstand dus iets omhoog gaan.
Wanneer de gemeten weerstand onder 25 Ohm dreigt te komen dan moet je de motor uitzetten, want dan is de temperatuur over de 100°C opgelopen en heb je een ander probleem. Als de weerstand in de buurt blijft van 44-48 Ohm dan werkt de koeling goed. Meestal schommelt deze wat, hetgeen betekent dat de thermostaat afknijpt, opengaat, weer afknijpt, enz. Als je niets kunt meten (de meter wijst "1" aan) of de gemeten weerstand daalt niet, dan is de sensor defect.
Testen van de 7V regelaarLigt de gemeten waarde netjes tussen de 44-48 Ohm, sluit dan de draad van de sensor weer aan. Als nu de temperatuurmeter op je dashboard dan in het rood gaat, dan is de 7 Volts regelaar verdacht. De regelaar is een klein zwart blokje dat direct onder de temperatuurmeter zit (model CX500zab, bij de Custom ziet de sensor er iets anders uit). Het heeft drie draden: zwart (12 Volt ingang, komt vanaf het contactslot), groen (massa) en geel (7 Volt uitgang, gaat naar de temperatuurmeter). De regelaar kun je als volgt testen: zet de multimeter op Volt DC, zet het contact aan (de motor hoeft niet te lopen) en meet de spanning tussen de gele en de groene draad. Is deze hoger dan 7 Volt dan is de regelaar kapot.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.