Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

startproblemen

 
Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 nov. 2007 13:58 
Begin oktober heb ik op een natte rotonde een mooie schuiver gemaakt met mijn CX500 De Luxe (1980). Eigen schuld: teveel tegengestuurd bij nat wegdek, blaadjes en negatieve kanting bij de rotonde. Schade beperkt: windscherm, spiegel en koppelingshandle.

Het valt me op dat de motor sinds die schuiver slecht start na ongeveer 1 week stilstaan (in droge schuur). Starten na 2 of 3 dagen is weer geen enkel probleem. Voor de val was het altijd direct starten met de choke voluit c.f. de standaard instructie; ook na zelfs 5 weken stilstaan. Ik denk nu aan een benzine-toevoerprobleem en heb daarom drie weken geleden de carburateur gereinigd met een cleaner in de benzine. De motor rijdt nu iets zuiniger (1:21) maar het startprobleem na 1 week stilstaan blijft.

De bougies zijn altijd prachtig gekleurd (koffiecreme geen koolaanslag); de kleppen zijn 3000 km geleden gesteld. Stationair heb ik de motor op 1000 toeren afgesteld. Luchtfilter 1 maand geleden vervangen.

Graag hoor ik jullie eerste idee over een oplossing of een methode om de oorzaak te vinden.

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 16 nov. 2007 14:42 
misschien iets hoger stationair instellen, mijne staat rond de 1500 toeren
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 nov. 2007 15:36 
- Hoe hoog is je accuspanning na 1 week stilstaan?

- Draait de startmotor nog even snel rond als voor het ongeluk?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#4 | Geplaatst: 16 nov. 2007 18:00 | Aangepast door: Erwin Wormgoor 
De accu en de startmotor zijn prima; krachtig en toerental zakt niet in na vaak starten. Er is geen verschil met voor de val.

Eenmaal gestart loopt de motor prima stationair en op de weg is het als vanouds. Alleen kort na de val sloeg hij die dag telkens af; dit heb ik toen tijdelijk gecorrigeerd met een hoger stationair toerental.

Wanneer de motor eindelijk begint te pruttelen moet ik al vrij snel de choke weer tot half inschuiven (zonder aan de gashandle te draaien), omdat hij anders verzuipt.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 nov. 2007 18:20 
Het lijkt wel alsof een mechanisch deel van je carburateurs een dreun heeft gehad. Werken de chokekleppen nog goed? En de vlotters, zijn die nog in orde? Idem de vlotternaald. Kan het zijn dat de klap zo hard was, dat er iets scheef of vast is komen te zitten?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver udent

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 nov. 2007 20:46 
choke gaat nu niet helemaal meer dicht??

Gr Theo.
theo cx ds

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#7 | Geplaatst: 16 nov. 2007 21:21 
Theo en Floris, na het starten rij ik zo ongeveer 2 -3 minuten met choke iets uitgetrokken en daarna schuif ik de choke weer helemaal terug in de 0-stand. Ook bij koud weer heb ik weinig choke nodig tijdens de eerste minuten rijden. Het toerental zakt daarna mooi terug naar die 1000 toeren (klinkt ook goed). Ik denk daarom dat de choke kleppen nog goed functioneren.

Inmiddels heb ik ook gelezen dat je een van de twee beluchters van de vlotterkamer kunt afdichten; dit zou het verdampen van de vluchtige stoffen in de benzine voorkomen. En dit zou dan vervolgens weer de startproblemen kunnen oplossen.

Ik denk dat ik vlak bij de schuur eerst maar weer de kraan sluit (oud type zonder vacuum), carb droog rijden en vervolgens de vlotterkamer aftappen. En dan eens kijken of er na 1 week stilstaan met versere benzine beter wordt gestart.

Groet Erwin

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 nov. 2007 11:45 
Erwin,

Die van mij had ongeveer dezelfde kuren. Als je de bougies eruit draait, en dan start, doe 'ie het dan in ene keer? Het klinkt me zo vrees'lijk vertrouwd in de oren, dat ik durf te zeggen : meet je stator eens door.

ik wilde er ook niet aan, maar....

Het zou zomaar kunnen dat je vonk een beetje zwak is. Als 'ie eenmaal start blijft 'ie lopen, weet ik uit ervaring, maar voordat 'ie start kan het wel even duren.

Harmony,
Hans.
( die toen even moest slikken, na het stator meten )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Erwin Wormgoor
Gast 
#9 | Geplaatst: 24 nov. 2007 19:35 
Beste Hans,

Dank voor de stator-"waarschuwingen". Maar ik sluit goedkopere maatregelen nog niet uit, omdat de vonk nogal gelig lijkt (ipv blauw) en starten met verse benzine in de vlotterkamer nog perfect gaat. Ook heeft de motor geen stotter-kuren bij hoge toeren.

En dus vandaag de drie blokstekkers bij het CDI-kastje en bougiekappen met weerstanden maar eens bekeken en gereinigd: 1 weerstand en staafje flink zwart aangetast, de ander brandschoon. Uiteindelijk de beide weerstanden weggelaten, het veertje opgerekt en goed gereinigd met een schroevendraaier-pijpragger-WD40 (de bougie heeft al een weerstand: DR8ES-L).

Moet lukken denk ik zo. Wordt vervolgd.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 startproblemen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven