Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

dynamo stator

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver leos
Gast 
#1 | Geplaatst: 24 nov. 2007 08:24 
hallo cx rijders ik lees veel over de stator van de cx

dus als ik het goed begrijp is de stator een dynamo die in het blok zit
die de spanning moet op wekken voor de onsteking ?
en als de bougie's niet vonken kan het hier aan liggen ?
en waar aan nog meer ? wie heeft er nog meer tips ??

gr leo

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 nov. 2007 09:40 | Aangepast door: Hansv 
Leo,

Het tweede punt waar het vonken fout kan gaan is het ontstekingskastje, de CDI, onder het zadel en een derde punt is (komt voor zover ik weet minder vaak voor) de bobines, twee zwarte blokken onder de tank.
En natuurlijk de bougies zelf.

Maar om te starten heeft een CX ook een redelijk tot goede accu spanning nodig, anders draait de motor niet snel genoeg, dus wordt er geen of te weinig spanning door de dynamo/stator geleverd, dus is er (vrijwel) geen vonk.

Maar er zijn nog een aantal oorzaken mogelijk voor het niet vonken, en daar weten anderen vast wel meer over te vertellen.

Harmony,
Hans.
( na anderhalf jaar CX nog lang geen expert )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver voorbijganger
Gast 
#3 | Geplaatst: 24 nov. 2007 11:45 
Prcies zoals Hans het hier beschrijft.

en ik hoor ook oude verhalen over oude benzine. dat ze daar gevoelig voor zijn. Ik heb er zelf nog nooit last van gehad. maar anderen hebbene r wel over geschreven.
Mocht je een werkplaats handboek willen hebben dan kun je me mailen op telton2supermail.nl. In plaats van de 2 een @ zetten uiteraard.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 nov. 2007 13:23 
Als de bogies niet vonken, waar kan het dan aan liggen. Dit was een vraag die ik zag staan.

Volgende, als de bogies samen niet vonken is het in de regel de dynamo en dan wel het voedende gedeelte voor de cdi. Het kan ook nog de kill swhits zijn. Haal de zwarte draad met witte streep los onder het zadel. Dit is de draad die naar de cdi unit loopt en in de regel tussen de gele en rose draad zit. Als de schakelaar en of ergens anders de zaak aan massa zit, dan krijg je geen vonk. Vandaar deze draad los nemen. Zijn er dannog geen vonken, dan kan het eventueel een CDI unit zijn. Maar dat komt niet vaak voor.

Wat komt dan wel vaak voor, dat een van de bougies niet vonkt. Kan de bugie zelf zijn, en of bobiene. Wissel deze uit met elkaar en kijk of het probleem mee gaat naar de andere kant. Gaat het probleem niet mee, dan is het in de regel de cdi unit waar een kanaal is uit gevallen. Om dit te testen is het uit wisselen van de cdi van belang. Is het probleem er dan nog, dan kan het een pick up coil zijn. Maar deze storing komt maar zelden voor.

Dit was het dan voor zover even over de vonken, ik heb naar aanleiding van dit verhaal een stge loper even weg gestuurd om een doosje vonkje te halen bij de auto dealer. Ik ben bang dat ze hem door sturen.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Dinges
Gast 
#5 | Geplaatst: 25 nov. 2007 08:37 
Duidelijk verhaal Marco.
En wat betreft die stageloper, heb je hem al terug gezien?
Wij zeiden er altijd bij op te letten dat hij de blauwe kreeg, omdat die sterker zij als de rooie, maar wel wat duurder.
Oude grap, maar er zijn genoeg jonge betwetertjes die gaan en vervolgens gepiceerd terug komen omdat ze in de zeik genomen zijn.

Schrijver leos
Gast 
#6 | Geplaatst: 25 nov. 2007 17:17 
hoe krijg de startmotor er uit ??
ik zie geen bouten of moeren

gr leo

Schrijver Marcel Gosselink

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 nov. 2007 17:43 
Leo, kijk aan de achterzijde van de startmotor: twee stuks (maatje 9 uit mijn hoofd) onder elkaar. Daarna startmotor met enige kracht/wrikwerk naar achteren trekken. Wel eerst de kabels loshalen.

Groet Marcel
Wat is CX rijden toch heerlijk...vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen :-))

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 nov. 2007 20:11 | Aangepast door: Hans 
Dit soort problemen altijd systematisch aan de kleren gaan.
Dus als volgt:
1. bougies vervangen
2. bougiedoppen reinigen (corrosie zorgt voor hoge weerstand en dus zwakke vonk)
3. bougiekabels (bougiedop er af, starten en kijken of een mooie vonk naar de massa overspringt)
4. bobines (m.n. de elektrische aansluitingen)
5. CDI (even een andere bewezen goede proberen)
6. kill-switch afkoppelen onder de buddy
7. krijgt ie wel benzine (maw zijn de bougies nat; giet even wat wasbenzine door het bougiegat, schroef de bougie er weer in en als ie dan start/lijkt te starten zit het in de carbs)
8. vlotterkamer reinigen en sproeiers doorblazen + de benzinekraan
9. kijken of de choke wel sluit / weer open gaat
10. is het luchtfilter niet verstopt
11. is de accuspanning goed (de CX CDI loopt zonder accu maar moet om te starten wel flink kunnen doordraaien op de startmotor)
12. startmotor intern vervuild (schoonmaken + nieuwe borsteld)
13. dan rest allen nog de stator (ja nr 13 he), maar die kubn je redelijk goed met en eenvoudige multimeter in zijn basis doormeten. Zijn de weerstandwaarden erg afwijkend dan moet het blok open.

Dus niet gelijk het ergste denken (maar vaak is dat bij de oude CX wel de conclusie). Een CX kan heeeeel veel hebben. Misschien ook nog even

14. de klepspeling controleren (je zult niet de eerste zijn bij wie een of meerdere kleppen niet opengaan of open blijven staan of last hebben van een kromme klepsteel).

Succes en laat horen wat je hebt gevonden.

En Marco,
waarom heb je die loper ook niet gelijk gevraagd een onsje compressiepoeder mee te nemen ???
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver leos
Gast 
#9 | Geplaatst: 25 nov. 2007 23:05 
ok gelukt de motor heeft al gelopen niet zuiver

maar hij loopt weer naar 3 jaar

gr leo

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 nov. 2007 23:10 
Hoera!!!!!

CX forever!

Harmony,
Hans
( hoe meer CX-en hoe meer vreugd )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver leos
Gast 
#11 | Geplaatst: 26 nov. 2007 09:06 
ja mooi he

leo

Schrijver MIOB
Gast 
#12 | Geplaatst: 20 feb. 2008 10:24 
OK, hier maar.

Mijn spanningsregelar was defect en mijn accu's kookten droog. Spanningsregelaar vervangen en nuu was de accu weer leeg na een middellange rit. De statormetingen gaven allerlei vreemde waardes, waarbij er op 1 van de 3 gele draden wel een kleine afwijking was constant tov de andere 2.

Ook de nieuwe spanningverdeler doorgemeten, die bleek dus toch ook defect te zijn.


Wat is nu wijsheid? Ik heb een andere stator klaarliggen en ik heb eventueel tijd en ruimte om die in te bouwen, ik heb er alleen geen ervaring mee. Weet iemand een site met foto's van zo'n statorwisseling? Blijkbaar leverd(e?) de stator nog wel genoeg spanning om met een defecte regelaar de accu droog te koken, maar ik begreep ook dat een defecte regelaar je stator wer kna slopen.

Ik heb het wphb doorgelezen, maar ik vind het erg onduidelijk, ik kan er niet eens uithalen of die korf met vaste magneten eraf gehaald moet worden voor je bij de stator kan of niet en er staat ook iets over merktekens (die volgens mij slaan op de onstekingsvervroeger of hoe dat ding achter dat kleine dekseltje ook heet), maar die kan ik op de nieuwe stator in het doosje iig niet vinden.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 20 feb. 2008 13:31 | Aangepast door: Hans 
Stator vervangen is een fluitje van een cent.
Blok uit het frame, demonteren: waterpomp, schakelpook, startmotor, achterdeksel en alle schroeven van het achterdeksel.
De stator zit met 3 (of waren het er 4?) schroeven vast op het achterdeksel net als de pulsgevers. Die schroeven uitdraaien en de stator met kabelboom + pulsgevers uitnemen.
Nieuwe stator + pulsgevers + kabelboom plaatsen (kan maar op 1 manier en je hoeft niets af te stellen), bevestigingsschroeven met een beetje locktight insmeren en vastzetten, achterdeksel + alles wat je hebt gedemonteerd weer monteren, blok in het frame en rijden maar weer.

Maw het vervangen van de stator wijst zich in de praktijk vanzelf. Het CX blok is simpel van constructie dus zo moeilijk als ik het beschrijf is het echt niet.
Maar je moet ook alle pakkingen + 0-ringen vervangen en kijk gelijk ook naar de conditie van de nokkenasketting / -spanners en zonodig vervang die ook.

Dan zul je merken dat de kosten van dat alles behoorlijk in de papieren lopen zodat het zelfs te overwegen is een ander bewezen goed motorblok te monteren.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MAST

Moderator 
#14 | Geplaatst: 20 feb. 2008 14:25 
Dan zul je merken dat de kosten van dat alles behoorlijk in de papieren lopen zodat het zelfs te overwegen is een ander bewezen goed motorblok te monteren.

Kosten van een nieuwe dynamo/stator en pakkingen, keerringen, o-ringen,waterpomp seal tot nu toe ruim 200 euro. En dan komt daar nog olie, koelvloeistof en een oliefilter bij....
Kettingspanner en ketting, reken maar op nog eens ruim 100 euro's.
Marcel (spreekt nu uit ervaring:( )
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver MIOB
Gast 
#15 | Geplaatst: 20 feb. 2008 14:57 
De olie vervang ik inet, die zit er pas 1000 km in en die heb ik in een schone bak opgevangen, die gaat gewoon terug. Pakkingen en stator heb ik al binnen, maar aangezien hij niety tè stuk leek te zijn om te rijden wilde ik dit even weten. Bedankt voor de herbevestiging dat het niet een te moeilijk karwei is. ik ga het vervangen.

Bedankt!

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 dynamo stator

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven