Laat je niets wijs maken!
De twee bovenstaande reacties
waarin een carterolie met een viscositeit
(in gewoon Nederlands dikvloeibaarheid)
van 10W40 kun je gewoon ter harte nemen, niets mis mee.
Daarbij: 2 takt of 4 takt
(in gewoon Nederlands 2 slag of 4 slag)
zegt iets over het arbeidsproces
dat zich in een verbrandingsmotor afspeelt.
Een CX heeft een viertakt-benzinemotor.
Daar gaat dus viertaktmotorsmeerolie in,
niet door de benzine, maar in het carter.
Wellicht een overbodige opmerking, maar toch ...
Tweetaktmotorsmeerolie wordt op een zeker moment wel
vermengt met de benzine. Dat is een totaal ander smeerprincipe,
niet van toepassing bij de vierslag motorblokken zoals bij de CX.
Nogmaals: laat je niets wijs maken.
Gewoon normale benzine tanken
de smeerolie in het carter regelmatig controleren,
op peil houden, en rijden.
Succes,
Johan
Honda CX 500 Custom 1984