Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

2takt of 4takt

 
Schrijver pjotter

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 nov. 2007 14:02 
Hallo.
Ik heb sinds kort een cx500.
nu blijkt dat hij wel een slokje olie kan gebruiken.
ook hoor ik verschillende verhalen, de ene zegt dat ik olie voor 2takt moet hebben en de ander zegt voor 4takt. HELP!!!!!!!!!!!
Wat moet ik er nu in gooien, ik bedoel wat is het beste voor mijn blok.
groetjes pjot
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 nov. 2007 14:34 
2takt ik raad het je niet aan
dit zit er in mijn gl500d

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?prodid=72&m =desc

Expulsa 10W-40 is ontwikkeld voor gebruik in alle 4-takt motorfietsen (ook Europese!) al of niet voorzien van een natte platenkoppeling.

ik ben er zeer tevreden over.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 nov. 2007 20:23 | Aangepast door: Hans 
Gewoon 10W40 motorolie is goed/voldoende.
Als ie graag een slok olie lust zou ik er goedkope olie inmikken.
Mijn woon-werk CX heeft elke 1000km wel een litertje verbruikt.
Vul gewoon olie van de Gamma bij (iets van E 13,-- voor 5 liter). Voordat die olie qua smeereigenschappen is uitgewerkt is ie al via de uitlaat verdwenen.

Mijn andere CX-en met vrijwel geen olieverbruik smeer ik met full synthetische olie van Bel Ray.
Is duur, maar ik ben er bij de CX na meer dan 15 jaar nog zeer tevreden over.
Vroeger gebruikte ik in mijn motoren altijd Castrol (maar dat was het monograde tijdperk), maar dat is steeds minder / tot niet meer te verkrijgen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 nov. 2007 23:52 | Aangepast door: Johan de Vries 
Laat je niets wijs maken!

De twee bovenstaande reacties
waarin een carterolie met een viscositeit
(in gewoon Nederlands dikvloeibaarheid)
van 10W40 kun je gewoon ter harte nemen, niets mis mee.

Daarbij: 2 takt of 4 takt
(in gewoon Nederlands 2 slag of 4 slag)
zegt iets over het arbeidsproces
dat zich in een verbrandingsmotor afspeelt.

Een CX heeft een viertakt-benzinemotor.
Daar gaat dus viertaktmotorsmeerolie in,
niet door de benzine, maar in het carter.
Wellicht een overbodige opmerking, maar toch ...

Tweetaktmotorsmeerolie wordt op een zeker moment wel
vermengt met de benzine. Dat is een totaal ander smeerprincipe,
niet van toepassing bij de vierslag motorblokken zoals bij de CX.

Nogmaals: laat je niets wijs maken.
Gewoon normale benzine tanken
de smeerolie in het carter regelmatig controleren,
op peil houden, en rijden.

Succes,

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 2takt of 4takt

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven