Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Elektriek ellende

Schrijver Dinges
Gast 
#1 | Geplaatst: 9 dec. 2007 16:44 
Mijn (toch best) trouwe Ratwing heeft besloten het baasje te plagen.
Het volgende is aan de hand: als ik rem gaan de verklikkerlichten van de richtingaanwijzers op het dashbord aan. Das niet zo erg, maar achter gebeurd er dan vanalles, behalve wat dus de bedoeling is, zeker als ik ook nog richting aan wil geven.
Wat het probleem is is me wel duidelijk, geen massa achter. Ook zie ik het probleem meer en minder worden als ik het stuur draai.
Dus: massaprobleem naar de achterverlichting, waarschijnlijk draadbreuk in de buurt van het balhoofd.

Nu de vraag: Weet iemand via welke draad die massa zou moeten lopen?
Schema word ik geen wijs uit, te lang niet gedaan denk ik.
Zeker met de huidige natte donkere dagen vind ik goeie verlichting best een beetje belangrijk.

Voor de volledigheid: het gaat om een Silverwing uit '82, europees model (geen standaard runninglights gevonden nl.)

Als er iemand me opweg kan helpen zou ik zeer blij van worden.
En o ja, ik ben de hele week van huis (werk) dus kan een weekje duren voor ik weer reageer

Schrijver jorgen
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 dec. 2007 19:13 
Beste,
Bij de A-versie is het mogelijk dat de massa inderdaad afbreekt net aan het balhoofd. Dit gebeurt meestal net na de verdeling (1 naar 4 draden). Daar deze gesoldeerd zijn, breekt de draad meestal af net aan deze verbinding.
Bij de A is dit een zwarte draad. Wel moet de tape over een heel stuk verwijderd worden van de kabelboom.
Nadien terug mooi intapen.
Let wel op: draadbreuken zijn meestal niet direct zichtbaar, zitten meestal in de isolatie zitten.

Succes bij de zoektocht.

Schrijver MIOB
Gast 
#3 | Geplaatst: 11 dec. 2007 10:04 
Mocht je echt problemen hebben, heb ik nog wel een kabelboompje voor je liggen (wete alleen niet zeker of het A/B/Z/E is). Hoeft niet veel te kosten :)

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 dec. 2007 12:58 
Hey Dinges,

Volgens mij is de kleur van de massa draad altijd groen. De massa draad naar het achterlicht toe loopt alleen niet via de voorkant. Ik denk dat het handig is om even een tijdelijke min draad te leggen tussen de min en het stuur en dan kijken of het over is, en aan de min van de achterlampen en weer kijken... en zo verder zoeken.

Succes met zoeken.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Dinges
Gast 
#5 | Geplaatst: 29 dec. 2007 11:35 
Ik begrijp dat de massa niet via de voorkant loopt, heb een bedradingsschema uitgeprint en uitgeplozen van de silverwingclub.
Heb ook het knipperlicht verhaal van Marco gelezen op deze site, denk dat ik van achter maar een extra massa ga trekken naar de accu.

En voor de volledigheid, de massa hoeft niet langs de voorkant te lopen om op het dashbord problemen te geven. Echter als alle bedrading verder klopt en ik stuur stroom naar achter terwijl de massa niet klopt moet deze stroom toch ergens heen. Deze zal weglopen via de niet in gebruik zijnde fittingen, zoals de knippers, waardoor het zichtbaar word op het dashbord bij de verklikkerlampjes. Bij de knipperlichten is het ook zichtbaar maar niet voor mij als ik rij. (Heb even tijd gehad om de vaktheorie van vroeger weer even door mijn hoofd te laten gaan zoals je merkt)

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#6 | Geplaatst: 2 jan. 2008 22:24 
Kan eventueel nog in je stuurschakelaar zitten, had met benny ook ziets en daar bleek de massa op het stuur niet goed te zijn.

Schrijver Dinges
Gast 
#7 | Geplaatst: 11 jan. 2008 16:10 
Het vorige weekend even een extra massa gelegd vanaf de achterlichten rechtstreeks naar de massa van de accu. Na het lezen van Marco's knipperlichtverhalen leek me dat de oplossing. Echter dat blijkt niet zo te zijn, bij het inknijpen van de rem kreeg ik de zekering om mijn oren.

En dat snap ik dus even niet......
Zit mijn probleem wel in de massa?
Of zit ergens een doorgesleten draad?

Ik lig er even uit, moet ik nou echt mijn hele draadboom gaan uitpluizen?
Daar lijkt het wel op, weinig zin in eigenlijk maar wil nu ook wel eens dat alles weer werkt zoals het hoort

Schrijver Dinges
Gast 
#8 | Geplaatst: 12 jan. 2008 17:13 
Lang leve het internet! Zojuist het goede bedradingsschema gevonden en uitgeprint. Denk dat ik het lek boven heb, morgen even nakijken.
Bij het laatste experiment zag ik dat de massa op groen-geel zat ipv groen als ik me goed herinner. (Ja was hier ook gemeld maar was me even niet opgevallen, sorry.) Groen-geel is zoals ik net zie de + kant van de remlichten, niet zo gek dat de zekering om mijn oren vliegt als ik die aan de massa leg dus. Hoop dat het morgen een beetje minder koud is, ga ik weer even kijken (mijn sleutelruimte is de carport, waait daar nogal en de kachel doet het ook niet echt)
Hopen dat ik me dit goed herinner, komt het misschien toch nog goed.

Groeten Dennis (en we blijven prutsen aan het apparaat)

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Elektriek ellende

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven