Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

hoog olieverbruik

 
Schrijver pjotter

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 dec. 2007 17:30 
beste bikers

ik vind dat mijn honda redelijk veel olie verbruikt.
Is dit gemakkelijk zelf te verhelpen of moet ik daar voor naar de dealer.
Ale info is welkom.

greetzzzzzzz pjot
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 dec. 2007 17:56 
Tot 1 liter per 1000 kilometer is 'normaal' volgens meneer Honda. Rond 100.000 kilometer raken de zuigerveren aardig versleten en loopt het olieverbruik omhoog. Je bent niet de enige! Gebruik je 10W40 of 15W40?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 dec. 2007 20:00 | Aangepast door: cmtheman 
kan je niks aan doen, of je wil de zuigerveren en evt zuigers vervangen!!

(mijne gebruikt ook olie, zo ongeveer 1.5L per 5500 kilometer, en staat 75000km op de teller)
gr chris
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 dec. 2007 20:00 
Gewoon het peil regelmatig in de gaten blijven houden en doorrijden.
Gelet op de waarde van de CX is economisch gezien algehele revisie, zeker door de dealer, geen optie.
Als je een beetje handig bent zou de de klepseals kunnen vervangen; bij de CX een werkje van eigenlijk 3x niets. Die dingen kosten iets van E 2,-- per stuk; je hebt alleen wel wat speciaal gereedschap nodig en je moet de koppakkingen vervangen.
Van mijn woon-werk CX heb ik ze 1,5 jaar geleden vervangen; de oude waren helemaal uitgehard maar scheelde niet echt veel in oliegebruik. Maar sindsdien is het verbruik wel redelijk constant gebleven. Ongeveer 1 liter op de 900 - 1000 km.
Zolang de compressie (warm) niet onder de 7 bar zakt zou ik aan de zuiger(veren) / cylinderboringen niets doen.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 10 dec. 2007 12:28 
Nog even ter toevoeging: twee jaar geleden heb ik de zuigerveren van mijn CX vervangen. Technisch was dat een groot succes omdat hij daarna geen olie meer verbruikte. Maar financieel gezien ....

Ik zal de materiaalkosten even op een rij zetten:
- nieuwe overmaats zuigers + veren €100
- nieuwe pakkingen/O-ringen/klephoedjes €80
- cilinders laten opboren+honen €80
- olie+filter €40
Totaal materiaalkosten: €300

Voor deze operatie moet het blok helemaal uit elkaar: koppen, distributie, krukas, nokkenas, koppeling, versnellingsbak, enz. want een revisiebedrijf wil alleen het lege middenblok aangeleverd krijgen. Als je geen sleutelervaring, gereedschap, werkplaats of handboek hebt dan zou ik er echt niet aan beginnen.

Als je de hele operatie wilt uitbesteden aan een monteur dan komt er nog een klap geld bij want het is toch zeker 12 uur werk. En 12 maal €60 commercieel uurtarief = €720.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 dec. 2007 14:34 | Aangepast door: Roelof 
Een aantal jaren geleden heb ik 2 cylinderkoppen voor m'n CX500 profesioneel laten reviseren, om zodoende het olieverbruik terug te dringen. Dat koste een aanzienlijke hoeveelheid Euri's, en heeft uiteindelijk niet veel uitgemaakt v.w.b. het olieverbruik.

Conclusie is dan ook dat het olieverbruik wordt veroorzaakt door het verslijten van de olieschraapveer op beide zuigers. De compressie blijft meestal wel goed.

Deze stelling wordt gesteund door diverse artikelen over dit onderwerp op het internet. Gewoon voor lief nemen, dus! Voor €1000,- koop je een aanzienlijke hoeveelheid olie. 5 liter verpakkingen zijn nog goedkoper!

Suc6, Roelof
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 dec. 2007 15:54 
De "Blauwe Engel" verbruikt ook olie. Nou ja, verbruikt... Ik heb het idee dat de meeste olie door een nog niet helemaal gevonden lekje, defect ringetje of zo verdwijnt, naar buiten. Het blok is nogal olierijk aan de zijkant en onderkant.

De "Rode Rakker" heeft in zijn actieve periode ook wel iets verbuikt, maar ach, zolang het minder dan een liter per 2000 km is, maak maak ik me geen zorgen.

Harmony,
Hans.
( die deze week de stator d'r uit wil halen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 12 dec. 2007 14:35 | Aangepast door: pjotter 
Hartelijk dank voor alle reacties.
als ik alles zo eens op een rijtje zet ben ik dus het beste af door regematig mijn oliepijl te checken en niet zeuren maar vullen.
Overigens komt de olie uit 1 van de slangetjes onder mijn motor.
Wie weet laat ik er nog eens wat aan doen.

greetzzzzz pjot
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver MIOB
Gast 
#9 | Geplaatst: 13 dec. 2007 09:11 
iemand eigenlijk al een beter manier gevonden om het peil te controleren? Ik vind het peilstokje echt verschrikkelijk om te gebruiken (onduidelijk, zeker met de verse olie die er nu in zit)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 18 dec. 2007 17:40 
Alleen de zuigerveren vervangen lost een heel groot deel van dit probleem op. De zuigers zelf zijn eigenlijk altijd nog goed.
Komt er nog een pakkingset bij van 120 euro en daar zitten dan de goed klepsteel afdichtingen bij. En het blok is weer een stuk zuiniger.

Let wel met 300 euro ben je er vaak nog net niet. Vaak komen er andere kosten bij zoals afdichtingen en distributie zaken. Dit drijft de prijs enorm op.
In de regel moet je grof weg rekening houden met 650 euro. Daar moet het wel voor lukken.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 hoog olieverbruik

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven