Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

waterpijp

 
Schrijver leos
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 dec. 2007 21:53 
hallo cx rijders heb even een vraagje
de waterpijp kun je die er makkelijk uit halen of moet het huis er ook af


gr leo

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 dec. 2007 23:36 
Beste Leo,

De waterpijp zit door 2 O-ringen opgesloten in het huis dus met wat draaien en wrikken moet hij makkelijk los te maken zijn, het huis hoeft er niet af. Wel beter om even nieuwe O-ringen te plaatsen bij het inelkaar bouwen want na al die jaren zijn die ringen wel uitgehard.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 dec. 2007 01:01 
Hallo Leo, Erik,

eh, voor een keertje ben ik 't even niet helemaal met Erik eens, er zit aan de waterpomp zijde maar 1 o-ring, zie b.v. hier voor een plaatje met de onderdeelnrs. Zorg wel vooraf precies de goede o-ring te hebben en liefst ook een reserve. Iets uit een doosje standaard o-ringen zal niet passen. Monteren is een handigheidje, maar als je de ring per abuis even afklemt heb je mogelijk weer een nieuwe nodig. Vooraf opening in deksel waterpomp netjes glad maken en invetten met siliconenvet of zo. De o-ring hoort tussen de twee "hobbels" op de pijp te liggen.

Sommige types, ik dacht de 650s en/of de turbo's hebben een ander type ring afaik.

Moeilijk is 't verder niet.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver leos
Gast 
#4 | Geplaatst: 29 dec. 2007 08:32 
ok mannen bedankt

gr leo

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 dec. 2007 09:29 
Ha, die ringen toch. Ik moet bijde gelijk geven, het klopt er zit er maar een. Toch heb ik type's gezien waar het mogelijk was om 2 ringen te monteren. Dus ik dacht dat dat beter zou zijn en van af dat moment ging ik ook 2 ringen monteren. Fout, het past niet altijd. De voorste op de pijp kan in een paar gevallen dus kapot geknipt worden tijdens montage. De ring hoord dus tussen de twee randen te zitten. Dus van af dat moment er maar weer 1 monteren. Want als hij niet lekt zit het goed. Ik tel de keren maar niet meer wanneer het fout ging. Toch gebruikte ik de juiste ringen. Daarnaast zijn er brede afdicht ringen gebruikt op de latere type's. Deze zijn gewoon te vervangen door de gewone o ring.

Bij montage is het raadzaam om iets siliconen kit in het passende kanaal te smeren zodat tijdens montage de oring iets beter naar binnen glijdt. Niet te veel want ik heb voor beelden gezien waarbij de pijp bijna dicht zat door de kit die gebruikt was. Deze motor moest wel kapot lopen daarna. Het gekke was dat het niet een vast loper op de zuiger werd maar het koppelijngs huis klapte uit elkaar. Dat terzijde maar even.
Iets kit gebruiken kan dus geen kwaat. Raadzaam is ook om niet de oring zelf en of pijp in te smeren met kit. Hierdoor zal de oring iets te snel over de verhoging kunnen schuiven en dan heb je geen afdichting. Dit is bijna niet te zien maar je komt er wel achter als je het gaat afvullen met koelvloeistof. Lekkere bende in de garage. Dus moraal van het verhaal, iedereen heeft gelijk en er zijn veel uitzonderingen die de uitzondering van het betreffende gevallen bevestigen.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 29 dec. 2007 11:16 
Hoi Leo, Frans en Marco,

In mijn GL500 blok zaten er zeker 2 ringen in. Vandaar dat ik er vanuit ging dat dat standaard is. Ik heb ze er gewoon met een likje vaseline in gedrukt. Mischien was kit wel beter geweest. het blok staat nog steeds stil dus kan ik het resultaat helaas niet vertellen.

Groet Erik
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 waterpijp

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven