De accu van mijn CX500 (1978) wordt niet bijgeladen. Ik heb de stator doorgemeten en die is niet goed meer. Alvorens het blok open te maken heb ik vandaag de gelijkrichter/spanningsregelaar (G/S) gedemonteerd. Die wil ik namelijk ook doormeten om zeker te weten dat er niets mee aan de hand is. Ik heb twee testen gevonden:
1. Een diode test zoals beschreven door Electrex.
2. Een weerstands test zoals beschreven door Haynes/Peters.
Beide testen lijken aan te geven dat ook de G/S defect (de meetwaardes zal ik jullie besparen). Het probleem is dat ik soms niet begrijp wat de multimeter aangeeft. Een paar vragen:
- Heeft iemand ervaring met het doormeten van een G/S?
- Kan het zijn dat een kapotte G/S de stator vernielt (of andersom)?
- Is er iemand in de omgeving Amsterdam wiens G/S ik mag doormeten om de meetwaardes te vergelijken?
Voor alle duidelijkheid: alleen de stroomvoorziening richting accu is defect. Ik heb geen problemen met de ontsteking, het blok draait prima.
Alle reacties zijn welkom.
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.