Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

HELP!!!! maar weer eens.

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 jan. 2008 14:24 
Een nieuw jaar, en nieuwe problemen. Amper heb ik één probleem opgelost, of daar komt een tweede om de hoek zetten.

Het goede nieuws is : er zijn in mijn omgeving aardig wat PC-tjes stuk gegaan en weer vakkundig gerepareerd. Dat loopt dus aardig binnen. Samen met de eindejaars uitkering van de werkgever is het spaarpotje ruim genoeg gevuld om de stator wissel financieel tot een goed einde te brengen.
Hoera..... (ja,ja)

Dat was het goede nieuws.
Ik heb Marco gevraagd of hij kon assisteren met de stator wissel, maar helaas, dat ging niet, hij heeft het nu te druk.

Wel ben ik door een e-mail uitwisseling erachter gekomen dat er waarschijnlijk een boutje moet worden uitgeboord en opnieuw getapt.
Het waterdeksel-boutje, vlak onder de aansluiting van de waterpijp, zit muur- en muurvast. Marco's expert opinion zegt : die breekt af, en moet opnieuw geboord en getapt worden.

Nu ben ik aan het einde van mijn kunnen. Boren en tappen.... nee, da's niets voor deze jongen.
Een virus van je harddisk, nou, vooruit.
Een PC opnieuw inrichten, met behoud van de oude bestanden? Flinke klus, maar okay..
Een netwerkje voor thuisgebruik ? Geen probleem.

Maar uitboren en tappen ? Dat wordt bloederig en een zooitje.

Nu heb ik nog wel wat keuzes, dat wel. Maar het liefst van alles zou ik dit blok weer onder de rode Rakker zien hangen, en daar gewoon weer mee rijden.

Vandaar, kort samengevat : HELP !!

Harmony,
Hans.
( die z'n teleurstelling gaat verdrinken (met koffie))
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver cmtheman
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 jan. 2008 14:37 
waar woon je ergens, kan altijd helpen

gr chris (raamsdonksveer)
ex-cx, huidige cb1300A

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 8 jan. 2008 14:51 
Hans, boren en tappen lukt mij ook wel. Je hebt mijn mail adres!
Marcel. (niet verdrinken!)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 jan. 2008 16:45 
Voor de goede orde, hij heeft inderdaat contact met mij gehad, en het klopt dat ik het erg druk heb momenteel. Als er iemand het zou kunnen oplossen voor hem is mij dat van harte welkom. Mocht het niet lukken, neem dan nog even contact met me op, dan moet ik het inplannen.
Let wel, er is dus een stator probleem.

Het onderste boutje van de waterpomp deksel is dus niet los te krijgen. Dit heb ik vaker gezien. Pas op, je kan er niet goed bij met de boormachine en of tappen is ook een probleem inverband met de ruimte.

Als er iemand is die hem kan helpen, graag dan kan ik een ander weer helpen die al langer een afspraak met mij heeft staan. Alleen deze klus is iets groter en neemt meer tijd in beslag.
Met vriendelijke groet Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver grietje
Gast 
#5 | Geplaatst: 8 jan. 2008 18:39 
hai hans,

NIET VERDRINKEN HANS

wij willen jou nog wel eens zien op een treffen en hier

groetjes grietje

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 jan. 2008 20:11 | Aangepast door: kaspar 
ik zou zeggen: boor de kop van de bout eraf.
demonteer de waterpomp en achterdeksel: en ga verder met een andere achterdeksel. (die je ergens vandaan scharrelt.) Dan hoef je niet ingewikkeld uit te boren en een nieuwe draad te tappen.

Hoewel, als je toch zover bent kan je je eigen achterdeksel naar een motorrevisie zaak brengen. Voor hen is het een koud kunstje.
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 jan. 2008 20:47 
Hallo Hans .

Ga eerst eens te werk net als bij je uitlaten
gewoon iedere dag even inspuiten en met een drevel een tikje op de boutkop geven
hou dit een aantal dagen vol en probeer dan of er beweging in het boutje wil komen
onthoud met geduld verricht je wonderen
met geweld gaat alles kapot

volg het met enige spanning
suc 6

Schrijver Johan de Vries
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 jan. 2008 21:27 | Aangepast door: Johan de Vries 
Hoi Hans,

Ik sluit mij bij het advies van kruipolie en een tik op boutkop aan.

Natuurlijk geen garantie dat de bout het gaat overleven,
maar als ik het goed begrijp is de zaak nog heel,
ik zou bijna zeggen: 'geen zorgen voor morgen ...'

Geduldig werken, geen grote klappen of tangen
maar een goed passende ring- of dopsleutel gebruiken
en een paar welgemikte tikken om de bout te laten schrikken.

Nogmaals: geen garantie op een goede afloop,
het blijkt volgens de ervaringsdeskundigen immers
een lastig boutje, maar wel de grootste kans op succes.

Johan
Honda CX 500 Custom 1984

Schrijver beussie
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 jan. 2008 23:04 
Hans dit heb ik ook gehad en had geen geduld. Gevolg bout afgebroken en met veel moeite uitgeboord en daarna nieuw draad tappen nou dat is goed fout gegaan want iets te ver doordraaien met de tap en ik had een mooi gat, want de achterwand van dit draadgat is een kleine uitstulping aan de binnenzijde van het achterdeksel en die achterwand ligt er zo uit.
Dus uit arren moede maar naar een ander achterdeksel op zoek gegaan want de oude is niet meer te gebruiken.
Dus veel kruipolie,ontzettend veel geduld ,af en toe een klein tikje recht op z`n kop en proberen om de bout er heel uit te krijgen zodat je geen nieuw draad hoeft te tappen. Veel succes gewenst door Beussie.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 jan. 2008 23:07 | Aangepast door: Hans 
Warm stoken is de beste remedie om vastzittende boutjes los te krijgen.
Waarschijnlijk is door de lekkende koelvloeistof het boutje vast in de draad komen te zitten. Met beleid warmte met een gasvlam toevoegen doet echt wonderen (ijzer zet anders uit dan aluminium en oxidatie laat los).
Ook een slagschroevendraaier (met een dop uiteraard) eventueel na het warmstoken kan oplossing bieden.
Met een afgebroken bout , gat er in boren en een linkse tap heb ik in ieder geval slechte vervaringen (een afgebroken tap krijg je er nooit meer uit).
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 8 jan. 2008 23:24 
Jongens (en meisjes) ,

Hij is los!!!!!!

Nadat ik snapte dat niet het hele geval op de werkbank moet om opnieuw te tappen, maar dat dan alleen het achterdeksel geboort en getapt moet worden, had ik weer een beetje moed.
De verzekering dat er hulp beschikbaar was, en dat het achterdeksel te vervangen is hielp ook heel erg. Kennelijk hebben jullie meer vertrouwen in mij (of de CX) dan ik zelf :)

Veel WD-40, nog veel meer dan ik voorgaande dagen al gebruikt had. Vervolgens een paar ferme tikken tegen de kop van die weerbarstige bout. Daarna een platte ringsleutel uit een goedkope koffer er op geslagen met de hamer, en met die hamer op het einde van de sleutel tikken. Zachtjes laten dansen, eh verd...raait, hij ging.

Meteen maar het deksel verwijderd. Nu eerst gaan slapen, met weer een zorg minder. Morgen verslagje schrijven.

Heel erg bedankt voor het meedenken, en de adviezen en de goede raad en de steun en de......

Kortweg : jullie zijn GEWELDIG, allemaal


Harmony,
Hans.
( dol en gelukkig )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 9 jan. 2008 10:06 
Gefeliciteert met jouw courage(en natuurlijk het goede resultaat).

Ik monteer bouten/moeren altijd met een likje kopervet.
Dat scheelt een hoop gedoe in de toekomst.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 jan. 2008 19:46 
Ja Hans

Dat weten wij allen en jij hoor t daar ook bij

gelukkig dit probleem ook weer de wereld uit

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 10 jan. 2008 23:30 
Het verhaal van de weerbarstige bout is op mijn motorlog gezet
het is te vinden onder :Het boutje

Harmony,
Hans.
( die ondertussen wat bestellingen heeft gedaan )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 HELP!!!! maar weer eens.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven